Kiakadtak a zalakarosi szállodások: mindenre jut pénz a turisztikában, de ők hiába küzdenek a beígért kompenzációért
2022. május 20. – 14:42
A kritikus sajtó visszatérően sorolja, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) miként oszt hatalmas összegeket a leggazdagabb magyaroknak, hogy kapnak támogatást borteraszok, luxuséttermek, internetes portálok. Mint szállodás forrásunk meséli, a rászorulók viszont az életmentő kompenzációs programokból sem részesülnek.
A koronavírus kezdeti szakaszában lefagyott az ország. Több körben is bezártak az éttermek, a szállodák azokat a vendégeket sem fogadhatták, akik már jó előre lefoglalták a szobájukat. Egy hullámot még sokan kibekkeltek, de hamarosan látszott, hogy állami segítség nélkül az idegenforgalom nem lesz képes megtartani a munkahelyeket.
A segítség
Ekkor jelent meg a 485/2020. (XI. 10.) kormányrendelet, amelynek 7. §-a egy kompenzációs lehetőséget kínált azoknak a szállodásoknak, akik a nehézségek ellenére is kitartottak a munkavállalóik alkalmazása mellett.
Ám a program szerinti kifizetés a jelentkezők bizonyos részéhez a mai napig nem érkezett meg, sőt úgy tűnik, adminisztratív okokból már nem is fog.
Lássuk, hogy egyáltalán milyen anyagi lehetőségről volt szó! A rendelkezés így szólt: annak, aki megtartja a munkavállalóit,
„a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet szerinti Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (a továbbiakban: NTAK) regisztrált szálláshelyek esetében az állam megtéríti a szálláshely-szolgáltató részére az NTAK-ban 2020. november 8. napjáig regisztrált foglalások után számított nettó bevétel 80 százalékát”.
MTÜ-s költések
Mindjárt visszatérünk erre a programra, de annak érdekében, hogy megértsük olvasónk lelkiállapotát, idézzünk egy 2022 februárjában megjelent 24.hu-cikkből:
„A koronavírus-járvány okán kapott több mint 1,7 milliárd forintos uniós támogatásból 23 céget, illetve egyéni vállalkozót segített a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A pénzből az MTÜ gyakorlatilag a saját alapítványának osztott ki 630 millió forintot. A maradékot állami szervezetek, balatoni borászok, valamint pár budapesti elitétterem tulajdonosa kapta.”
Fontos segítség lett volna
A történet kapcsán kétségbeesett zalakarosi szállodások keresték meg a Telexet. Mint Tóth Ferenc, a családi tulajdonban levő zalakarosi Art Hotel tulajdonosa elmesélte, a Covid miatt sok hazai szálloda került nehéz helyzetbe, a lezárások idején több szálláshelynek egyáltalán nem lehetett bevétele, ezen segített volna a kormány a 80 százalékos támogatással, amely a meglevő foglalások arányában fizetett volna ki ekkora összeget a pórul járt szállodásoknak.
Ez tényleg fontos segítség lett volna azoknak, akik megtartották a munkavállalóikat. Ennek egyébként volt értelme, hiszen, mint azóta láttuk, egyes vidéki szálláshelyeken a belföldi forgalom egész szépen alakult (a fővárosi, például vállalati konferenciákra érkező vendégekre alapozó nagy szállodák azóta is nehezebb helyzetben vannak).
Csak éppen nehéz hozzájutni
Csakhogy több mint egyéves utánajárás és levelezés nyomán kiderült, hogy a rendszer nem fogadta be öt zalakarosi szálloda, köztük az Art Hotel pályázatát.
„Hiába rendelkezett a szállásfoglaló szoftverünk az MTÜ írásos engedélyével, egy évvel később az derült ki, hogy az MTÜ nem folyósít, mert a kötelező előfoglalások rögzítésénél nem volt ár megadva”
– hallottuk.
A szállodás szerint mindez csak azért érthetetlen, mert az MTÜ által jóváhagyott rendszer (úgy tudjuk, hogy a Compass elnevezésű rendszerről van szó) nem is enged továbblépni, amíg minden kötelező adatot ki nem töltöttek, ráadásul cégük az NTAK-tól korábban írásos megerősítést kapott, hogy az a mező nem kötelező, a szállásfoglaló szoftver készítőjétől pedig arról, hogy az adatok rendben tovább mentek az NTAK-hoz.
A cég kapott ugyan egy mindenféle paragrafust tartalmazó és interfészkapcsolatról szóló leírást, mint magyarázatot, amely részben azt jelezte, hogy az adatok nem érkeztek be a rendszerbe, részben azt, hogy a hiányos adatról a rendszernek nem is kellett válaszértesítést jeleznie.
Az MTÜ szerint
Természetesen mi is megkerestük az MTÜ-t a konkrét eset kapcsán. Az ügynökség válaszolt is, ebből kiderül, hogy
„a veszélyhelyzet ideje alatt a szálláshely-szolgáltatók meghiúsuló foglalásaiból eredő bevételkiesés részleges megtérítéséről szóló kormányrendelet alapján nyújtott támogatásra a szálláshely-szolgáltatók az NTAK-ban rögzített előfoglalási adataik alapján voltak jogosultak, amelynek köszönhetően közel 1100 pályázat részesült több mint 3 milliárd forint értékű támogatásban”.
Mint írták,
„a Magyar Turisztikai Ügynökség a hivatkozott Hotel Art részére, a támogatás nyújtásával kapcsolatban tett panaszával összefüggésben már többször adott részletes tájékoztatást”.
Az természetesen teljesen érthető, hogy a szálláshelyek nem „bemondásra” kaptak támogatást, de az érintett szállodás továbbra is csalódott.
Hepiend nincs
Egy-egy ilyen támogatás a kisebb szálláshelyeknek a túlélést jelenti, a hiányát különösen nehéz akkor elviselni, amikor furcsa portálokra pedig 630 millió forint jut.
„A soha meg nem térülő beruházásokra adott összegek kifizetése nem okozott gondot, csak a mi jogos, pár milliós kompenzálásunkra nem volt sem idő, sem lehetőség”
– összegezett szomorúan forrásunk.
Mint hallottuk, a veszélyhelyzeti támogatás előtt soha senki sem kereste a szállodán az ármezős adatokat, pedig mindig így kellett jelezni az előfoglalást az NTAK-nak, csak a támogatás odaítélésekor tűnt fel valakinek, hogy nincs kitöltve az ármező, vagy hogy nincs rendben az, ha ott nulla szerepel.
„Természetesen a korábbi adatjelentéseknél sem gondolhatta azt senki, hogy ingyen adta a cég a vendégéjszakáit.”
Ez a probléma csak Zalakaroson sok ezer vendégéjszakát érinthetett a támogatásban nem részesülő szállodáknál.
Eleinte az öt szálloda együtt lépett fel, megpróbáltak közös levelet írni mindenhova (az MTÜ-n kívül képviselőknek, minisztériumoknak, iparkamarának), de vagy nem kaptak feleletet, vagy pedig azt a már említett, a paragrafusokra és interfészkapcsolatra vonatkozót, amit nem is igazán értenek.
Tóth Ferenc korábban azt a tájékoztatást kapta telefonon, hogy igen, van pár szálloda, amelyek így jártak, de dolgoznak rajta, hogyan lehetne kompenzálni őket, ám a hivatalos levelek alapján valójában erre már nincsen szándék.