Kartellező dunai hajóscégeket büntetett meg a GVH
2023. március 16. – 11:09
A budapesti menetrend szerinti hajójáratok üzemeltetésére a fővárosi közlekedési cég 2020 nyarán írt ki nyílt közbeszerzést, az eljárás során azonban észrevette, hogy egyes ajánlattevők nyilatkozatai szinte szóról szóra megegyeznek egymással – áll a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleményében. A BKV jelezte a gyanús esetet a hivatalnak, amely 2021 júliusában kartellgyanú miatt indított vizsgálatot az ügyben, majd rajtaütött a vállalkozásokon.
A versenyhatósági eljárás feltárta, hogy
négy cég – a Dunai Személyszállító Kft. és a Hajózni Jó Kft., illetve a Rubin Group Kft. és a Duna-Weser Kft. – ketten-ketten azonos vállalkozáscsoportban jogsértő módon működtek együtt azért, hogy közülük kerüljön ki a tender nyertese. A vállalkozások az ajánlattétel előtt megosztották egymással árszintjeiket, a pályázati anyagaikat pedig ugyanaz az ember, az egyik vállalkozás ügyvezetője állította össze.
„Az összehangolt, versenykorlátozó magatartás a közbeszerzési eljárás során is fennmaradt köztük” – tárta fel a GVH eljárása.
A közbeszerzési eljárásokkal összefüggő versenykorlátozások a legsúlyosabb versenyjogi jogsértésnek számítanak, melyek bizonyos esetben akár büntetőjogi következményekkel is járhatnak. A nemzeti versenyhatóság ezért kiemelten kezeli a közbeszerzési kartellek felszámolását – olvasható a közleményben.
A GVH vizsgálata során a vállalkozások mindegyike úgynevezett engedékenységi kérelemmel élt, vagyis a jogsértést elismerve önként beszolgáltatta a kartell bizonyítékait a versenyhatóság felé. Ennek – és a cégek egy részének a jövőbeli, hasonló jogsértések elkerülésére vállalt, úgynevezett megfelelési törekvéseinek – köszönhetően a GVH Versenytanácsa mintegy harmadával csökkentette a kartell érintett résztvevőinek bírságát.
A hatóság a kis- és középvállalatnak minősülő vállalkozások korlátozottabb pénzügyi teljesítőképességére is tekintettel volt. A GVH Versenytanácsa mindezek figyelembevételével
összesen 6,5 millió forintos bírságot szabott ki a Rubin Group Kft.-re és a Duna-Weser Kft.-re.
A másik két, egyfős céget – a Dunai Személyszállító Kft.-t, illetve a Hajózni Jó Kft.-t – közvetlenül a közbeszerzési tender kiírása előtt alapították ugyanazon a napon; mint beismerték, a támogató ajánlatok beadására. Mindkét cég fő tevékenysége belvízi személyszállítás, árbevétele nem volt, a cégjegyzésre ugyanaz a személy jogosult.
A napokban derült egyébként ki, hogy március 15-én még biztosan nem indul el a hajózás a Dunán, de „a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét” a főváros közlekedési cége szerint. A Népszava a kishajózás kezdetének hagyományos márciusi szezonnyitója apropóján érdeklődött, így derült ki, hogy 2021 és 2022 után idén sem járnak majd a Dunán a BKV hajói – legalábbis a szezon kezdetekor nem.
A Mahart-Passnave viszont idén is működteti majd áprilistól az úgynevezett budapesti körjáratát, igaz, ez inkább a városnézést szolgálja, mintsem a tömegközlekedési célokat.