Idén márciusban sem indulnak el a BKV hajójáratai, nincs pénz a működtetésükre

2023. március 14. – 08:05

Másolás

Vágólapra másolva

Március 15-én még biztosan nem indul el a hajózás a Dunán, de „a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét” – írja a Népszava a főváros közlekedési cégétől kapott válasz alapján. A lap a kishajózás kezdetének hagyományos márciusi szezonnyitója apropóján érdeklődött, így derült ki, hogy 2021 és 2022 után idén sem járnak majd a Dunán a BKV hajói – legalábbis a szezon kezdetekor nem.

A menetrend szerinti hajóközlekedésnek azonban továbbra sem a megszüntetéséről, hanem csak a szüneteltetéséről beszélt a közlekedési vállalat. A cég elismerte, hogy gazdasági okok miatt nem járnak a hajók: a társaságnak nincs pénze arra, hogy ezt a veszteséges ágazatot működtesse.

A lapnak küldött válaszban nem tértek ki arra, hogy a mostani, harmadik éve tartó „átmeneti” szüneteltetés mikor érhet véget. Azt sem tudni egyelőre, hogy a „gazdaságilag fenntarthatóbb” hajóközlekedés koncepcióját mikorra tervezik kidolgozni. A Népszava szerint annyi biztos, hogy az idei üzemeltetésre egyelőre tendert sem írtak ki – ez azért fontos, mert „a BKV soha nem rendelkezett saját hajózási személyzettel, csupán hajókkal, ezért az üzemeltetést mindig külsős cégekre bízták.”

Mindez azt jelenti, hogy jelenleg közforgalmú BKV-s hajójárat egyáltalán nem közlekedik a Dunán. Az egyetlen, egyébként rendszeresen közlekedő hajójárat, a főváros XXI. és XXIII. kerületét (Csepelt és Soroksárt) összekötő D14-es, a korábbi soroksári rév ugyanis karbantartás miatt február 20-án leállt, az újraindítását májusra tervezik. Korábban D11, D12 és D13 jelzésű hajójáratok is közlekedtek a Dunán, Óbudától, illetve Újpesttől a Kopaszi-gátig is visszafelé lehetett velük hajózni, a menetrend szerinti BKV-hajók 2013-tól indultak útnak nagyjából félmilliárd forintos európai uniós támogatással.

A Mahart-Passnave viszont idén is működteti majd áprilistól az úgynevezett budapesti körjáratát, igaz, ez inkább a városnézést szolgálja, mintsem a tömegközlekedési célokat. Ezek ugyanis csak kétóránként indulnak (11-től este hétig), és csupán négy helyen kötnek ki: a Vigadó térről indulva az Akadémia, a Margitsziget és Batthyányi tér kikötőknél lehet leszállni róluk. Ráadásul míg a D-s hajójáratokat a BKK jegyeivel és bérleteivel lehetett használni – igaz, egy idő után már csak hétköznapokon –, erre a körjáratra csak a legalább 30 napos érvényességű BKK-bérlet jó, akinek ilyen nincs, annak hétéves kor fölött jegyet kell vennie, ami 1500 forintba kerül.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!