Úgy pályáztatta meg a dunai hajózást a BKV, hogy nincs pénze rá

2021. július 10. – 17:41

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Pénz nincs, pályázat viszont már volt a fővárosi menetrendszerinti hajózásra. Győztes is van, viszont szerződés meg még nincs a szolgáltatásra. A vetélytársak és a budapesti Fidesz a referenciát támadják.

A BKV egy hónapja hirdetett győztest fővárosi dunai menetrendszerinti hajózásra kiírt közbeszerzési tenderen úgy, hogy alig néhány héttel előtte maga a cég vezérigazgatója közölte a Telexszel, hogy a BKV forráshiány miatt az idén szünetelteti a budapesti hajózást.

A bejelentés elég nagy port kavart, a kormány le is csapott a lehetőségre, hogy bebizonyítsa a Karácsony Gergely vezette főváros alkalmatlanságát: bevetette az 51%-ban a magyar állam (pontosabban a nevében eljáró Magyar Turisztikai Ügynökség), valamint a Hableány-tragédiából ismert Viking Cruises tulajdonában álló Mahart Passnave Kft-t, hogy pótolja a BKV-hajókat.

Igaz, a kormányzati beavatkozás inkább látványsegítség volt, hiszen rövidebb útvonalon és jóval kevesebb hajóval működik a szolgáltatás, ráadásul a Mahart gyorsan le is passzolta alvállalkozásba a fővárosi hajósok szerint nem túl jövedelmező kényszerhajózást – a sors fintora révén épp a Viking Sygin által eltiport Hableányt üzemeltető Panoram Deck-nek.

Lehet, hogy a politikai játszmák miatt, mindenesetre a főváros megint elővette a dunai hajózás ügyét, és a BKV-igazgató nyilatkozata után pár héttel mégis lett győztese a 3 évre kiírt hajózási tendernek. A pályázaton a Magyar Kikötő Zrt. győzött a legjobb árral: ÁFA nélkül 30 990 forint/hajó/üzemóra díjon vállalták a szolgáltatást, ami így verte a Rubin Group Kft. 33 000 forintos és a Rudas és Társa Bt. 38 500 forintos ajánlatát. (Két másik céget korábban alkalmatlanság miatt kizártak.)

2018-ban még vígan pöfögtek a BKV hajói a Dunán – Foto: Jászai Csaba / MTI
2018-ban még vígan pöfögtek a BKV hajói a Dunán – Foto: Jászai Csaba / MTI

De a Magyar Kikötő Zrt. nem örülhetett túlságosan, mert a vetélytársak rögtön vitarendezési kérelemben támadták be, azt állítván, hogy referenciája bizonytalan lábakon áll: gyanúsan sok az a 43 850 óra hivatásforgalmi hajózás, amit a Magyar Kikötő a Silver Line Cruises-nek referenciamunkaként végzett, tekintve, hogy a cég főleg sétahajóztatással foglalkozik. Ráadásul a 43 850 óra is éppen alig több, mint a pályázati feltételként előírt 42 000 órányi üzemszerű hajózás, sőt, a két cég vezetői között családi kapcsolat áll fenn.

A szerződéskötést a fővárosi Fidesz is elkezdte boncolgatni. Szombaton a Facebookon azt a kérdést tette fel a kormánypárt fővárosi szervezete, hogy „a BKV buszmutyi után itt az újabb, a BKV hajómutyi?” – utalva egy korábbi pályázatra, amely a használt buszokról szólt. A Fidesz fővárosi frakciója azt kéri a főpolgármestertől, hogy „indítson teljes körű vizsgálatot és annak megnyugtató lezárásáig azonnali hatállyal tiltsa meg a BKV-nak a szerződéskötést”.

A BKV egyelőre nem kötött szerződést

A vitarendezési kérelmek tisztázásának idejére hivatkozva a BKV most egyelőre nem köt szerződést a győztes céggel. Mint a BKV lapunk kérdésére – még a Fidesz nyilatkozata előtt – azt nyilatkozta, a szerződés a felek aláírása után lép hatályba – ez még nem történt meg. Most megint úgy áll, hogy ebben az évben a BKV menetrendi hajóközlekedése a korábban jelzett forráshiány miatt mégsem indul meg.

A Magyar Kikötő Zrt. referenciájával felmerült kérdésekben a BKV – mint írták – külön felvilágosítást kért az ajánlattevőtől, amelyet az határidőn belül megtett, és megfelelő dokumentumokkal alátámasztotta, hogy az előírt műszaki, illetve szakmai alkalmassági követelménynek megfelel.

Megkerestük a Magyar Kikötő Zrt-t is, ahol lapunknak úgy nyilatkoztak, hogy a pályázatot tavaly június óta húzza a BKV, többször is leellenőrizték őket és mindent rendben találtak. Hozzátették:

ők adták be a legolcsóbb ajánlatot, a rivális cégeknek egyszerűen csak savanyú a szőlő.

Mint közölték, az elhúzódó járvány miatt a dunai hajózás egy éhező piac, mindenki mindent megpróbál.

Hogy mekkora falat a BKV által kiírt tender, azt azért mutatja, hogy a közlekedési cég a kiírt pályázat szerint az évi maximálisan tervezett 20 000 üzemórára nagyjából 620 millió forintot fizet (majd) ki, ami összeadva, a szerződés 3 éve alatt megközelíti a 2 milliárd forintot.

Frissítés!

A BKV szombat este közleményt adott ki arról, hogy a közbeszerzési eljárással kapcsolatban „több félrevezető híradás jelent meg többek között a Magyar Nemzetben. A híradások által sugalmazottakkal ellentétben a közbeszerzési eljárás szabályosan, átlátható módon zajlott, és a BKV Zrt. számára előnyös módon zárult”. A közlemény főbb állításai – idézetek következnek a terjedelmes közelényből:

  • A BKV Zrt. 2013-ban közszolgáltatás üzemeltetése BKV hajókkal tárgyban – közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – kötött szerződéseket, amelyek rendre 2019 végén, illetve 2020-ban jártak le. Ezen szerződések hatályának további hosszabbítására nem volt jogszerű lehetőség.
  • A „Közszolgáltatás üzemeltetése BKV hajókkal TB-42/20” tárgyban indított (EKR szám: EKR000435802020) nyílt közbeszerzési eljárás hirdetményének feladási dátuma 2020.06.11. volt. Ennek ismeretében nehezen állítható, hogy gyorsan és gyanús körülmények között zajlott volna a közbeszerzés lefolytatása.
  • Az eljárás elvi felépítése teljesen azonos a korábbi, 2012 óta alkalmazott eljárásokéval, tehát itt sem helytálló a kijelentés miszerint a futamidő túlzott lenne.
  • A BKV által üzemeltetett közszolgáltatási hajójáratok végleges megszűntetéséről – minden, ezzel ellentétes tartalmú híresztelés ellenére – nem született döntés. Éppen ezért felelős üzemeltetőként a BKV Zrt.-nek a pandémia által keltett bizonytalan gazdasági körülmények között is fel kellett készülnie a közszolgáltatási hajózás indulására, többek között jelen közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatásával.
  • 2020 végén a tervezettnél alacsonyabb rendelkezésre álló forrás miatt merült fel az elképzelés a hajózási közszolgáltatás megrendelésének 2021. évi átmeneti szüneteltetéséről. Ekkor már a fenti közbeszerzési eljárást nem lehetett jogszerűen felfüggeszteni, halasztani.
  • A közbeszerzési eljárás a közelmúltban lezárult. A nyertes ajánlati ár a széleskörű verseny eredményeként az eljárás becsült értéknél alacsonyabb.
  • Az új szerződéses konstrukció a korábbiaknál több kontrollpontot és szigorúbb ellenőrzési lehetőséget tartalmaz.
Kövess minket Facebookon is!