Idén márciusban sem indulnak el a BKV hajójáratai, nincs pénz a működtetésükre

2023. március 14. – 07:05

Másolás

Vágólapra másolva

Március 15-én még biztosan nem indul el a hajózás a Dunán, de „a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét” – írja a Népszava a főváros közlekedési cégétől kapott válasz alapján. A lap a kishajózás kezdetének hagyományos márciusi szezonnyitója apropóján érdeklődött, így derült ki, hogy 2021 és 2022 után idén sem járnak majd a Dunán a BKV hajói – legalábbis a szezon kezdetekor nem.

A menetrend szerinti hajóközlekedésnek azonban továbbra sem a megszüntetéséről, hanem csak a szüneteltetéséről beszélt a közlekedési vállalat. A cég elismerte, hogy gazdasági okok miatt nem járnak a hajók: a társaságnak nincs pénze arra, hogy ezt a veszteséges ágazatot működtesse.

A lapnak küldött válaszban nem tértek ki arra, hogy a mostani, harmadik éve tartó „átmeneti” szüneteltetés mikor érhet véget. Azt sem tudni egyelőre, hogy a „gazdaságilag fenntarthatóbb” hajóközlekedés koncepcióját mikorra tervezik kidolgozni. A Népszava szerint annyi biztos, hogy az idei üzemeltetésre egyelőre tendert sem írtak ki – ez azért fontos, mert „a BKV soha nem rendelkezett saját hajózási személyzettel, csupán hajókkal, ezért az üzemeltetést mindig külsős cégekre bízták.”

Mindez azt jelenti, hogy jelenleg közforgalmú BKV-s hajójárat egyáltalán nem közlekedik a Dunán. Az egyetlen, egyébként rendszeresen közlekedő hajójárat, a főváros XXI. és XXIII. kerületét (Csepelt és Soroksárt) összekötő D14-es, a korábbi soroksári rév ugyanis karbantartás miatt február 20-án leállt, az újraindítását májusra tervezik. Korábban D11, D12 és D13 jelzésű hajójáratok is közlekedtek a Dunán, Óbudától, illetve Újpesttől a Kopaszi-gátig is visszafelé lehetett velük hajózni, a menetrend szerinti BKV-hajók 2013-tól indultak útnak nagyjából félmilliárd forintos európai uniós támogatással.

A Mahart-Passnave viszont idén is működteti majd áprilistól az úgynevezett budapesti körjáratát, igaz, ez inkább a városnézést szolgálja, mintsem a tömegközlekedési célokat. Ezek ugyanis csak kétóránként indulnak (11-től este hétig), és csupán négy helyen kötnek ki: a Vigadó térről indulva az Akadémia, a Margitsziget és Batthyányi tér kikötőknél lehet leszállni róluk. Ráadásul míg a D-s hajójáratokat a BKK jegyeivel és bérleteivel lehetett használni – igaz, egy idő után már csak hétköznapokon –, erre a körjáratra csak a legalább 30 napos érvényességű BKK-bérlet jó, akinek ilyen nincs, annak hétéves kor fölött jegyet kell vennie, ami 1500 forintba kerül.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 407,24 Ft
USD 357,32 Ft
További élő árfolyamok!