Szerződésmódosítás nélkül is változtatná előfizetési díjait a jövőben a Telenor

2022. január 17. – 10:43

Másolás

Vágólapra másolva

Fenntartaná magának a jogot a Telenor Magyarország, hogy a jövőben minden ügyfelére vonatkozóan, egyszeri éves díjkorrekció formájában érvényesíthesse a fogyasztói árindex aktuális változásait, méghozzá úgy, hogy az a cég szerint nem számítana az előfizetői szerződés egyoldalú módosításának – írja a Hwsw.hu a cég február 21-től érvényes általános szerződési feltételei alapján. A Telenor ráadásul az emelést utólag, egy másik naptári évben is „bepótolhatja”.

Ez elméletben jelenthetne árcsökkenést is, de – ahogy az oldal megjegyzi – elég valószínű, hogy a cég ezzel próbálja az idén minden pénzügyi prognózis szerint elszabaduló infláció kedvezőtlen hatásait kivédeni. A társaság egészen pontosan úgy fogalmaz:

„A fogyasztói árindex változásán keresztül a szolgáltatási díjak értékarányos megőrzése érdekében, az Előfizetői Szerződésben meghatározott tarifacsomagok és a kiegészítő szolgáltatások díját (beleértve a havidíjakat és forgalmi díjakat) a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves átlagos fogyasztói árindex mértékével megegyezően a Szolgáltató jogosult korrigálni (így az éves átlagos fogyasztói árindex értékétől függően a díjakat növelni vagy csökkenteni).”

A cég azt is kiköti, hogy a fogyasztói árindex alapján történő díjkorrekció nem tekinthető egyoldalú szerződésmódosításnak, így az elektronikus hírközlési törvény alapján nem keletkezne jogkövetkezmények nélküli felmondási ok az előfizető részére, ami azért fontos, jegyzi meg a Hwsw, mert az eht. az egyoldalú szerződésmódosítás mellett csak az előfizetői szerződés kétoldalú, közös megegyezésen keresztül történő módosítását teszi lehetővé, ami azt jelenti, hogy a Telenor csak akkor korrigálhatná a díjait, ha az előfizető azt tevőleges magatartással elfogadta.

Az oldal megkereste a Telenort, a cég pedig válaszában az Európai Unió Bírósága által hozott korábbi ítéletre hivatkozott, és azt írta:

Álláspontunk szerint az ismertetett intézkedéseink összhangban vannak a hatályos elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokkal.

Hozzátették, hogy a fent linkelt ítéletben az Európai Unió Bírósága kimondta, hogy „az elektronikus hírközlő hálózatokhoz, illetve szolgáltatásokhoz kapcsolódó szolgáltatások díjainak módosítása, amelyre az e szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás által alkalmazott általános szerződési feltételekben foglalt olyan díjkiigazítási kikötés alapján kerül sor, amely értelmében a díjakat egy állami intézmény által megállapított objektív fogyasztói árindex változásainak megfelelően igazítják ki, nem minősül e rendelkezés értelmében »szerződési feltételek módosításának«️.”

Az árindex-követő díjkorrekció lehetősége egyébként korábban is szerepelt a Telenor ÁSZF-jében, ám akkor a cég nem deklarálta, hogy az árváltoztatás nem minősül egyoldalú szerződésmódosításnak. Hasonló kitétel szerepel a Vodafone-szerződésekben is, de abban is az szerepel, hogy csak a felek előzetes megállapodásán alapuló kétoldalú szerződésmódosításra hivatkozva végezhet díjkorrekciót a cég.

Az NMHH nem fogja engedni, hogy életbe lépjen a változtatás

A Telenor indoklásával azonban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nem ért egyet, éppen ezért leszögezte, nem fogja hagyni, hogy a január elején kihirdetett feltételek szerint változzanak a Telenor szerződési feltételei. Az NMHH szerint azonban a cég jelezte, „jogszerűen kíván eljárni”, ezért az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val.

Az NMHH a HWSW-nek hétfőn elküldött közleményében a következőkkel magyarázta álláspontját:

  • az előfizetői elektronikus hírközlési szolgáltatók az ÁSZF-jeiket és a már megkötött előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak egyoldalúan módosítani; nem minősíthetnek egyes módosításokat eleve úgy, hogy azok nem jelentik az előfizetői szerződés egyoldalú módosítását és nem zárhatják ki az ÁSZF-ben az előfizetőket a módosításokra tekintettel megillető jogok gyakorlását.
  • a szabályozás a szolgáltatókat arra kötelezi, hogy a már megkötött előfizetői szerződéseket is érintő egyoldalú módosításokról az érintett előfizetőket legalább a módosítás hatályba lépését megelőző 30 nappal, tartós adathordozón értesítsék, és ebben meg kell jelölni, mely szerződési feltétel, pontosan melyik pontban mikortól módosul, kitérve a módosítások lényegének rövid leírására.
  • ha a szolgáltatás díja változik, akkor már az értesítésben külön, összegszerűen meg kell jelölni, hogy konkrétan mely díjak módosulnak.
  • emellett a szolgáltatónak tájékoztatnia kell az előfizetőket arról is, hogy az ÁSZF új szövege hol érhető el, és a módosítással kapcsolatos őket megillető jogokról is.
  • Az NMHH arra is felhívja a figyelmet, hogy a fogyasztót egy ilyen egyoldalú szerződésmódosítás esetén rendkívüli elállási jog illeti meg:
  • Mivel a már megkötött szerződés egyoldalú módosítása a szolgáltató részéről az előfizető számára akár kedvezőtlen is lehet, a jogszabály alapján az előfizető jogosult az értesítéstől számított 45 napon belül a szerződést hátrányos következmények nélkül felmondani akkor is, ha határozott idejű szerződése van és a határozott idő még nem telt el. A jog érvényesítését az bonyolíthatja, ha az előfizető szerződése csomagra szólt és a szolgáltatással együtt kedvezményesen valamilyen készüléket vásárolt. Ezesetben a készülékre kapott kedvezmény visszafizetését a szolgáltató a felmondáskor kérheti, kivéve, ha az előfizető a felmondás után már nem akarja megtartani a készüléket.
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!