Bedőlt a dunai hajózási álom: a menetrend szerinti BKV-hajók idén sem indulnak újra
2022. május 9. – 07:53
Nagyjából félmilliárd forintos európai uniós támogatással indult el a BKV menetrend szerinti hajóközlekedése 2013-ban, de a hétéves támogatási ciklus sem volt elég arra, hogy a fővárosiak tömege hajózásra váltson. Így mára egyetlen komp maradt a fővárosi nagyszabású hajózási álmaiból, a Népszava értesülései szerint a BKV idén csak a Csepel-Királyerdő és Soroksár, Molnár-sziget között közlekedő révvel számol.
A cikk felidézi: a 2013-ban még 346 ezres utasszám néhány évig 300 ezer körül volt, de 2019-re már 260 ezerre esett vissza. Korábban az újpesti Árpád úttól – az Északi vasúti összekötő hídtól – a Haller utcáig, míg a Rómaifürdőtől a Kopaszi-gátig és vissza lehetett eljutni menetrend szerint hajójáratokkal, amik a belvárosi szakaszokon félóránként követték egymást. A hajók megálltak többek között az Árpád hídnál, a Margitszigeten, a Jászai Mari téren, a Várkert Bazárnál, de tulajdonképpen átkelőhajóként is működtek a Kossuth tér és a Batthyány tér között.
A BKK azonban már 2015-ben azon az állásponton volt, mint azt a Népszava cikke felidézi, hogy az eredeti cél, „miszerint a hajózás váljék a közösségi közlekedés integráns részévé, a hivatásforgalmú közlekedés teljes értékű eszközévé nem teljesült”. Ez persze összefüggött azzal, hogy a hajók, főleg folyásiránnyal szemben, nagyon lassúak voltak, a 12–14 kilométeres utat 65–120 perc alatt tették meg, de a BKK szerint szerepe volt annak is, hogy „több kikötő elhelyezkedése és átszállókapcsolata sem ideális”.
2020 végén lejárt az uniós támogatási szerződésben vállalt szolgáltatási idő is, így már semmi sem szorította a fővárost a folytatásra, majd 2021-ben a járvány és a kormányzati elvonások miatt az átmeneti szüneteltetés mellett döntöttek. „Ez most állandósulni látszik, hiszen az idén sem rendelték meg ezt a közszolgáltatást a BKV-tól” – írja a lap. A főváros cége helyett így, mint azt megírtuk, a Mahart indít hétköznapokon BKK-bérlettel is használható hajójáratokat elvileg a Nemzeti Színház és a Margitsziget, valójában a Vigadó tér és a Margitsziget között, mindössze négy kikötővel (Vigadó tér, Széchenyi tér–Akadémia, Margitsziget, Batthyány tér).