A Beyond Meat műhúsgyártó cég főnöke szerint a húsfogyasztásra adót kell kivetni
2021. augusztus 2. – 08:24
frissítve
A marha böfög, fingik, rengeteg vizet és földet igényel. Csak éppen finom. Ha jobban megadóztatnánk a húsfogyasztást, az segíthetné a bolygót – véli egy műhúsgyártó.
A Beyond Meat műhúsgyártó vállalkozás 2009-ben alakult Los Angelesben. A társaságot egykoron létrehozó Ethan Brown máig a társaság vezérigazgatója. Mint a BBC-nek elmondta, jó eszköznek találná a húsokra kivetett adót, hogy így az emberek csökkentsék az állati eredetű termékek fogyasztását. A javasolt Pigou-adó (Arthur Pigou brit közgazdász volt) egy olyan ökológiai adó lenne, amit más esetekben is azok fizetnek, akiknek a tevékenysége negatív társadalmi hatásokkal jár (az EU-ban talán a szén-dioxid-kvóta a legismertebb példa).
Baj van a tehenekkel
Márpedig a szarvasmarhákkal baj van. Az állattenyésztés eleve sokkal több földet és vizet igényel előállított kalóriára lebontva, mint a növénytermesztés, de a tehenek ráadásul metánt böfögnek és finganak ki, ami súlyos emissziós terhelést is jelent. Mégis a hamburgereffektus révén egyre több ázsiai ember veszi fel a nyugati fogyasztási szokásokat, és eszik például beefburgert.
Brown szerint a húsfogyasztás megadóztatása segítené azt is, hogy a vállalkozók a feltörekvő piacokon már inkább növényi eredetű fehérjéket előállító üzemekbe fektessenek be.
Csak sajnos drága
A kritikusok azonban azzal érvelnek, hogy egy ilyen illeték növelné a fejlődő világban a megélhetési költségeket, ráadásul a növényi eredetű kolbász, burger és húsgolyó, vagyis a Beyond Meat termékei ma még érdemben drágábbak, mint a hús. A cég teljesen öko, nem használ például génkezelt növényeket sem. Mint a Concordeblog korábbi elemzése írta,
„miközben szójából csupán 2 kalória fosszilis energia kell egy kalória fehérje előállításához, búzából és kukoricából pedig 3 kalória, addig marhahúsból 54 kalória kőolaj szükségeltetik egy kalória fehérje előállításához. A műhús kevesebb földet, illetve vizet is igényel.”
Mi van benne?
Az egyik kérdés tehát az ár, de azért sokakban biztosan az ízélménnyel szemben is vannak averziók, a Beyond Meat termékei ugyanis olyan összetevőkből készülnek, mint a borsó és a mungóbab, a véres steak hatását pedig céklalé és az almakivonat segít elérni.
Ethan Brown szerint hamarosan az ár is változni fog, mert ha olyan tömeges értékesítésbe tudnak fogni, mint bizonyos gyorséttermekkel (részben a McDonald's-szal, részben a Yummal, amely a KFC, Pizza Hut és a Taco Bell anyavállalata) kötött szerződések előrevetítenek, akkor a nagyobb méretgazdaságosság segítheti az ár leszorítását. A Beyond Meat fő vetélytársa, a Impossible Foods az év elején 20 százalékkal csökkentette is az árait.
Hatalmas iparág
A Morningstar legfrissebb kutatása szerint a globális húspiac 1400 milliárd dollárt tesz ki, és egyelőre még folyamatosan növekszik. A húspiac is nagyon drága, amely magas ár egyébként részben éppen egy negatívumra vezethető vissza, a hús szinte minden ágazatában (gondoljunk csak a madárinfluenzára, az afrikai sertéspestisre vagy a kergemarhakórra) olyan súlyos fertőzések voltak jellemzők az elmúlt évtizedben, hogy megemelkedett a biztonságos hús előállításának költsége.
Vagyis, ha valóban sikerül csökkenteni a műhús árát, lehet esélye, de az út azonban még hosszú lesz a műhús felé. A BBC cikke idézi a Citi elemzését, a bank 3000 amerikai fogyasztót kérdezett, egyharmadukat elriasztják a növényi eredetű hústól a költségek, de a korábbi kutatásban még magasabb volt az elutasítás.