Nagy Márton: A kormány minden lehetséges eszközzel tompítani akarja az üzemanyagárak növelését
2023. szeptember 26. – 17:05
frissítve
Az üzemanyagár emelkedésének okairól tárgyalt a Mol vezetőivel Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter kedden – írta a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleménye.
A megbeszélésen többek között részt vett Ratatics Péter, a Mol Fogyasztási Szolgáltatások ügyvezető igazgatója, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke is.
Nagy Márton kijelentette, hogy a kormány „minden lehetséges eszközzel” tompítani akarja az üzemanyagárak növelését. „A kormány célja változatlan, év végére egy számjegyűre fogja leszorítani az inflációt. Ez a cél egy pillanatig sem került veszélybe, azonban az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékponttal ért el magasabb szintet az infláció” – mondta a miniszter.
A tárgyaláson megvizsgálták az elmúlt időszak üzemanyagár-emelkedésének okait és az árak várható alakulását, és elemezték és konkretizálták az elmúlt időszakban felmerült problémákat, kockázati tényezőket:
- Megállapították, hogy Magyarországon stabil és biztonságos az üzemanyag-ellátás.
- Az üzemanyagárak emelkedése nemzetközi és országspecifikus tényezőkre vezethető vissza.
- Az árak alakulását jelentősen befolyásolta, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia is csökkentette termelését, így magasabb világpiaci ár alakult ki.
- Az országspecifikus tényezők közül kiemelték az orosz olaj Brenthez viszonyított árelőnyének csökkenését, valamint a tranzitdíjak jelentős megemelését.
- Jelenleg a Mol a piaci átlag három és ötszörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növelése miatt.
Nagy Márton a tárgyláson jelezte, havi rendszerességgel jelentést fog kérni az ágazat szereplőitől az árak nemzetközi és hazai alakulásáról, illetve az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) a tárgyalás után közleményt adott ki, amelyben azt írták, megértik a kormányzat szempontjait és az aggodalmakat. „A hazai üzemanyagkereskedelem versenyen és a piaci kereslet-kínálat szabályain alapulva működik. A MÁSZ tagvállalatai és az iparág egyéb szereplői a versenypiaci szabályok betartásával, saját eszközeikkel mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a piaci egyensúly ne sérüljön, az egészséges verseny érvényesüljön, és hogy ne lépjen fel ellátásbiztonsági kockázat” – áll a közleményben.
A Mol is közleményben reagált a tárgyalásra. Kiemelték, hogy „a regionális verseny alapú árazásban a Mol a közép-európai országok középmezőnyben helyezkedik el, és továbbra is törekszik a relatív árpozíció fenntartására. Ez az egyik garancia arra, hogy a regionális piaci egyensúly stabil maradjon”.
A gazdaságfejlesztési miniszter a múlt heti egri Közgazdász Vándorgyűlésen arról beszélt, hogy a kormány vizsgálja az üzemanyagárakat, és ha indokolatlanul túlárazott komponenseket találnak, akkor be fognak avatkozni. Nagy az előadásában beszélt még az inflációról és a gazdaságfejlesztésről is, erről ebben a cikkben írtunk bővebben.
A kormány 2021 novemberében – hónapokkal az orosz-ukrán háború kitörése előtt – benzinárstopot vezette be az egyre emelkedő üzemanyagárak miatt. Az árstop garantálta a literenkénti 480 forintos hatósági üzemanyagárat. Az állami beavatkozás sok vitát váltott ki, és bár a kormány több mint egy évig kitartott a megoldás mellett, az ellátási zavarok az életünk részévé váltak, a Mol pedig folyamatosan vészjelzéseket küldött, mert nem tudta kiszolgálni az import nélkül maradt magyar kutakat és a rekordkeresletet. A benzinárstop végül 13 hónapot élt meg, a kormány tavaly év végén kénytelen volt megszüntetni.