Kartellgyanúval vizsgálja a BKV hajótenderét a Gazdasági Versenyhivatal
2021. július 15. – 19:17
frissítve
„Kartellgyanú miatt” vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal a BKV hajóüzemeltetési közbeszerzése ügyében, ehhez rajtaütéseket is tartottak a közbeszerzés egyes ajánlattevőinél, írja közleményben a hivatal.
A Versenyhivatal a BKV Zrt. „Menetrend szerinti hajóüzemeltetés” nevű közbeszerzése ügyében indított júliusban versenykorlátozó megállapodás gyanújával indult versenyfelügyeleti eljárást, mint írják, azután, hogy egy bejelentést kaptak. Ennek alapján úgy vélik, a közbeszerzési eljárásban bizonyos vállalkozások jogsértő egyeztetéseket folytattak az ajánlati árak, illetve a nyertes meghatározása érdekében.
Ezeknél a vállalkozásoknál bejelentés nélkül megjelentek, helyszíni kutatást tartottak, adathordozóikról másolatot készítettek, de ezek tartalmát még elemzik.
A közleményben ehhez hozzáteszik, hogy mindez nem jelenti azt, hogy a vállalkozások el is követték a jogsértést, az eljárásban kell ezt tisztázni. Erre hat hónapjuk van, de ha kell, ezt meghosszabbíthatják.
A BKV egy hónapja hirdetett győztest fővárosi dunai menetrendszerinti hajózásra kiírt közbeszerzési tenderen úgy, hogy alig néhány héttel előtte maga a cég vezérigazgatója közölte a Telexszel, hogy a BKV forráshiány miatt az idén szünetelteti a budapesti hajózást.
A szüneteltetés bejelentése elég nagy port kavart, a kormány be is vetett egy részben állami tulajdonban lévő céget, hogy pótolja a BKV-hajókat. A főváros ezután megint elővette a dunai hajózás ügyét, és a BKV-igazgató nyilatkozata után pár héttel mégis lett győztese a 3 évre kiírt hajózási tendernek. A pályázaton a Magyar Kikötő Zrt. győzött a legjobb árral: áfa nélkül 30 990 forint/hajó/üzemóra díjon vállalták a szolgáltatást, ami így verte a Rubin Group Kft. 33 000 forintos és a Rudas és Társa Bt. 38 500 forintos ajánlatát. (Két másik céget korábban alkalmatlanság miatt kizártak.)
A vetélytársak rögtön vitarendezési kérelemben támadták be a Magyar Kikötő Zrt.-t, azt állítván, hogy referenciája bizonytalan lábakon áll: gyanúsan sok az a 43 850 óra hivatásforgalmi hajózás, amit a Magyar Kikötő a Silver Line Cruises-nek referenciamunkaként végzett, tekintve, hogy a cég főleg sétahajóztatással foglalkozik. Ráadásul a 43 850 óra is éppen alig több, mint a pályázati feltételként előírt 42 000 órányi üzemszerű hajózás, sőt, a két cég vezetői között családi kapcsolat áll fenn.
A szerződéskötést a fővárosi Fidesz is elkezdte boncolgatni: a Facebookon azt a kérdést tette fel a kormánypárt fővárosi szervezete, hogy „a BKV buszmutyi után itt az újabb, a BKV hajómutyi?” – utalva egy korábbi pályázatra, amely a használt buszokról szólt. A Fidesz fővárosi frakciója azt kérte a főpolgármestertől, hogy „indítson teljes körű vizsgálatot és annak megnyugtató lezárásáig azonnali hatállyal tiltsa meg a BKV-nak a szerződéskötést”.
A vitarendezési kérelmek tisztázásának idejére hivatkozva a BKV most egyelőre nem köt szerződést a győztes céggel. A BKV a Telexnek – még a Fidesz nyilatkozata előtt – azt mondta, a szerződés a felek aláírása után lép hatályba – ez még nem történt meg. Most megint úgy áll, hogy ebben az évben a BKV menetrendi hajóközlekedése a korábban jelzett forráshiány miatt mégsem indul meg. A Magyar Kikötő Zrt. referenciájával felmerült kérdésekben a BKV – mint írták – külön felvilágosítást kért az ajánlattevőtől, amelyet az határidőn belül megtett, és megfelelő dokumentumokkal alátámasztotta, hogy az előírt műszaki, illetve szakmai alkalmassági követelménynek megfelel. A Magyar Kikötő Zrt. pedig azt nyilatkozta a Telexnek, ők adták be a legolcsóbb ajánlatot, a rivális cégeknek egyszerűen csak savanyú a szőlő.
Erről bővebben itt olvashat.