Magyar ellenzéssel sem sikerült leszavazni az EU védővámjait a kínai elektromos autók ellen

2024. október 4. – 11:46

Másolás

Vágólapra másolva

Több tagállam, köztük Magyarország kormányának előzetes ellenzése mellett nem sikerült leszavazni a védővámokat, amiket az Európai Unió kínai elektromos járművekre vet ki, írja többek között az Euractiv.

Az Európai Bizottság júliusban döntött az ideiglenes kiegyenlítő vámról, miután tavaly szeptemberben hivatalból vizsgálatot indított a kínai állami támogatások miatt. A testület arra jutott, hogy az ilyen járművek kínai értékláncát tisztességtelenül támogatják, és ez kárt okozhat az akkumulátoros elektromos járművek uniós gyártóinak.

A júniusban befejezett vizsgálat végén nyilvánosságra hozták, mekkora vámot terveznek, de az akkori javaslatokat kicsit visszafogták (a testület szerint az érintettek hozzáfűzései alapján).

A vizsgált gyártókra a vám az Euronews szerint:

  • BYD: 17 százalék;
  • Geely: 18,8 százalék;
  • SAIC: 35,3 százalék;
  • Tesla (a Kínában gyártott autóinál): 7,8 százalék;

A többiekre 20,7 százalékos súlyozott átlagú terhet vetnek ki, ha együttműködtek az uniós vizsgálattal, 35,3 százalékot, ha nem.

Ahogy azt a vitával foglalkozó részletes cikkünkben írtuk, mindez a már most is meglévő, 10 százalékos vámra tevődik rá. A vámokat nem kezdték el egyből begyűjteni, ez a lépés négy hónap után jöhet el. Addigra kellett a tagállami kormányoknak megszavazniuk, véglegesítik-e az intézkedést öt évre.

A komitológia nevű eljárásban az ellenzőknek végül minősített többségre lett volna szükségük, azaz legalább 15 ország kellett volna, amelyek az uniós lakosság 65 százalékát képviselik. Ilyen ügyekben nem volt példa arra, hogy a nemek győzzenek a Politico szerint.

Az Euractiv úgy tudja, öt országból szavaztak a vámok ellen, 12-en tartózkodtak, 10-en pedig támogatták azokat.

Az oldal szerint egy júliusi próbaszavazáson csak Ciprus, Magyarország, Málta és Szlovákia képviselője szavazott az intézkedés ellen, 11 másik tagállamé tartózkodott.

Szijjártó károsnak tartotta, a németeknél kellett a Richtlinienkompetenz

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már napokkal a szavazás előtt rendkívül rossz ötletnek nevezte a vámokat, és jelezte, hogy a kormány a bevezetésük ellen fog szavazni. Szerinte az intézkedések az európai gazdaságot is egyértelműen hátrányosan érintenék. „Ha az Európai Unió drámaian romló versenyképességét javítani akarjuk, akkor az úgy nem lehetséges, hogy közben Kínára riválisként tekintünk, és nem kínai-európai együttműködést építünk, hanem egyfajta európai-kínai konfrontációt teremtünk” – mondta Szijjártó. Szerinte az intézkedés az európai autógyártóknak is komoly károkat okozna, mert ezek is jelen vannak a kelet-ázsiai ország piacán.

A vámokat nem csak a magyar, hanem a német kormány is hangosan ellenezte. A Politico szerint ugyanakkor a hárompárti baloldali koalícióban viták voltak arról, hogyan szavazzanak, ezért Olaf Scholz kancellárnak a Richtlinienkompetenz nevű jogát kellett gyakorolnia.

Az Euronews úgy tudja, a németek és a magyarok mellett a máltaiak, szlovének és szlovákok szavaztak a vámok ellen, többek között a franciák, az olaszok és a lengyelek is igent mondtak rájuk a lap értesülései alapján.

Eric Mamer, az Európai Bizottság szóvivője az egyes tagállamok szavazatait firtató kérdéseket azzal ütötte el, hogy az eredmény hivatalosan nem nyilvános, ezért nem kommentálják, megkapták a szükséges többséget. A lehetséges kínai válaszlépésekről csak annyit mondott, hogy az uniós intézkedések megfelelnek a Világkereskedelmi Szervezet szabályainak (aminek Kína is tagja).

A testület közleményben is jelezte, hogy folytatják a tárgyalásokat Kínával egy másik megoldáson. Az Európai Bizottság október 30-ig dönthet a végrehajtó határozatáról, eddig van idő, hogy megegyezzenek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!