Két év alatt majdnem 60 százalékkal lett drágább a sajtburger a Mekiben

2022. augusztus 04. – 12:04

frissítve

Két év alatt majdnem 60 százalékkal lett drágább a sajtburger a Mekiben
Fotó: Matt Cardy / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Boris Johnson 2020. január 2-án kiposztolt a közösségi oldalaira egy képet, amin sokatmondóan néz a kamerába, miközben mindkét hüvelykujját feltartja, mellé pedig azt a szöveget írta, hogy „Ez egy fantasztikus év lesz Nagy-Britanniának”. Azt talán nem kell magyarázni, hogy mennyire volt fantasztikus az az év Nagy-Britanniának (vagy bármelyik másik országnak), vagy éppen Johnsonnak, aki egy rakás botrányba szaladt bele, és végül szűk egy hónapja lemondott, miután a saját kormányának tagjai fellázadtak ellene. Így a közelgő gazdasági válság és a sztrájkoló vasutasok mellett még egy politikai válság is színesíti a brit mindennapokat,

a McDonald's pedig ebben az embert próbáló időszakban övön aluli ütést mért a britekre azzal, hogy tizennégy év után megemelte a sajtburger árát.

Az áremelkedést múlt kedden jelentették be, a sajtburger így most már 99 penny helyett 1,19 fontba kerül. Az is kiderült, hogy minden más terméknek is 10-20 pennyvel nő az ára. A sajtburger így átlépte az egyfontos lélektani határt, forintban pedig, jelenlegi árfolyamon számolva, 468 forint helyett 562 forintba kerül. Ez elég komoly, húszszázalékos emelkedés, ám ahogy azt a brit McDonald's feje is kiemelte, addig húzták az emelést, amíg csak tudták, de most már tényleg nem tudtak mit tenni, őket is utolérte az infláció.

Két év alatt 58 százalékkal drágult a mekis sajtburger

Magyarországon látszólag egészen más volt a stratégia az elmúlt években: a sajtburger nemhogy a tizennégy, de még a két évvel ezelőtti helyzethez képest is jelentősen drágább lett. Igaz, jóval alacsonyabbról is indult, de a múlt heti brit áremelés előtt jó pár hónapig drágább volt nálunk a mekis sajtburger, mint az Egyesült Királyságban, és most sem óriási a különbség. Ezt onnan tudom, hogy amikor múlt héten kiderült, hogy a briteknél drágább lesz a klasszikus burger, a szerkesztőségben többen is visszanéztük az elmúlt egy-két év mekis rendeléseit, és folyamatos, összességében elég komoly áremelkedés rajzolódott ki előttünk.

Ez természetesen nem egy gazdasági elemzés, a háttérben meghúzódó folyamatokat sem mutatja be, csak annyi történt, hogy rákerestem a Gmail-fiókomban arra, hogy sajtburger, és összeírtam, hogy mikor lett drágább.

Az online archívumomban a legkorábbi McDonald's-rendelésem 2020. június 27-ére datálható, ekkor egy sajtburger 330 forintba került, egy Big Mac menü pedig 1410 forintba (a másik népszerű szendvics, a Sertés McFarm menüben mindig tíz forinttal olcsóbb a Big Macnél, ezért ezt csak indokolt esetben tüntettem fel). Október közepén a sajtburger már 350 forint volt, a Big Mac menü pedig 1450; tavaly februárban pedig előbbiért 380, utóbbiért 1450 forintot fizettünk. Április közepére a Big Mac menü 1550 forintra drágult, a sajtburger ára pedig valahol itt emelkedhetett fel 410 forintra, amennyibe június végén is került. Július elején ez már 420 forintra módosult. Decemberben a Big Mac menüért már 1640 forintot kellett fizetni, egy sajtburger pedig 510 forintba került.

Idén április elején is ennyit kértek érte, a Sertés McFarm menü ára pedig 1780 forintra kúszott fel, hogy aztán tíz nappal később már megint csak 1630 forintot fizessek érte, a sajtburgerért pedig 470-et. Ez az anomália mások rendeléseiben is kiütközött, de ebben biztosan szerepet játszott az is, hogy az árak éttermenként is eltérhetnek egymástól. Ettől eltekintve összességében az elmúlt két évben folyamatos volt a növekedés. Május közepén már 520 forintba került egy sajtburger, ez az ár pedig azóta is tartja magát. A Big Macért és a Sertés McFarmért menüben 1790 és 1780 forintot kértek el, ez sem változott azóta. Ha csak a Big Macet –mint szendvicset – nézzük, tavaly ilyenkor 960 forintba került, januárban 1020-ba, most pedig 1120 forintot kérnek érte.

Összességében ez azt jelenti, hogy az elmúlt bő két évben a sajtburger Magyarországon 330 forintról 520 forintra drágult (ez 58 százalékos növekedés), a Big Mac menü 1410 forintról 1790-re (ez 26 százalékos növekedés), a fentebb taglalt Big Mac pedig tavalyról idénre 17 százalékkal kerül többe.

Na és a Burger Kinggel mi van?

A Burger Kinget ennyire részletesen nem tudtam visszanézni, de a sajtburger tekintetében az látszódott a rendeléseimből, hogy tavaly novemberben még 450 forintba került, márciusban 490-be, áprilisban 510-be, most pedig 520-ért lehet megvenni, vagyis nagyjából hasonló utat futott be, mint a mekis párja. Ez szűk egy év alatt 15 százalékos áremelkedés. Az alapburgernek mondható Whopper jellemzően mindig is drágább volt a Big Macnél, ez pedig most sincs másként, csak a szendvicset most 1470 forintért lehet megvenni, míg két éve 1190 forintba került, ez 24 százalékos növekedést jelent.

A kuponok árváltozását is szépen végig tudtuk követni a Burger Kingnél: a 2018-ban még 1250 forintba kerülő, ár-érték arányban abszolút bajnok üdítő-kis krumpli-Texas Burger-Dupla Chili Cheese Burger kombó egy évvel később már 1450-be került, 2020-ban már 1550-be, egy évvel később pedig 1590-be. Idén a Texast leváltotta a Whopper Jr. az ezen kívül érintetlenül hagyott kuponban, ami júniusban előbb 1790, aztán 1890 forintra drágult, augusztus 2-a óta pedig 2090 forintba kerül. Ha feltételezzük a kontinuitást, ez 35 százalékos drágulást jelent.

A fentiek alapján jól látszik, hogy az elmúlt két évben sokat nőtt a gyorséttermi burgerek ára, a mekis sajtburgeré pedig valósággal kilőtt, nemcsak a 2010-es években sokak fejében rögzült 250 forintos, hanem a két évvel ezelőtti, 330-as szinthez képest is. A jelenlegi gazdasági helyzetben, amikor a hús, a gabona és az energia ára is meredeken emelkedik felfelé, ez persze arányaiban még mindig nem olyan drága, a Hungaroring büféjét például tavalyról idénre is komolyabban utolérte a brutális infláció.

Ahogy a fenti grafikonon látszik, 2020 júniusához viszonyítva a teljes infláció 15 százalékos, míg az élelmiszerek inflációja jelenleg 20,6 százalék, ezt viszont a sajtburger és a Big Mac menü árának növekedése is meghaladja, előbbi elég jelentősen. Az tehát egyértelmű, hogy egy hagyományos étteremhez képest valószínűleg még mindig irreálisan olcsó a gyorskaja – ahogy gasztroguru kollegám, Ács Bori írta a sajtburgeres levelezésen, a szakácsos interjúkban visszatérő elem, hogy egyszerűen nem tudnak versenyezni a mekis árakkal –, de a két évvel ezelőtti állapothoz viszonyítva szembetűnő az árnövekedés. Annak ellenére pedig, hogy az átlagbér jelentősen nőtt 2020-hoz képest, a Telexen is többször írtunk már arról, hogy a KSH átlagbérszámítása torz képet ad a valóságról, így sokak pénztárcáját alighanem jobban megterheli a mekizés, mint két évvel ezelőtt.