A magyar állam hivatalos vételi ajánlatot tett a Strabagnak a GYSEV-ben meglevő részesedésére

2023. december 12. – 18:36

Másolás

Vágólapra másolva

Mint arról a Telex már korábban is beszámolt, nem jó a viszony a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút) Zrt. magyar és osztrák tulajdonosai között. A cégben három tulajdonos van, a Magyar Állam részesedése árnyalatnyival 66 százalék alatt van, vagyis Magyarországnak többsége van, de nincs kétharmada a vasúttársaságban. Az Osztrák Államnak, vagyis Ausztriának 28 százalékot éppencsak meghaladó csomagja van, ami önmagában nem sok mindenre elég, de van egy harmadik részvényes is, ő egy osztrák magáncég, a Strabag SE valamivel 6 százalék feletti részesedéssel.

Magyarország most megbontaná az osztrák egységet, és úgy tudjuk, hogy hivatalos vételi ajánlatot tett a Strabag 6 százalékára (a pontos részesedést csak becsülni tudjuk, mert 6,1 és 6,3 százalékot is hallottunk).

Azt már egy ideje lehet tudni, hogy Lázár János és az általa vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium azt érezte, hogy a GYSEV menedzsmentje nem a többségi magyar, hanem a kisebbségi osztrák tulajdonos érdekei felé húz és november 2-án kezdeményezte a GYSEV osztrák fióktelepét vezető Hana Dellemann menesztését. Az osztrák fél, amikor ezt megtudta, hevesen sérelmezte a személyi döntést.

Ezzel a hivatalos vételi ajánlattal a magyar fél 19-re lapot húzott, vagyis nem a magyar-osztrák állami tulajdonosok közötti kiegyezést, inkább a másik fél legyőzését választotta.

Vagyis, ha a Strabag a saját anyagi érdekeit követi, elfogadhatja az állítólag kedvező (pontos összeget nem tudunk, de több millió eurós tételről van szó) ajánlatot, de ha a Strabagnak fontosabb az osztrák „összezárás”, vagyis a jó viszony az osztrák állammal, akkor aligha fogadja el a magyar ajánlatot. Ha ugyanis a látszólag kicsi, mindössze 6 százalékos részesedést megszerzi Magyarország, akkor sokkal kedvezőbb helyzetbe kerül, a kétharmad feletti magyar tulajdon esetén az osztrákoknak nem sok beleszólása maradna a cégbe.

Kerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) a hír kapcsán, amint válaszolnak, frissítjük a cikket, de elsőre azt a jelzést kaptuk, hogy

„sajtóértesüléseket a minisztérium nem kíván kommentálni.”

A GYSEV nagyjából 430 kilométeres pályahálózatot tart fenn Magyarországon és Ausztriában, jelentős szerepe van a Bécs–Budapest vonalon, valamint a Szombathely–Szentgotthárd–Graz közötti viszonylaton.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!