Több százszoros a nyersanyagigény-különbség az elektromos és a benzines-dízeles autók között
2021. március 1. – 10:15
frissítve
Óriási az elektromos, illetve a benzines-dízeles autók nyersanyagfelhasználása közötti különbség, állítja egy, a Guardianhez került friss tanulmány, amit a Transport & Environment (T&E) civilszervezet készített.
A tanulmány szerint egy átlagos, fosszilis energiahordozóval hajtott autó mintegy 17 ezer liter gázolajat vagy benzint használ el élete során, addig egy elektromos autó lényegében csak az akkumulátorából „fogyaszt”, a számítások szerint mintegy 30 kg fém (illetve nyersanyag) a veszteség az újrafelhasználás során a jellemzően 5-600 kilogrammos akkumulátorból. Ezen felül az energiatakarékosság és a környezetszennyezés területén is sokkal jobban szerepelnek az elektromos autók, állítják.
A T&E tanulmánya reagál az elektromos autók kapcsán leggyakrabban felhozott kritikára is, miszerint az elektromos autók akkumulátorának előállítása szintén elég környezetszennyező és energiaigényes folyamat, ugyanakkor a T&E megállapításai szerint egy elektromos autó az élettartama során 58%-kal kevesebb energiát használ el, és 64%-kal kevesebb szén-dioxidot termel, amiben már a gyártási folyamatot is figyelembe vették.
Kiemelik továbbá, hogy az akkumulátorok, illetve azok gyártásának technikai fejlődésével egyre kevesebb lítiumra, nikkelre és kobaltra lesz szükség, ami még környezetkímélőbbé teheti az elektromos autókat.
(Frissítés: A T&E tanulmánya nem tér ki az egyes autótípusok hajtásához szükséges energiaforrások előállításának környezetvédelmi lábnyomára, vagyis arra, hogy a vizsgált tényezőkön felül mennyire környezetszennyező az elektromos áram, illetve a benzin és dízel előállítása. Tévesen írtuk, hogy az akkumulátor mérete 30 kg, ehelyett az újrafelhasználás során keletkező veszteség ekkora tömegű.)