Igazi focidömpinget hoz az RTL-4iG együttműködés
2024. szeptember 12. – 20:16
Az RTL Magyarország és a 4iG csoport augusztusban jelentette be, hogy stratégiai megállapodást kötött. 2025. január 1-től a 4iG exkluzivitással, a magyar piacon egyedüli telekommunikációs szolgáltatóként értékesítheti az RTL Magyarország streaming-szolgáltatását, az RTL+-t. Az együttműködés egybeesik a 4iG nagy átbrandelésével is, amikor a Vodafone, a Digi és más márkanevek helyett amolyan ernyőmárkaként bejön a One, de azzal is, hogy a jövőben három idényre az RTL lesz az elsődleges BL-közvetítő, bár más csatornán is lesznek azért meccsek.
A közös érdek
Szeptember 12-én a két cég sajtóbeszélgetését Szujó Zoltán műsorvezető is azzal a témakörrel kezdte, amely a legjobban megmozgatta a bejelentésnél a közvéleményt: miként lehetséges az hogy ez a két társaság megtalálta egymással a hangot. Természetesen az üzleti életet szeretjük a politikai szempontoktól függetlenül vizsgálni, de azért mégiscsak két eltérő akolból érkezett a két cég. A nemzetközi RTL-csoport hazai cégét ugyanis erősen megkülönbözteti itthon a nagy vetélytárs TV2-től, hogy míg az utóbbi folyamatosan tolja a kormányzati narratívákat a hírműsoraiban, addig az RTL kritikus maradt.
A Jászai Gellért nevével fémjelzett 4iG viszont gyakorlatilag a kormányzat általunk is sokszor megénekelt teljes támogatását élvező informatikai és távközlési cég, amikor korábban a 4iG tendergyőzelmeiről, az Antenna Hungária üzletről, vagy a hazai Vodafone megvásárlásáról írtunk. Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója az ezt firtató kérdésekre adott válaszaiban azt emelte ki, hogy az RTL választása azért esett a 4iG-re, és például nem a Telekom-csoportra, mert részesei szerettek volna lenni az új márkanév bevezetésénél óhatatlanul jelentkező lendületnek, de az is indok volt, hogy
a 4 hónapig tartó tárgyalások végén az RTL a 4iG-tól kapta a legjobb ajánlatot.
Természetesen szerettük volna a szerződés pénzügyi részleteit, vagy ha az összegek titkosak is, akkor legalább az árazás logikáját megismerni, erről azonban Tábori Tamás, a 4iG távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese részleteket nem árulhatott el. Azt azért rögzítette, hogy az egész folyamatban azt próbálták megvalósítani, hogy az érdekek a jövőben is mindig közösek legyenek, vagyis mindennel, amiben az ügyfelek száma nő, vagy a minőség javul, az mindkét szerződő félnek egyaránt jobb legyen.
Jön a streaming, marad a tévé
A hazai „nagyképernyős” piac kifejezés jól írja le, hogy ma már a klasszikus tévéket nem pusztán a lineáris tévészolgáltatásokra (adásra), de streamingre és video on-demand szolgáltatásokra is használjuk. Más piacokhoz képest hazánkban az átlagnál még mindig magasabb a lineáris tévénézéssel eltöltött idő (napi 296 perc), mint az európai átlag (188 perc), de már itthon is csökkenő tendenciát mutat. A Magyar Infokommunikációs Jelentés szerint 2023-ban a hazai háztartások 90 százaléka vett igénybe valamilyen fizetős televíziós szolgáltatást. Ez magas szám, sőt, még mindig növekvő szám volt eddig, miközben alighanem sokak tapasztalata, hogy egyre többet halljuk a baráti beszélgetésekben, vagy akár a celeb-nyilatkozatokban is, hogy „nekünk nincs is otthon tévénk”.
A következő években mindenesetre valóban csökkenésre lehet számítani. Elsősorban egyébként azért is, mert a tévések elöregednek, a televíziónézők átlagéletkora a lineáris TV esetében jelenleg 56 év, az „other” kategória esetében 38 év. A fiatalabbak körében pedig már jellemzőbb, hogy a képernyős szórakozási igényeikre az új eszközök, az okos telefon és a laptop is elegendő.
A beszélgetés résztvevői ugyanakkor még nem temették a tévézést (akkor minek jelentettek volna be fejlesztéseket és együttműködéseket?), de az tagadhatatlan, hogy a covid nagy lökést jelentett a változásokban. Sokan ugyanis ekkor szoktak rá a streamingre. Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy ma már 820 ezer magyar háztartás fizet elő valamilyen jól ismert streaming-szolgáltatóra. A konkrét számokat a szolgáltatók titokként kezelik, de a jellemző az, hogy
egy háztartás nem is csak egy, hanem átlagosan 2,6 streaming szolgáltatást is megvásárol.
Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója mindenesetre szintén arra készül, hogy a lineáris tévé fogyasztásra továbbra is lesz igény, a streaming növekedése ellenére, ezért mint mondta, a 4iG-csoport nem versenytársként, hanem partnerként tekint a TV-szolgáltatókra. A globális streaming-szolgáltatók felületein amúgy is nagyon kevés a lokális magyar tartalom.
A nagy focidömping
A platformok versenye tehát ma már egy sokkal szélesebb verseny a minőségi tartalomért, amelyben a sport az az egyedi terméktípus, amelynek az értéke az azonnaliságban, a real time pillanatban van. Az európai sportkínálatban pedig a legnagyobb érték az egész éves BL-vetélkedés, vagyis a minőségi klubfoci. Ez ráadásul az idén szuperérdekesnek tűnik. Csakhogy van egy olyan csavar, ami miatt mégsem biztos, hogy akkora lesz a hozzáadott értéke a streamingnek.
Ha most elindul a BL-szezon, a jövő heti tévéműsor alapján már nagyjából letapogatható, hogy mi lesz. Ez egy kivételes hét lesz, mert az első fordulóban a BL 36 csapata kedden, szerdán és csütörtökön 6-6 meccsen mérkőzik meg egymással. Később, az alapvető lebonyolítás szerint már csak keddenként és szerdánként lesz 9-9 meccs, 2 késődélután és 7 este.
Az RTL streamingen minden meccs megnézhető lesz, csak az a kérdés, hogy ez mekkora érték lesz a focirajongóknak.
Amikor az RTL-csoport megvette a BL-jogokat, biztosan számolt valamekkora pótlólagos érdeklődéssel és bevétellel, ugyanakkor az RTL érthető módon azt nem hangsúlyozza, hogy a BL-meccsekből a második körös jogokkal rendelkező AMC-csoport, vagyis a Sport 1 és a Sport 2 is napi 2-2 meccset fog adni. Vagyis a napi 9 meccsből a legjobbat kiválasztja az RTL, a Sport-tévék kiválasztanak a két idősávban 2-2 meccset, ami azt jelenti, hogy csak napi 4 olyan meccs marad, ami csak az RTL streamingen érhető el. Sport 1 és Sport 2 viszont van a legtöbb kábel-szolgáltató ügyfelénél.
A jövő héttől kiderül, hogy mennyi olyan néző lesz, aki csak az RTL-stramingjén nézhetné a kedvenc csapatát, ezért előfizet, de lehet, hogy a Sport 1 és a Sport 2 sokaknak elég. Az is érdekes kérdés lenne, hogy ki hogyan mérlegeli, hogy melyik meccs a legérdekesebb. Ebben lehetnek nemzeti sajátosságok is. Általában lehet tudni, hogy fordulónként és meccsnaponként 1-2 szuperrangadó van, de egy magyar nézőnek egy Liverpool-meccs Szoboszlai Dominik miatt akkor is érdekesebb, ha a csapat a Bolognával játszik, mint a Manchester City és a Real Madrid szuperrangadója.
A kooperáció
Ami pedig a két cég együttműködését illeti, a 4iG a streaming-szolgáltatások területén is a piacvezető pozíciót szeretné, míg az RTL szándéka az, hogy minél több háztartásba jusson el. Ehhez egyaránt kínálja a lineáris és a streaming szolgáltatásokat, vagyis az úgynevezett hard bundle csomagokat (lineáris csatornák + RTL+ egy csomagban), ez már évek óta nemzetközi trend, a luxemburgi központú RTL Groupon belül.
Többen is hangsúlyozták, hogy a két vállalat között korábban is volt disztribúciós együttműködés, amit most magasabb szintre emeltek a felek. A 4iG-csoport jövő év januárjától egyedüli hazai távközlési szolgáltatóként biztosíthatja az RTL Magyarország teljes portfólióját, beleértve az UEFA Bajnokok Ligájának 192 magyar kommentárral közvetített mérkőzését, de a két vállalat megállapodott az RTL Magyarország 12 csatornás portfóliójának terjesztésére is.
Az együttműködés az előbbiek mellett kiterjed az RTL Magyarország UEFA host broadcasteri kötelezettségeire is. Amennyiben magyar csapat jut bármelyik UEFA sorozat (BL, EL, vagy Konferencia Liga) főtáblájára, vagy play-off körébe, akkor a jogdíj tulajdonos köteles a megfelelő szolgáltatási színvonalon közvetíteni a magyar csapatok hazai mérkőzéseit, illetve a 2026-os budapesti Bajnokok Ligája-döntőt is.
Ebben is az Antenna Hungária, vagyis a 4iG-csoport lesz az RTL Magyarország gyártó partnere: Ez egy nagyon komoly feladat, a nemzetközi szövetség mindent nagyon részletesen meghatároz, még a közvetítő kamerák dőlésszögét is – hallottuk.
A One TV
A Vodafone Magyarország tévés előfizetői jelenleg a Vodafone-csoport számára gyártott, egyedi szoftverkörnyezetet futtató Vodafone TV set-top boxokat használhatják. Ugyanakkor a 4iG a svájci Nagra Kudelskivel megújítja ezt, és bevezeti a One TV márkanevet. Miután a brit Vodafone kiszállt a magyar leányából, nem is lehetne korlátlanul használni a korábbi márkanevet. A nagy átállástól még pár hónapra vagyunk, a jövő ajánlatainak részletei, vagy a kreatív megvalósítás hétpecsétes titok.
A jövőben az ügyfelek fokozatosan áttérhetnek majd az új platformra, ahol egy integrált megoldással érhetik el a lineáris, video-on-demand és streaming tartalmakat.
Az átállás 2024 szeptemberében meg is kezdődött, a Vodafone-hoz érkező új ügyfelek már az új médiaboxot kapják, illetve megkezdődik a meglévő Vodafone-ügyfelek, majd a Digi-ügyfelek fokozatos migrációja az új platformra. A funkcionalitások majd a teljes márkaváltással teljesednek ki, amelynek pontos időpontja még nem ismert.