A Richter 78 milliárd forintért megvette az Evra fogamzásgátló tapasz jogait
2020. december 3. – 12:36
frissítve
A Johnson & Johnson leépíti a nőgyógyászati üzletágát, így eladja belga leányvállalata, a Janssen Pharmaceutica Evra nevű fogamzásgátló tapaszát. A Richter 263,5 millió dollárt fizet az itthon még nem ismert vényköteles termékért, amely a regisztrációs folyamat után a magyar patikákban is megjelenhet.
A Richter 263,5 millió dollárért (78 milliárd forintért) megvette az Evra fogamzásgátló tapasz jogait.
„A legdrágább mindig a lassúság, és hiába nagyon praktikus olykor a videochat, hiába lehet az utazásokon pénz megtakarítani, de a személyes találkozások hiánya azért megnehezítette a mintegy egy éves telekonferenciás tárgyalási folyamatot”
– mesélte Bogsch Erik, a Richter Gedeon elnöke, a Richter által frissen bejelentett méretes vásárlásról.
Legfrissebb híreinkért kattintson ide>>>
December 2-án azért végül felszállt a fehér füst, kora este megszületett a megállapodás, ami ugyan még nem a teljes closing (az még egy-két hónap), de onnantól az Evra fogamzásgátló tapaszok értékesítése (évente mintegy 70-80 millió dollár) már a Richterhez folyik be, a magyar tőzsdei cég árbevételét fogja növelni. Nemsokára a csomagolás is itthon zajlik majd.
A vírus ezen a piacon is hat
A fogamzásgátlók piac is kicsit megérezte a koronavírust, így az idei évben nem biztos, hogy elérhető 2019 értékesítése. A termék legfontosabb piacai Olaszország, Lengyelország, Nagy-Britannia, Spanyolország (ez a négy ország együtt 35 millió dollárt jelentett), Latin-Amerika (30 millió dollár) és Kanada, A Richter szerint „békeidőben” elérhető lesz, a főleg fiatalok által használt termékkel a 90 millió dolláros értékesítés is, és a mintegy egy éves regisztrációs folyamat után Magyarországon is megjelenhet a vényköteles termék.
Az érték már csak azért is fellendülhet, hiszen mivel a Johnson&Johnson már korábban elhatározta, hogy leépíti a nőgyógyászati termékportflióját, az utóbbi időben elhanyagolta a forgalom ösztönzését. Most a Richter globális jogokat szerzett (jelenleg hatvan országban forgalmazzák a terméket), a megállapodás egyedül az Egyesült Államok piacára nem vonatkozik, de ott nincs is forgalomban a termék.
Mit tud egy ilyen tapasz?
Az Evra egy heti egyszeri használatra engedélyezett fogamzásgátló nők számára. Ez a világ első úgynevezett transzdermális (bőrön át felszívódó) hormonális tapasza, amely megfelelő használat esetén 99 százalékos hatékonyságot biztosít, előnye a folyamatos felszívódás.
A kicsi, négyzet alakú tapasz olyan, mint egy pici bélyeg, amelyet az alhasra, fenékre, a felsőtestre vagy a külső felkarra kell felhelyezni. Egy tapasz hét napig használható, ezután cserélni kell, három héten keresztül. A negyedik hét hatóanyagmentes, csakúgy, mint az orális fogamzásgátlók esetében.
Az ára országonként eltérő, és többféle kiszerelés is ismert, de egy egyhónapos ciklusra elegendő 3 tapaszos kiszerelés ma jellemzően 8-12 eurós áron forog.
Nőgyógyászati fókusz
A Richter stratégiájában kulcsszerepe van a nőgyógyászatnak, negyedszázad alatt, 1994 és 2019 között 8 százalékról, 35 százalékra nőtt a Richter bevételeiben a nőgyógyászati termékek aránya (ráadásul ebben az időszakban 22 milliárd forintról, 508 milliárd forintra nőtt a teljes forgalom).
A társaság már több nagy akvizíciót is megvalósított, a mostanival már egymilliárd euró felett van a vásárlások értéke. Az elmúlt egy évtizedben a Richter már megvette
- a svájci Preglem céget (ismert terméke a méhmióma kezelésére alkalmas Esmya),
- a német Grünentahlt
- és a szintén svájci Finox (terméke a Bemfola) nevű társaságot.
Globális értékesítés
A Richter abban is bízik, hogy a latin-Amerikában is ismert termékkel tovább javítja globális fókuszát, a cég anno a kilencvenes években a volt KGST-országokban alakított ki értékesítési hálózatot, majd Nyugat-Európa, Latin-Amerika és Ausztrália felé is kialakította a nőgyógyászati értékesítését.
A cégnek több mint ezer munkavállalója kifejezetten ezekkel a termékekkel foglalkozik, összesen 141 milliárd forint származik ebből a termékcsaládból, és miközben itthon csak a forgalom 8 százalékát jelenti a nőgyógyászati portfólió, addig Nyugat-Európában közel 80 százalékot.
A Richter távlati célja az, hogy 2030-ig még 60 százalékkal (75 milliárd forinttal) növelje a nőgyógyászati termékekből származó bevételt és amely piacokon jelen van, ott ő legyen a piacvezető.