Veszteséges jegybank: a tücsök nemcsak hegedült és nem melózott, de még a télire elrakott elemózsiát is megette

Legfontosabb

2023. július 3. – 08:01

Veszteséges jegybank: a tücsök nemcsak hegedült és nem melózott, de még a télire elrakott elemózsiát is megette
Orbán Viktor és Matolcsy Györggy sajtótájékoztatót tart, miután a miniszterelnök a jegybankelnök társaságában megtekintette az MNB által őrzött aranytartalékot Budapesten, az MNB logisztika központjában – Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

1370

Lehetséges az, hogy a következő években azon fog múlni, hogy mennyit kereshet egy tanár, hogy miként alakul a kamatszint vagy a forintárfolyam? Vagyis hogy a magyar büdzsé játékterét döntően az határozza majd meg, hogy milyen jegybanki veszteségeket kell a költségvetésnek kiegyenlítenie? Sajnos nagy esély van erre, de a nemzetközi gyakorlat alapján ennek nem feltétlenül kellene így lennie. Csak éppen a jegybank szabályozását sem lehet félévente újraírni.

A Telex nemrég cikket jelentett meg a hazai költségvetés előtt álló kihívásokról. Foglalkoztunk azzal, hogy

  • csökken a hazai kiskereskedelmi volumen (kevesebb az áfabevétel),
  • nőnek az adósságfinanszírozás terhei (több a kamatkiadás),
  • nem jönnek az uniós források (kevesebb a beruházás).

Az örömteli, hogy az ország havi energiaszámlája már mérsékelt, de így is extraadókkal, kiadáscsökkentésekkel kell a büdzsét kiigazítani. Emellett még előttünk van a legnagyobb kihívás, amikor úgy kellene újra betartani a legfeljebb 3 százalékos hiánycélt, hogy elvileg az extraadókat már kivezetnénk.

Amikor Surányi György volt jegybankelnökkel, Németh Dáviddal, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzőjével és Nagy Jánossal, az Erste Bank makroelemzőjével beszélgettünk, jeleztük, hogy egy tényezőt, ami ugyan nagyon fontos, de elég összetett, külön vennénk, ez pedig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) veszteségének kezelése.

Mostani cikkünkben az ő gondolataik mellett Takáts Előd, a Corvinus nemrég leköszönt rektora volt a segítségünkre abban, hogy megértsük a jegybanki veszteség körüli téteket.

Miből van a jegybanknak vesztesége?

A legnagyobb baj ugyanis az, hogy idén 1500-2000 milliárd forint jegybanki veszteség jöhet össze, de a makropálya alapján a következő évek is veszteségesek lesznek.

Alapjaiban a jegybank vesztesége sem különbözik nagyon sokban egy kereskedelmi bank veszteségétől. A kereskedelmi bank azon keres, hogy magasabb kamattal helyezi ki az ügyfelektől begyűjtött forrásokat, emellett mindenfajta értékpapírja (például állampapírja) is lehet, amely jó esetben kamatokat és árfolyamnyereséget termel. Ha például a bank 8 százalékot fizet a betétekre, de 10 százalékon helyezi ki a hiteleit, akkor keres, ha 10 százalékos kamattal gyűjt betéteket, de 8 százalékon hitelez, akkor bukik.

Rosszabb esetben az értékpapír-portfólió is veszteséget termel, például akkor, ha emelkednek a hozamok, és a korábban megvett papírok leértékelődnek, és ebben már erősen érintett maga az MNB is. Egy példával:

Képzeljük el, hogy a piacon egy adott pillanatban 0 százalék a kamat. Ha egy 115 forint névértékű állampapírt 0 százalékos kamat mellett megvesz a bank, vagy egy hitelezett ügyféltől egy év múlva 115 forintot kér vissza, akkor 0 százalék mellett 115 forintot adott az államnak, illetve az ügyfélnek. Ha azonban a piaci kamatszint felmegy 15 százalékra, akkor egy egy év múlva a banknak járó 115 forint már csak 100 mai forintot ér. Ezért, ha a bank kiértékeli a portfólióját, akkor ugyanaz a visszafizetési ígérvény mai értéken 115 forintról 100 forint értékűre olvadt. Na, ez az MNB fő baja.

Az MNB most minden lényeges folyamatán veszít.

  • Vannak kihelyezései és forrásai, de ő a különböző kihelyezéseit (gondoljunk például a Növekedési Hitelprogramra (NHP) alacsonyabb kamattal (0 százalék) adta az ügyfeleknek, mint amekkora forrásköltséget ő fizet a kereskedelmi bankoknak (15-16 százalék).
  • Az MNB-nek emellett vannak állampapírjai is, amelyeket lehet, hogy nem értékel ki, de amit a quantitative easing (mennyiségi lazítás) során alacsony kamat mellett megvásárolt, az ma sokkal kevesebbet ér a kamatemelkedés miatt.
  • Végül az MNB-nek van devizatartaléka is. Ha a forint gyengül, mint tette évekig, például 330 forintról, 360 forintra az euró ellenében, akkor a jegybank devizatartaléka minden egymilliárd euró tartalékon 30 milliárd forint átértékelési nyereséget jelent az MNB-nek. Igen ám, de ha a forint erősödik, például 420 forintról, 370 forintra, akkor egymilliárd eurón 50 milliárd forint veszteség is keletkezik. 2023 ezen a területen is mínuszos lesz.

Van, ami ebből érthető veszteség (gazdaságélénkítés, forinterősödés), van, ami teljességgel érthetetlen (túlzott lazítás). Magyarország mindenesetre nagyon túltolta, a támogatott hitelekből rengeteg van a piacon, ha az MNB kiértékelné, hogy az állományaira olykor 0 százalékot kap 15 százalékos kamatszint mellett, akkor valójában még sokkal nagyobb vesztesége is lehetne.

Az MNB persze kicsit játszhat a veszteség terítésével, ha például a kereskedelmi bankoknak kamatmentes tartalékot kell képezniük, akkor az csökkenti a jegybank forrásoldali költségeit – de az biztos, hogy beletermelt a könyveibe egy hatalmas veszteséget, amit aztán most lehet dobálni, mint a forró krumplit.

Mit lehet ezzel kezdeni?

A kérdés minden szakértőt érdekel. A témában Surányi György 2022 novemberében mélyebb cikket is írt a Portfolión. De a téma láthatóan Varga Mihály pénzügyminisztert is foglalkoztatja, hiszen június 29-i Facebook-bejegyzésében ezt írta:

„Utolsó hetébe lépett a 2024. évi költségvetés vitája. Ehhez kapcsolódó kérdéseket tárgyalt a Gazdasági Bizottság ülése, többek között a Magyar Nemzeti Bank veszteségrendezésének javaslatát. Július első hetében végszavazás.”

Végül, mint a Portfolio cikke felidézi, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón arra utalt, hogy alternatív megoldásokon gondolkodnak, Virág Barnabás MNB-alelnök pedig arra, hogy a nemzetközi gyakorlat alapján negatív saját tőkével is tudnak hitelesen működni jegybankok. Nekünk Surányi György is ezt támasztotta alá, igaz, ahogy ő fogalmazott, a negatív saját tőke elfogadásának feltételei is vannak.

Veszteségtérítés jöhet

Képzeljük el, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) gazdálkodása a 2022-es 400 milliárd forint mínusz után 1500-2000 milliárd forint veszteséget hoz az idén. Ennek menedzselésére sokféle technika jöhet szóba. Három ilyen út:

  • ha az MNB mínuszát a büdzsé azonnal kifizeti (tőkésít),
  • ha öt évre elosztva fizet,
  • ha nem csinál semmit, otthagyja a veszteséget a jegybank mérlegében.

Az eléggé vállalhatatlan lenne, ha a büdzsé egy az egyben kipótolná a mínuszt, ez ugyanis gigantikus adóemelést vagy kiadáscsökkentést igényelne.

Valamilyen veszteségtérítés lehet tehát a megoldás. A frissen módosított jegybanktörvény azt tenné lehetővé, hogy ha a jegybank saját tőkéje a jegyzett tőke alá esik, akkor a különbözetet öt év alatt egyenlő részletekben egyenlítse ki a költségvetés.

Ez évi 400 milliárd forintot jelentene. csak az a baj, hogy ezzel még mindössze azt feltételeztük, hogy 2023 veszteséges lesz, de 2024 már nem. De várhatóan nem így lesz, a következő években még veszteségek fognak keletkezni, azokat is rá kell majd ötödölni 2025-re, 2026-ra és így tovább.

A tanárok fizetése

Miért függ össze a kamatkörnyezet vagy az árfolyam és a tanárok fizetése? Ha a következő évek költségvetésében semmire nem lesz pénz, mert magas a kamatkörnyezet, vagy mert erős a forint, és ezekből jegybanki mínusz keletkezik, azért miért ne jusson pénz a tanárok fizetésére?

Ez egy olyan kérdés, amely tényleg sokakat foglalkoztat. A nemzetközi példák szerint minden fenti megoldásra van példa: van hiteles központi bank, például a cseh, amelyik bőven negatív saját tőkével dolgozik; van, aki gyorsan rendezi a mínuszt; van, aki ütemesen.

A baj csak az, hogy amennyiben Magyarország még egyszer átírná a jegybanktörvényt, és beleírná, hogy lehet tartósan negatív is a saját tőke, az érintené a pénzügyi hitelességünket.

Nem lehet állandóan változtatgatni egy ilyen fontos szabályozást, mert akkor úgy tűnik, hogy az ország a monetáris politikájával költségvetést finanszíroz.

A törvény amúgy korábban valóban nem 2000 milliárd forintos veszteségre volt kalibrálva. Érthető, hogy az állam ezen módosított. A szakma nagy kérdése viszont az, hogy ez a veszteségkezelési kérdés miért most került elő, miért nem legalább másfél éve. Ideális esetben egy ilyen változtatásnak ugyanis van előkészítése, idejön egy csomó neves közgazdász, tartanak egy konferenciát, elmondják, hogy mi a jó megoldás, vita indul, egyeztetések.

Minden nagy lazító jegybank veszteséges most, mert tele van a mérlegük alacsony hozam idején megvett állampapírral, amelyeknek az értéke csökken, ha felmegy a hozamszint. Magyarországon azonban az is növelheti az elégedetlenséget, hogy a korábbi nyereségeket a jegybank kivonta, vagyis az MNB-alapítványokban a korábbi nyereségek révén van pénz.

Ez az összeg (legyen mondjuk 300 milliárd forint a példánk) nagyon sok, ha egy kiválasztott kör használhatja, gazdagodhat vele. Ám nagyon kevés, ha csak egy egyévnyi (2000 milliárd forintos) mínusz hetedét képes semlegesíteni. Az azonban biztosan elmondható, hogy mind a korábbi nyereség felhasználásánál, mind az NHP, NHP Plusz, Növekedési Kötvényprogram (NKP) programok kibocsátásánál kissé optimista volt a közeg, a tücsök nemcsak hegedült és nem melózott, de még a télire elrakott összes elemózsiát is megette hegedülgetés közben.

Surányi György érveiből

Válogassunk még egy kicsit Surányi György szakmai gondolataiból. A volt jegybankelnök szerint logikailag is belátható, hogy rossz az ötéves elosztást javasoló szabályozás. Ha a jegybanki veszteség inflációt generál, akkor azt azonnal kell semlegesíteni, nem öt év múlva, hogy ne öt évre fogjuk vissza a tanárok fizetését.

De itt az első kérdés az, hogy generál-e ez inflációt. És itt muszáj egy kicsit elmerülni a közgazdaságtanban. A túlzott pénzkínálat-bővülés valóban okozhat inflációt. Pénzt kétféleképpen lehet teremteni, jegybanki és kereskedelmi banki pénzteremtéssel.

A kereskedelmi bankok hitelezése helyett fókuszáljunk most a jegybank pénzteremtésére, amely négyféle lehet:

  • a klasszikus az, amikor a jegybank refinanszírozza a kereskedelmi bankokat, hitelt ad;
  • emellett vásárolhat állampapírokat;
  • vehet devizát;
  • végül finanszírozhatja a saját veszteségét – ez is pénzteremtés, mert a mínuszt a saját maga nyomtatta pénzzel fedezi.

Ha ez a négy együtt nem haladja meg az inflációs célt, ami természetes pénzmennyiség-növekedés, akkor elméletileg nincs dolga a költségvetésnek. A jövő évben a GDP nominálisan 10 százalékkal nőhet, 4 százalék lehet a reálnövekedés (ezt hívjuk GDP-növekedésnek) és 6 százalék az infláció, azaz összesen 10 százalékkal több pénz kellhet a gazdaságban, ami még nem okozna gondot. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy mivel a monetáris bázis 18-19 ezer milliárd forint, vagyis a 10 százalék 1800-1900 milliárd forint,

az MNB vesztesége még bele is férne – csak akkor ne legyen másfajta pénzteremtés a felsorolt három további módozattal.

Ugyanakkor Surányi György azért mindehhez hozzáteszi, hogy olyan feltételek is vannak, amelyeket nem valószínű, hogy Magyarország most teljesít: hiteles jegybank, hiteles inflációs cél, horgonyzott inflációs várakozások, stabil külső egyensúly. Ha ezek mind rendelkezésre állnak, akár ott is lehet hagyni az MNB mérlegében a veszteséget. Ez nagy megkönnyebbülés lenne a büdzsének. A fehér füst mindenesetre hamar felszáll, meglátjuk, hogy mi lesz a megoldás.

Az azonban szomorú tanulságként biztosan megmarad, hogy a nagy válságok, a nehéz idők esetén jó módszer az élénkítés, a pénzpumpa, a high-pressure economy; de ha valaki a jobb időben is élénkít, ha a jegybank akkor is agyba-főbe nyomja a kedvezményes hiteleket, amikor már a kereskedelmi bankok is hiteleznének, annak meglesz a böjtje. Azt persze, hogy ez akár évi 1500-2000 milliárd forintos böjt is lehet (vagy legalábbis ennek a fele, ha a veszteség felét nem magyar, hanem külső okokkal magyarázzuk), az mindenkinek egy hatalmas, kijózanító pofon volt.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 405,76 Ft
USD 357,07 Ft
További élő árfolyamok!