Az RTL–4iG-megállapodás hátterében az európai tévépiac legnagyobb sztárja, a Bajnokok Ligája áll
2024. augusztus 14. – 05:02
Az RTL Magyarország és a 4iG-csoport stratégiai megállapodást kötött, amelynek értelmében 2025. január 1-től a 4iG – és távközlési leányvállalatai – exkluzivitással, a magyar piacon egyedüli telekommunikációs szolgáltatóként értékesítheti az RTL Magyarország streamingszolgáltatását, az RTL+-t – számolt be a Telex is a megállapodásról.
Ennek az első ránézésre furcsa üzletnek a hátteréről érdeklődtünk, és mint megtudtuk, a jelenlegi európai tévés piac legértékesebb műsoráról, az UEFA Bajnokok Ligája futballsorozatról szól leginkább a fejlemény.
A 4iG érdeklődésünkre egyelőre nem kommentálta a közleményen túl az üzletet, csak őszre ígért bővebb tájékoztatást a témában, így végül médiapiaci szereplőkkel folytatott háttérbeszélgetések alapján raktuk össze, hogy mit lehet tudni a megállapodás gazdasági alapjáról.
Amikor egy, a kormánnyal sokszor kritikus, de nagyon erős, német hátterű médiacég (RTL) összebútorozik egy, a magyar állammal sok szinten együttműködő, a NER egyik zászlóshajócégének számító vállalkozással (4iG), akkor természetesen felmerülnek izgalmas háttérelemzési lehetőségek és vélt vagy valós politikai szándékok. Ebben a cikkben most a megállapodás gazdasági részére fókuszálunk, szakmai forrásaink szerint ugyanis a tárgyalások során kirajzolódtak a felek valós, jól felfogott üzleti érdekei, amelyek alapján meg tudtak egyezni. Ha egy-egy mondatban foglalnánk ezeket össze, akkor
- az RTL a legnagyobb tévészolgáltatót szerette volna partnerének, ez pedig ma már a 4iG;
- a 4iG pedig a nagy januári brandbevezetése (jön a ONE márkanév) idejére szeretett volna valami igazán nagyot dobni, márpedig a tévépiacon ez a BL.
A sport a tévézés utolsó bástyája
A hagyományos tévézés magyar és a globális viszonylatban is visszaszorulóban van azzal, hogy a fiatalok már nem üldögélnek a tévé előtt. Nem néznek híradót vagy reklámokkal gyakran megszakított filmeket, mindent elérnek az ingyenes portálokon, vagy havi 2-3 ezer forintért reklámok nélküli streamingszolgáltatókon keresztül.
Egyetlen elem maradt, amit még valós időben, tévén néznek tömegesen az európai emberek, ez a sport, különösen a futball (világbajnokság, Európa-bajnokság, BL).
A szakemberek szerint amikor tévépiacról beszélünk, gondoljunk csak a tévétársaságok tartalmi kínálatára. Vagyis a technológiai platform és az eszköz, amin nézzük az adást, teljesen mindegy. A tévépiacon tehát nincsenek határok, jöhet az adás vezetéken, mobilon, műholdon, alkalmazáson keresztül, lehet a képernyő egy hagyományos tévé, egy laptop vagy egy telefon, ha ugyanazt a tartalmat lehet elérni, akkor az egy piac.
Ezen a piacon Magyarországon ott van a 4iG és a Magyar Telekom, mint a két legnagyobb játékos, rajtuk kívül egy kisebb részen osztozik néhány kábeltévés cég. A 4iG és a BL jogait a következő szezonokra birtokló RTL háttere talán első ránézésre nem kompatibilis egymással, de a mostani piaci helyzetben a felek mégis a másikban találták meg a céljaiknak megfelelő partnert.
Az üzlet felülírja a politikát
Az RTL szempontjából most az számított a leginkább, hogy a legtöbb tévéelőfizetője a 4iG-nak van, a 4iG-nak pedig az, hogy amikor négy márkát összetol (vagyis a ONE esernyőbrand alá betolja a Vodafone, a Digi, az Invitech és az Antenna Hungária ilyen-olyan elemeit), akkor legyen hozzá egy nagy bejelentése. A 4iG-csoportba két távközlési szolgáltató vállalat tartozik, a Vodafone Magyarország és a Digi, ők a mostani üzlet folytán az RTL+ teljes kínálatát, az említett Bajnokok Ligája 192, magyar kommentárral közvetített mérkőzését is elérhetik majd.
Ha a felek politikailag valamelyest ellentétesen is sorolódnak be, ez senkit nem zavart, ha jó üzletet tudnak kötni – fogalmazott az egyik érintett forrásunk.
Vagyis, bár a médiapiac tagadhatatlanul legnagyobb, nem a NER-hez sorolható cége az RTL, amely élénk versenyt vív a kormányközeli TV2-vel, a tárgyalásokon igazán az volt fontos, hogy a tartalmi ökoszisztémáját a BL-lel, a streaminggel és a 12 csatornájával jól terítse.
Bár az ügylet minden részlete, így az ár is titkos, forrásaink arra utaltak, hogy versenytárgyalás volt (vélhetően a Magyar Telekommal), és a kedvezőbb ajánlat nyert. A konkrét üzleti szerződés annyiban különleges, hogy a szolgáltatók jellemző éves, kétéves tartalmi szerződéseit felülírta egy helyzet (a BL-rajt az RTL+-on), így némileg váratlan, a hagyományos menetrenden kívüli deal született.
Ügyfélként a 4iG külön brandjei körül az év végéig már nem várható sok izgalom, csökken a jelentősége a régi márkaneveknek, majd 2025. január 1-től jön az egységes ONE, és vélhetően egy nagyon intenzív bevezetési kampány. Mint hallottuk, egyelőre az RTL és 4iG együttműködése miatt sem változik semmi látványosan, de később, a ONE-kampánnyal együtt majd érkeznek új, speciális ajánlatok.
A BL-közvetítés jelentősége
Tavaly nyáron derült ki, hogy Magyarországon az RTL streamingfelületén lesz látható 2024. augusztus végétől a BL. A médiavállalat a 2024/25-ös, a 2025/26-os és a 2026/27-es szezonokra nyerte el az UEFA 3 éves csomagban kínált Bajnokok Ligája közvetítési jogainak úgynevezett A-csomagját. Így a csatorna választ a BL keddi és szerdai játéknapjain elsőként, hogy mely mérkőzéseket közvetíti, de például a BL-döntőt is kizárólagosan az RTL közvetítheti – mellettük a Sport TV közvetíti nálunk a BL-t, a szezonban több mint 100 meccset adnak élőben, tehát az RTL nincs monopolhelyzetben. Az RTL+ kínálatában egyébként az Európa-liga és Konferencia-liga meccsek közvetítése is megmarad. A BL-közvetítések beemelésével a cég nagyon megemelte a streaming havi díját.
A magyar focinézők más országokhoz képest teljesen el vannak kényeztetve a meccsek hozzáférhetőségével. Aki szokott bajnoki fordulók napján vagy a BL-napokon külföldön járni, megdöbbenve tapasztalhatja, hogy a szállodai tévén hiába van 300 csatorna, lehet, hogy semmilyen meccset nem tud fogni. A speciális előfizetések drágák, akinek van közvetítési joga, nem engedi be feltétlenül más szolgáltatók ügyfeleit. Spanyolországban úgy kell kocsmát, elsősorban sportbárt keresni, érdemes előre tájékozódni, hogy lehet-e az adott meccset fogni. Sőt, még olyan megdöbbentő megoldás is van, hogy például a csatornakínálatban benne van a Real Madrid tévéjének adása, de az sem mutathatja a meccset, hanem 90 percen belül egy kamera mutatja a Real táborát.
Mindeközben Magyarországon jellemzően a kis kábelszolgáltatóknál is elérhetők a nagyok, és a mindenkinek ingyenes M4 Sport sok sportesemény közvetítési jogát megveszi a köztévé büdzséjéből. Emellett a többi focis, sportos adó, például a Spíler és az Aréna csatornái beválogathatók a különféle szolgáltatók csomagjaiba.
Ez azonban biztosan változni fog itthon is.
A streamingszolgáltatók már elkezdték felvenni a versenyt a sportban, erre jó példa a most véget ért olimpia, ahol az M4-en túl a MAX (ismertebb, eredeti elnevezéssel az HBO Max) nagyon profin közvetített sok sportágat. És persze az RTL+ BL-üzlete is, ami végül a 4iG-vel való összebútorozáshoz vezetett, miután a távközlési csoport mindenképp a futballal szeretett volna nagyot fogni.