A Booking-ügy hatására törvényt módosítanak: a közvetítőknek 45 napon belül ki kell fizetniük a szállásadót illető pénzt
2023. december 13. – 20:12
A Fidesz benyújtotta az Országgyűlésnek a szállásközvetítőkre vonatkozó törvényjavaslatát, amely a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara észrevételein, valamint a hatóságok megállapításain alapul – közölte a Fidesz-frakció vállalkozásfejlesztési kabinetjének vezetője szerdán az MTI-vel.
Szatmáry Kristóf felidézte: idén nyáron a piacvezető online szálláshely-közvetítő multicég, a Booking erőfölényével visszaélve hónapokig nem utalta tovább a szállásadóknak a beszedett pénzeket.
„A célunk az, hogy egyetlen multicég se hozhassa többé kiszolgáltatott helyzetbe se a pihenni vágyókat, se a nekik szállást kínáló magyar vállalkozókat” – emelte ki. A javaslat értelmében a szállásközvetítő platformoknak 45 napon belül teljesíteniük kell a szállásadó felé fennálló fizetési kötelezettségüket.
A jövőben az árfolyamkockázatot a közvetítő cég nem terhelheti kizárólag a szállásadóra, azt egyenlő mértékben kell viselniük – ismertette Szatmáry.
Hozzátette: azok a szállásközvetítő cégek, amelyek tevékenysége legalább három vármegyére kiterjed, és a legnagyobb digitális nagyvállalatok, amelyek Magyarország területére szolgáltatnak, kötelesek lesznek magyar nyelvű személyes ügyfélszolgálatot fenntartani, a beérkezett panaszt pedig 30 napon belül érdemben meg kell válaszolniuk.
A törvényjavaslat továbbá megtiltja a tisztességtelen szerződési feltételek alkalmazását a szállásadókkal szemben. Így például a jövőben a szállásadónak joga lesz vita esetén magyarországi közigazgatási hatósághoz fordulni, a közvetítő cég nem írhat elő egyoldalú fizetési kötelezettséget elszámolási vita esetén, és a jövőben a közvetítő cég is felelősséggel tartozik az általa közzétett, a vendég által írt vélemény, értékelés tartalmáért.
A Fidesz augusztus közepén hívta össze az Országgyűlés turisztikai albizottságát a holland Booking.com szállásközvetítő cég „pénzvisszatartási botránya” miatt, amiről ebben a cikkben szedtük össze a legfontosabb tudnivalókat.
A cég szerint egy több mint két éve előkészített könyvelési és számviteli szoftvercsere miatt csúsztak a kifizetések, a korábbi informatikai rendszer a partnerhálózat ugrásszerű növekedését és a nyári szezon terheltségét már nem bírta, az új rendszert pedig még nem tudták megfelelően működésbe állítani.