A Mol vásárolja meg az Újpest FC-t, itt van minden, amit eddig tudni lehet
2024. február 6. – 16:20
A Mol Nyrt. megvásárolja az Újpest focicsapatát. A tranzakcióról már egy ideje suttogtak focis körökben, de így is meglepetést keltett a február 6-i bejelentés, amely szerint megszületett a megállapodás a Mol Vagyonkezelő Zrt. és az Újpest 1885 Futball Kft. tulajdonosa között. Ennek értelmében a Mol-csoport többségi tulajdont szerez az Újpest Football Clubot üzemeltető kft-ben. A hivatalos közlemény mellett molos forrásainkkal is tudtunk beszélni, így raktuk össze azt, amit az ügyletről eddig tudni lehet.
Kinek az érdeke?
A Mol tehát most tulajdonos lesz, ez annyiban más szerep, mint a Fehérvár FC esetében volt, hogy akkor főszponzor volt a cég. A két klub között azonban nem közvetlen váltás történt, hanem a Mol előbb elhagyta a fehérvári csapatot („a kapcsolat elfáradt”), majd tavaly ősszel az immár csapat nélkül maradt nagyvállalatot megkereste az eladó képviselője.
Természetesen ilyenkor az egyik első kérdés az az örök pletyka, hogy vajon nem maga Orbán Viktor miniszterelnök kérte-e fel a céget, hogy szálljon be (ez a híresztelés minden NB I.-es tulajdonosváltásnál fel szokott merülni) az egyik kedvenc futballcsapatába, amelynek gyerekkora óta szurkolója.
Ugyan nincs előttünk az a tulajdonos, aki ilyenkor igent mond, majd el is meséli az újságíróknak, mi történt, mindenesetre céges forrásaink azt mondták, tőzsdei cégként nem tehetnek politikai szívességeket – el kell számolniuk ugyanis a döntéseikkel a tulajdonosok felé – inkább a Mol szempontjából láttak értéket a vásárlásban.
A vevő – vagy az Újpest helyzetét látva, a megmentő – tehát a Mol, az eladó Roderick Duchâtelet belga üzletember, a vételárat a felek nem szeretnék nyilvánosságra hozni.
Három magyarázatot is hallottunk a Duchâtelet család távozási szempontjairól.
- Nagyon rosszban voltak a klub környezetével, például a szurkolókkal.
- Az NB legkevésbé NER-es csapataként nem érezték jól magukat a belterjes magyar klubfociban.
- Ráadásul a család valójában minden focis érdekeltségéből kiszállt az évek során. Roderick Duchâtelet és édesapja, Roland Duchâtelet az Újpest mellett korábban szerepet vállalt a belga Germinal Beerschot, a Standard Liège, illetve a Sint-Truidense, a német FC Carl Zeiss Jena, a spanyol AD Alcorcón, és a brit Charlton Athletic működtetésében, de mára ezzel felhagytak.
Küszködő Újpest
Információnk szerint az Újpest átvilágítása már tavaly év végén megkezdődött, de február első napjaiban felgyorsultak az események, és az Újpest február 6-án (kedden) 17:45-kor kezdődő, DVSC elleni meccse előtt szerették volna bejelenteni a változást.
Az Újpest eladása amúgy tényleg téma volt egy ideje, sok vevő neve terjedt el, szerepelt a pletykákban kínai cég, a Cseke István–Németh János befektetői páros és a Rahimkulov család is. A Mol mindenesetre valami miatt fantáziát látott a története során mindössze egy évet az NB I.-en kívül töltő klubban, amely csak az elmúlt tíz évben háromszor nyerte el a Magyar Kupát.
A jó Újpest, a nagy rivális jelenléte talán még a Fradi-szurkolóknak is fontos, kit lehetne igazán utálni, melyik meccsnek lenne olyan hangulata, tétje és látogatottsága, mint a zöld-lila rangadónak.
Ám a csapat most rettenetes formában van, a foci iránt kevésbé érdeklődő olvasók miatt nem megyünk végig a sportszakmai kérdéseken, vagyis a vitatott címerügyön, azon, hogy az Újpest fociklubja kiszakadt az anyaegyesületéből, hogy az ultrák sokáig nem látogatták a meccseket, hogy a szurkolók már megint menesztenék a vezetőedzőt – de történjen bármi, a mai napig ezt a csapatot kíséri a Fradi mellett a legtöbb szurkoló az országban, bármerre is jár.
A Mol oldaláról
De mit szeretne a Mol, ha azt a felvetést visszautasítják, hogy Orbán Viktornál szereztek jó pontot? Fontos hangsúlyozni, hogy az aláírás nem jelenti azt, hogy azonnal megtörténik a tulajdonosváltás, az még legalább két, de inkább három hónap. Addig konzultációs jog illeti meg a leendő befektetőt, de a döntéseket még nem ő hozza. Egyelőre a Mol tehát csak szurkol, de annak biztosan nem örülne, ha a következő idényben egy másodosztályú csapatot kellene menedzselnie.
Szóval ebben a szezonban még nem lesz annyira aktív a cég, de azért abban bízik, hogy már maga a bejelentés is dinamizál, felkavarja az állóvizet.
A magyar cégek közül van, aki az oktatást (Kürt), van, aki az egészségügyet (Richter Gedeon) támogatja. A Mol, vagyis a legnagyobb magyar cég ezek mellett a sporttámogatásokra is kiemelten összpontosít. Eddig is ott volt már a futball, a kézilabda, a vízilabda, vagy épp a kosárlabda legnagyobb támogatói között, de a foci eddig is kiemelkedett, nagyon fajsúlyos volt a mezőnyben. A Mol-csoport a névadója a magyar, a cseh, a szlovák kupának, de a határon túli magyar kötődésű csapatokat, az ACS Sepsi OSK Sepsiszentgyörgyöt, az FC DAC 1904-et (Dunaszerdahely), a Topolyai SC-t és az NK Osijeket is szponzorálja, emellett az MLSZ-t, így a magyar válogatottat is segíti.
Forrásaink szerint inkább az az időszak volt fura, amikor a cégnek nem volt hazai klubcsapata, hiszen klubszinten 13 évet voltak Fehérvár mellett, sokáig a névadó szponzorként is. A csapatnak ebben az időszakban voltak nagyon jó és rossz periódusai, de mint hallottuk, ez „nem egy váltás volt”, előbb lett vége a Fehérvár támogatásának, utána indult a gondolkodás az Újpestről.
A vállalat nem feltétlenül gyors anyagi megtérülést vár a befektetéstől, de szerintük egy erős Újpest sokat segítene az NB I.-en, jót tenne a magyar focinak, ez pedig a Molnak is brandépítési lehetőség, a cég ugyanis azt reméli, ha transzparenciát, profi menedzsmentet visz a klub működtetésébe, annak előbb-utóbb meglesznek sporteredményei is.
„Az elmúlt évtizedben bebizonyosodott, hogy az elkötelezett szakmai munka és a megfelelő fejlesztések és befektetések eredményekhez vezethetnek a magyar futballban. A Mol számára ez lehetőséget teremt a sport népszerűsítésében, az utánpótlás tudatos építésében és a közösség formálásában. Egy erős Újpest csak tovább erősítheti a magyar focit” – mondta el Ratatics Péter, a Mol Lakossági Szolgáltatásokat irányító vezetője, aki a Mol-csoportot fogja képviselni az Újpest Football Clubban.
Mindenki NER
Úgy tudjuk, hogy nem valószínű, hogy a klub nevébe is bekerülne a Mol neve, ahogy az sem biztos, hogy a Mol lesz a mezszponzor. Azt a példát is hallottuk, hogy a Bayern München tulajdonosi struktúrájában is benne van az Audi, az Allianz, az Adidas, de mégis a távközlési T-csoport a szponzor, vagyis a cég szerint az értékes mezszponzori helyeket el is lehet adni. Ebben még állítólag nem született döntés.
A magyar labdarúgás legfelsőbb osztályában mindenesetre most csak 12 csapat van, szinte mindenki így, vagy úgy kapcsolódik az államhoz.
Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc felcsúti PAFC-a, Kubatov Gábor és a Fradi, Tállai András és a Mezőkövesd, vagy Deutsch Tamás és az MTK közvetlen politikai szint, de Garancsi István és a Fehérvár, Végh Gábor és a ZTE. (Cikkünk korábbi verziójában a DVSC-t is idesoroltuk, de a klub jogosan hívta fel a figyelmünket arra, hogy a debreceni csapat immár örmény főtulajdonban van, vagyis egy első osztályú klubnak van külföldi tulajdonosa!)
Máshol kicsit összetettebb a helyzet, a DVTK-nál Mészáros-közeli tulajdonos van, a Paksnál önkormányzati, a Kisvárdát Seszták Miklós hozta fel, de ma a baromfis Master Good csoport, vagyis egy piaci vállalkozás a tulaj.
A Kecskemét és az Újpest valamelyest kilógott a sorból. Az Újpest annyiban továbbra is kilóg, hogy a Mol esetében egy tőzsdén jegyzett cég lesz a tulajdonos, annak minden beszámolási kötelezettségével, ami mindenképpen új fejlemény
Nincs nagyon modell
Magyarországon fociklubot tulajdonolni és működtetni drága dolog. Egy labdarúgócsapathoz ugyan tartoznak bevételi források, lehet pénzt szerezni
- jegyeladásból,
- tévéközvetítésből,
- a szponzoroktól,
- merchandisingból,
- taóból,
- a játékosok nyereséges értékesítéséből,
de itthon mindegyik egy kicsit sántít. Vagy azért, mert kicsi a forgalom, vagy azért, mert ahol a piacnak kellene lennie (mezek, tévé), valójában ott is az állam van.
A 2011-ben az Újpesthez érkező belga üzletember sem tudta bizonyítani, hogy lehet ez másképpen is. A Molnak a tőkeereje folytán van erre esélye, de nem lesz könnyű a dolga. Az újpesti szurkolók hagyományosan nem szoktak kijönni a tulajdonosokkal. Ráadásul Újpesten egyszerre működik az UTE Labdarugó Akadémia Bánka Kristóf Sportközpontja és az ÚFC Tábor utcai létesítménye, vagyis az anyaegyesület és a fociklub párhuzamosan dolgozik.
A Mol szeretne javítani ezen az áldatlan helyzeten is. Abban mindenesetre biztosan mindenkinek igaza van, hogy egy jó Újpest sok szempontból nagyon fontos lenne. Elsősorban a felnőtt válogatott eredményei és népszerűsége miatt, de jót tenne felfelé ívelő magyar labdarúgásnak is.
Ma ugyanis kettészakadt a focis történet, a válogatott meccseire percek alatt kapkodják el a jegyeket, a klubcsapatokra pedig csak pár ezer ember kíváncsi. Ha van klub, ahol a szurkolók eltökéltsége, vagy a történelem miatt indokolt lenne a jobb háttér, az talán nem a Felcsút, a Kisvárda, vagy a Mezőkövesd, hanem sokkal inkább a Fradi, a DVTK és éppen az Újpest. Hogy egy pozitív mondattal zárjunk, utóbbinál nagy lehetőség, hogy tényleg csak javítani lehet a helyzeten.