Kiakadtak a zalakarosi szállodások: mindenre jut pénz a turisztikában, de ők hiába küzdenek a beígért kompenzációért

2022. május 20. – 14:42

Kiakadtak a zalakarosi szállodások: mindenre jut pénz a turisztikában, de ők hiába küzdenek a beígért kompenzációért
Zalakaros látképe – Fotó: Varga György / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A kritikus sajtó visszatérően sorolja, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) miként oszt hatalmas összegeket a leggazdagabb magyaroknak, hogy kapnak támogatást borteraszok, luxuséttermek, internetes portálok. Mint szállodás forrásunk meséli, a rászorulók viszont az életmentő kompenzációs programokból sem részesülnek.

A koronavírus kezdeti szakaszában lefagyott az ország. Több körben is bezártak az éttermek, a szállodák azokat a vendégeket sem fogadhatták, akik már jó előre lefoglalták a szobájukat. Egy hullámot még sokan kibekkeltek, de hamarosan látszott, hogy állami segítség nélkül az idegenforgalom nem lesz képes megtartani a munkahelyeket.

A segítség

Ekkor jelent meg a 485/2020. (XI. 10.) kormányrendelet, amelynek 7. §-a egy kompenzációs lehetőséget kínált azoknak a szállodásoknak, akik a nehézségek ellenére is kitartottak a munkavállalóik alkalmazása mellett.

Ám a program szerinti kifizetés a jelentkezők bizonyos részéhez a mai napig nem érkezett meg, sőt úgy tűnik, adminisztratív okokból már nem is fog.

Lássuk, hogy egyáltalán milyen anyagi lehetőségről volt szó! A rendelkezés így szólt: annak, aki megtartja a munkavállalóit,

„a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet szerinti Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (a továbbiakban: NTAK) regisztrált szálláshelyek esetében az állam megtéríti a szálláshely-szolgáltató részére az NTAK-ban 2020. november 8. napjáig regisztrált foglalások után számított nettó bevétel 80 százalékát”.

MTÜ-s költések

Mindjárt visszatérünk erre a programra, de annak érdekében, hogy megértsük olvasónk lelkiállapotát, idézzünk egy 2022 februárjában megjelent 24.hu-cikkből:

„A koronavírus-járvány okán kapott több mint 1,7 milliárd forintos uniós támogatásból 23 céget, illetve egyéni vállalkozót segített a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A pénzből az MTÜ gyakorlatilag a saját alapítványának osztott ki 630 millió forintot. A maradékot állami szervezetek, balatoni borászok, valamint pár budapesti elitétterem tulajdonosa kapta.”

Fontos segítség lett volna

A történet kapcsán kétségbeesett zalakarosi szállodások keresték meg a Telexet. Mint Tóth Ferenc, a családi tulajdonban levő zalakarosi Art Hotel tulajdonosa elmesélte, a Covid miatt sok hazai szálloda került nehéz helyzetbe, a lezárások idején több szálláshelynek egyáltalán nem lehetett bevétele, ezen segített volna a kormány a 80 százalékos támogatással, amely a meglevő foglalások arányában fizetett volna ki ekkora összeget a pórul járt szállodásoknak.

Ez tényleg fontos segítség lett volna azoknak, akik megtartották a munkavállalóikat. Ennek egyébként volt értelme, hiszen, mint azóta láttuk, egyes vidéki szálláshelyeken a belföldi forgalom egész szépen alakult (a fővárosi, például vállalati konferenciákra érkező vendégekre alapozó nagy szállodák azóta is nehezebb helyzetben vannak).

A zalakarosi Art Hotel – Fotó: Art Hotel
A zalakarosi Art Hotel – Fotó: Art Hotel

Csak éppen nehéz hozzájutni

Csakhogy több mint egyéves utánajárás és levelezés nyomán kiderült, hogy a rendszer nem fogadta be öt zalakarosi szálloda, köztük az Art Hotel pályázatát.

„Hiába rendelkezett a szállásfoglaló szoftverünk az MTÜ írásos engedélyével, egy évvel később az derült ki, hogy az MTÜ nem folyósít, mert a kötelező előfoglalások rögzítésénél nem volt ár megadva”

– hallottuk.

A szállodás szerint mindez csak azért érthetetlen, mert az MTÜ által jóváhagyott rendszer (úgy tudjuk, hogy a Compass elnevezésű rendszerről van szó) nem is enged továbblépni, amíg minden kötelező adatot ki nem töltöttek, ráadásul cégük az NTAK-tól korábban írásos megerősítést kapott, hogy az a mező nem kötelező, a szállásfoglaló szoftver készítőjétől pedig arról, hogy az adatok rendben tovább mentek az NTAK-hoz.

A cég kapott ugyan egy mindenféle paragrafust tartalmazó és interfészkapcsolatról szóló leírást, mint magyarázatot, amely részben azt jelezte, hogy az adatok nem érkeztek be a rendszerbe, részben azt, hogy a hiányos adatról a rendszernek nem is kellett válaszértesítést jeleznie.

Az MTÜ szerint

Természetesen mi is megkerestük az MTÜ-t a konkrét eset kapcsán. Az ügynökség válaszolt is, ebből kiderül, hogy

„a veszélyhelyzet ideje alatt a szálláshely-szolgáltatók meghiúsuló foglalásaiból eredő bevételkiesés részleges megtérítéséről szóló kormányrendelet alapján nyújtott támogatásra a szálláshely-szolgáltatók az NTAK-ban rögzített előfoglalási adataik alapján voltak jogosultak, amelynek köszönhetően közel 1100 pályázat részesült több mint 3 milliárd forint értékű támogatásban”.

Mint írták,

„a Magyar Turisztikai Ügynökség a hivatkozott Hotel Art részére, a támogatás nyújtásával kapcsolatban tett panaszával összefüggésben már többször adott részletes tájékoztatást”.

Az természetesen teljesen érthető, hogy a szálláshelyek nem „bemondásra” kaptak támogatást, de az érintett szállodás továbbra is csalódott.

Hepiend nincs

Egy-egy ilyen támogatás a kisebb szálláshelyeknek a túlélést jelenti, a hiányát különösen nehéz akkor elviselni, amikor furcsa portálokra pedig 630 millió forint jut.

„A soha meg nem térülő beruházásokra adott összegek kifizetése nem okozott gondot, csak a mi jogos, pár milliós kompenzálásunkra nem volt sem idő, sem lehetőség”

– összegezett szomorúan forrásunk.

Mint hallottuk, a veszélyhelyzeti támogatás előtt soha senki sem kereste a szállodán az ármezős adatokat, pedig mindig így kellett jelezni az előfoglalást az NTAK-nak, csak a támogatás odaítélésekor tűnt fel valakinek, hogy nincs kitöltve az ármező, vagy hogy nincs rendben az, ha ott nulla szerepel.

„Természetesen a korábbi adatjelentéseknél sem gondolhatta azt senki, hogy ingyen adta a cég a vendégéjszakáit.”

Ez a probléma csak Zalakaroson sok ezer vendégéjszakát érinthetett a támogatásban nem részesülő szállodáknál.

Eleinte az öt szálloda együtt lépett fel, megpróbáltak közös levelet írni mindenhova (az MTÜ-n kívül képviselőknek, minisztériumoknak, iparkamarának), de vagy nem kaptak feleletet, vagy pedig azt a már említett, a paragrafusokra és interfészkapcsolatra vonatkozót, amit nem is igazán értenek.

Tóth Ferenc korábban azt a tájékoztatást kapta telefonon, hogy igen, van pár szálloda, amelyek így jártak, de dolgoznak rajta, hogyan lehetne kompenzálni őket, ám a hivatalos levelek alapján valójában erre már nincsen szándék.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!