Az Integritás Hatóság feljelentést tett Süli János exminiszter családjának félmilliárdos „tehenészete” miatt
2024. február 21. – 11:04
Helyreigazítás: A cikk korábbi verziójában valótlanul állítottuk, hogy a tófalui tehéntelep támogatása ellenére a telepen nem történt semmi. A valóság ezzel szemben az, hogy a támogatással finanszírozott beruházás eredményeként megújult a teljes telepre vonatkozó infrastruktúra: vízellátási-, elektromos hálózati, szennyvíz elvezetési és tárolási, tüzivíz ellátó rendszer és a megépülő épületekhez, építményekhez tartozó telepi úthálózat. Megvalósultak a kiszolgáló létesítmények, mint a hidroforház, az irodaház, az állatkezelő, a boncoló és a hullatároló, a trágyatároló siló, és a takarmánysiló, a karámrendszer. A cikket ennek megfelelően javítottuk néhány pontban.
Képzeljünk el egy olyan félmilliárdos uniós támogatást, amelynek minden egyes eleme sántít. Süli János volt paksi polgármester, majd Paksért felelős tárca nélküli miniszter családja a kedvezményezett, a megtámogatott cégnek nem voltak tehéntenyésztési előzményei, egyetlen (50 ezer forintos) számlával bizonyított a cég mezőgazdasági aktivitást, az építkezést egy ismerős reklámcége nyerte meg, de azóta sincsenek tehenek a telepen, de vajon milyen következményei lesznek az ügynek?
Hadházy Ákos kezdte
A sajtóban már viszonylag régóta ismert volt az ügy. Hadházy Ákos, az Átlátszó és a 444.hu is részletesen foglalkozott azzal az esettel, amelyben egy korábban Süli János volt paksi miniszter, majd később a fia, Süli Balázs által vezetett és tulajdonolt cég támogatásáról van szó. Most az Integritás Hatóság is megvizsgálta az ügyet, amelynek a végén feljelentést is tett ismeretlen tettes ellen a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) költségvetési csalás bűntette és hamis magánokirat felhasználásának vétsége miatt. Ezen túl szabálytalansági eljárás lefolytatására szólította fel az irányító hatóságot (Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága, mint EMVA Irányító Hatóság). A közlemény a lezárt vizsgálatról itt található.
A hatóság hivatalból indított vizsgálatot a Biogas Productor Kft. tulajdonában álló, tófalui (Heves megye) szarvasmarhatartó telep felújítására irányuló, európai uniós forrásból finanszírozott projekt miatt. A beruházás 468,2 millió forint támogatásban részesült, amelyet a kedvezményezett 2 millió forint híján le is hívott.
A hatóság megállapította, hogy a kedvezményezett Biogas Productor Kft. úgy kapta ezt a csaknem félmilliárdos támogatást az összességében 968 millió forintos mezőgazdasági projektre, hogy az azt megelőző években és a mai napig sem végzett valós mezőgazdasági tevékenységet, abból árbevétele nem volt, és jelenleg sincs. A szarvasmarhatelepen az Integritás Hatóság munkatársai sem szarvasmarhát, sem agrártevékenységre utaló bármilyen nyomot nem találtak.
Az Opten céginformációs rendszerből is az látszik, hogy a Biogas Productor Kft. árbevétellel nem rendelkezik a 2018-as üzleti év óta. A cégben négy évig (2013–2017) Süli János paksi polgármester, majd később (a paksi atomerőmű két új blokkjának tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős) tárca nélküli miniszter maga is tulajdonos volt, de amikor 2017 májusától ő lett a miniszter, fia, Balázs vette át a stafétát.
Minden egyes elem bűzlik
A hatóság szabálytalansági gyanút állapított meg a támogatott beruházás valamennyi szakasza – a támogatás kérelmezése, a kivitelező kiválasztása és a projekt végrehajtása – vonatkozásában, és kezdeményezte a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) jogorvoslati eljárását. Ebben az eljárásban a KDB összesen 35 millió forint bírságot szabott ki a kedvezményezettre és a vele szerződő kivitelezőre.
Miután a KDB nem adott helyt a hatóság azon kezdeményezésének, hogy a Biogas Productor Kft. a közbeszerzési törvény alapelveit sértő módon folytatta le a magasépítési munkálatok kapcsán a közbeszerzési eljárását, ezért a hatóság közigazgatási pert indított annak megállapítására, hogy az eljárásban meghatározott egyes feltételek sérthették-e a felelős pénzgazdálkodás elvét.
A vizsgálat megállapította, hogy a 2017-ben megjelent felhívás előírta, hogy a támogatásra pályázó mezőgazdasági termelők bevételének legalább a fele agrártevékenységből származzon. A Biogas Productor Kft. ezt 2015-re egyetlen, bruttó 50 ezer forintos (!) számlával igazolta, amelynek számlatömbjét jóval később, egy évvel a számlán feltüntetett dátum után vásárolta. Vagyis, mint a hatóság írja, más források alapján is fennáll a gyanú, hogy a cég az előző években sem a telephelyen, sem máshol valójában nem folytatott mezőgazdasági tevékenységet.
Az irányító hatóság tehát úgy látta biztosítva a közel egymilliárd forintos beruházást, és adott hozzá 468 millió forint támogatást, hogy a támogatást igénylő vállalkozás mindössze 50 ezer forintnyi mezőgazdasági tevékenységet tudott bemutatni, de azt is csak egy vélhetően hamis számlával.
Barátok közt
A beruházás mélyépítési munkálatainak kivitelezőjét közbeszerzési eljárás keretében kellett volna kiválasztani. E helyett a mélyépítési munkákra közvetlenül szerződtek a Dunareklám Reklámszervező és Szolgáltató Kft.-vel. A Dunareklám Kft. a szerződés előtt mindössze egy hónappal vette fel tevékenységei közé az építési tevékenységet, érdemi építőipari tapasztalata aligha lehetett.
Ráadásul a cég vezetője az IH szerint a szarvasmarhatelep műszaki tervezőjének és projektmenedzserének házastársa. Mindezen túl a kedvezményezett és a kivitelező vállalkozás könyvelője is azonos volt, aki részt vett a közbeszerzésre beérkezett ajánlatok elbírálásában is.
Az Integritás Hatóság megállapította, hogy a kedvezményezett valótlan tartalmú, a közbeszerzési eljárás lefolytatásáról szóló dokumentumot nyújtott be az irányító hatóság felé. Ezt a dokumentumot a rendelkezésre álló információ alapján az irányító hatóság nem ellenőrizte.
A magasépítési munkálatok kivitelezője ugyan közbeszerzési eljárás eredményeképp lett kiválasztva, de ezt az eljárást is a Dunareklám Kft. nyerte. Fennáll a gyanúja annak – fogalmazott igen visszafogottan az IH, hogy a Biogas Productor Kft. a közbeszerzési eljárás előkészítését, illetve a beérkezett ajánlatok értékelését, a verseny tisztaságát, az esélyegyenlőséget és egyenlő bánásmód elvét sértő módon és irányítva a Dunareklám Kft. részére kedvező feltételek megteremtése mellett folytatta le. A kedvezményezett az ajánlati ár rögzítésével gyakorlatilag kizárta az árversenyt, és az értékelést az objektivitást nélkülöző szempontokra alapozta.
Körötte csend
A projekt zárására adott 2 éves határidőt a kedvezményezett egyelőre 1 év 7 hónappal lépte túl. A telep az Integritás Hatóság vizsgálatának lezárásáig (2024. február) nem rendelkezett jogerős használatbavételi engedéllyel.
„A hatóság (mármint az Integritás Hatóság) elvárja az irányító hatóságtól, hogy a nyilvánvaló tényállás értékelése után a kifizetett támogatást visszakövetelje a kedvezményezettől, és gondoskodjon az időbeni visszafizetés eredményességéről”
– tette hozzá a vizsgálati eredményekhez Biró Ferenc, az Integritás Hatóság elnöke.
Süli János volt miniszternek, mint arról a Telex is beszámolt, a Schadl-ügyben is tanúskodnia kellett, mert a végrehajtói kar elnökének korrupciós botránya során a minisztert is megpróbálták behálózni egy találmánnyal. A miniszter vallomása szerint abból nem lett semmi. Ellentétben a tehenészettel.