A győri Audi idén keményen beleállt a bértárgyalásba, már a versenyképesség a tét, állítja a vállalatvezetés

2024. március 19. – 15:25

A győri Audi idén keményen beleállt a bértárgyalásba, már a versenyképesség a tét, állítja a vállalatvezetés
Az Audi Hungaria ügyvezetése a keddi sajtótájékoztatón – Fotó: Krizsán Csaba
Sudár Ágnes
Sudár Ágnes
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Hetek óta zajlanak a bértárgyalások a győri Audiban, megegyezés egyelőre nincs, így a kedden Győrben tartott éves sajtótájékoztatójukon erről még nem számoltak be, csak a termelési adatokról, amiket a cikk végén pontokba szedtünk. Németh Kinga, az Audi személyügyi igazgatója a bérekről a Telex kérdésére azt mondta: a határidőig lezárják a tárgyalásokat, de érzékeltette, hogy a Volkswagen Konszernen belül komoly versenyben vannak a többi telephellyel, és nem szeretnék kockáztatni a versenyképességüket.

A bérek ügye központi kérdés, már csak azért is, mert a végeredménynek régiós gazdasági hatása lesz. Sok éve látszik ugyanis, hogy az autóipari vállalat beszállítóinak igazodniuk kell az audis béremelésekhez, ha nem akarják elveszíteni a dolgozóikat. A munkaerőhiányt, illetve az osztrák elszívóerőt a nyugati határszélen alapvetésnek tekinthetjük.

Mindkét tárgyalófél új felállásban kezdett

A bértárgyalások februárban kezdődtek a győri Audiban, és idén több változás történt. Az Audi Hungária Független Szakszervezetnél (AHFSZ) tavaly novemberben két vezető tisztségviselőt – nem az elnököt – letartóztatott a rendőrség sikkasztás gyanújával, ők azóta is letartóztatásban vannak. Az elnökség ezután lemondott, választást írtak ki, amelynek az lett a vége, hogy bár több tagjuk ismét bizalmat kapott, a régi elnök végül nem indult el a választáson. Így új vezetője lett az AHFSZ-nek és a 2024-es bértárgyalói küldöttségnek is.

Változás volt a munkaadói oldalon is. Ott Michael Breme vette át február 1-jétől az Audi Hungaria igazgatóságának elnöki pozícióját, ő a győri Audi új vezetője. A bértárgyalásokba eddig közvetlenül nem folyt bele, a vállalatvezetést a személyügyekért felelős igazgató, Németh Kinga képviseli.

Mostanra több fordulón túl vannak a felek, két szám pedig tökéletesen mutatja a tárgyalások megrekedését:

Az Audi első ajánlata 5,3 százalékos béremelés volt, a legutolsó pedig pontosan ugyanennyi. A szakszervezet 12 százalékkal indított, most lépett tíz százalék alá, 9,5 százalékot ajánl, de még ez is csaknem a duplája annak, amit a vállalat hajlandó lenne fizetni.

Vannak még egyéb követelések és számok, de a meghatározó mégiscsak az alapbérre vonatkozó százalékos adat. Áprilisig elvileg meg kellene állapodni. Hozzátartozik a teljes képhez, hogy tavaly 17 százalékos emelést harcolt ki az AHFSZ, igaz, az egekbe szökő infláció mellett. Ha hasonló mértékű célok nem is lehetettek 2024-ben, de az 5 százalékkal szembesülő dolgozók keserű hangú kommentekkel reagálnak a folyamatosan frissülő szakszervezetis hírlevelekre. A feszültség érzékelhető a gyáron belül, írta egyik olvasónk is.

Milyen forgatókönyvvel számolnak?

A Telex a sajtótájékoztatón megkérdezte: a vállalatvezetés milyen forgatókönyvvel számol, Németh Kinga személyügyi igazgató azt mondta, a cél az, hogy a határidőig lezárják a tárgyalásokat. De nem tudnak már tovább haladni azon az úton, amire az elmúlt öt évben tértek.

Ez idő alatt az audis munkatársak fizetése gyakorlatilag megduplázódott.

„A Volkswagen Konszernen belül komoly versenyben vagyunk a többi telephellyel, a versenyképességünket pedig nem szeretnénk kockáztatni, az eddigi előnyünket elveszíteni. Megfelelő, elismert bérezés mellett szeretnénk hosszú távon munkát biztosítani a tizenkétezer kollégánknak” – szögezte le a személyügyi igazgató

A Telex rákérdezett arra is, hogy az Audi harmadik országbeli munkavállalókkal számol-e a közeljövőben. A válasz az volt, hogy egyelőre nem.

A cél az, hogy a feladatokat a tizenkétezer magyar munkavállalóval oldják meg. Németh Kinga egyúttal cáfolta azt a Győrben lábra kelt híresztelést, miszerint akár kétezer embert is elbocsáthat az Audi.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy leginkább a külső körülmények – alapanyagárak, infláció, árfolyam, energiaár – miatt nehéz éve volt az Audinak 2023-ban, és nem lesz könnyű a 2024-es sem.

Egy egyszeri átcsoportosítás segítségével tudtak a 9 milliárd eurós bevétel mellett 354 millió eurós eredményt elérni 2023-ban.

Ha ez nincs, mindössze 2 millió euró szerepelne ebben a rubrikában. Győr nagy dobása a Coupra lesz, amelynek gyártása idén elindul. A dolgozók most is kapnak teljesítménybónuszt: havi fizetésük 1,8 szorosára számíthatnak, ezt a következő bérükkel utalják.

Kilencmilliárd euró árbevétel

Végül az Audi 2023-as éve számokban:

  • 9,1 milliárd euró árbevétel,
  • ebből 354 millió euró az eredmény,
  • 343 millió euró beruházást hajtottak végre,
  • 1 millió 660 ezer motort gyártottak Győrben,
  • ebből 114 ezer volt elektromos motor,
  • 178 ezer autó gördült le a gyártósorról,
  • jelenleg 12 ezer dolgozója van a vállalatnak.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!