A járvány és az ellenük zajló vizsgálatok sem álltak a techóriások rekordbevételeinek útjába

2020. október 30. – 09:11

Másolás

Vágólapra másolva

Az utóbbi időszakban egyértelműen szorult a hurok a legnagyobb amerikai techcégek körül: október elején az amerikai képviselőház igazságügyi bizottsága adta ki a működésüket vizsgáló trösztellenes jelentését, az Apple és a Google ellen eljárás indult, pár napja pedig a kampányhajrá apropóján izzasztották az amerikai szenátorok több nagy cég vezetőjét. A most megjelent pénzügyi jelentések alapján ugyanakkor sem ez, sem a koronavírus-járvány nem rengette meg különösebben őket, az Amazon, a Google-t birtokló Alphabet, a Facebook és az Apple is rekordbevételekről számolt be a most lezárult pénzügyi negyedévben.

Az Amazon jelentéséből kiderült, hogy a járvány alatti második teljes negyedévében 96,1 milliárd dolláros bevételt és 6,3 milliárdos profitot könyvelhetett el, még úgy is, hogy ezúttal 4 milliárd dollárt tett félre a koronavírussal kapcsolatos kiadások fedezésére. Az Amazon az előző negyedévben 5,2 milliárdos profitot jelentett, ami rekord volt a cég 26 éves történelmében, a mostani számmal pedig ezt is jócskán meghaladta, az előző év azonos időszakához képest pedig 200 százalékos növekedésről számolt be. Az Amazon Web Services-ből (AWS) származó bevételek 29 százalékot, az előfizetésekből származók 33 százalékot, a minden másból származók pedig 51 százalékot nőttek. Az Amazont vezető Jeff Bezos azt is elmondta, hogy csak idén 400 ezer munkahelyet teremtett, azt azonban érdemes hozzátenni ehhez, hogy az alkalmazottak nagy része nem kifejezetten boldog azzal, ahogy a cég kezeli a járványt. A beszámolók alapján nagyon sokan betegedtek meg a cég raktáraiban, nemrég pedig tüntettek is azért, hogy felelősebben álljanak hozzá a helyzethez.

A várakozásokat meghaladó, 59 százalékos negyedéves adózott eredménynövekedésről jelentett a Google anyavállalata, az Alphabet is, amely elsősorban a hirdetésekből és a felhőszolgáltatásból tett szert jelentős bevételbővülésre. A cég azt közölte, hogy a szeptember végével záródott negyedévben a profitja 11,247 milliárd dollár, részvényenként 16,4 dollár volt, az Alphabet negyedéves bevétele 14 százalékkal, 46,173 milliárd dollárra emelkedett.A hirdetésekből származó negyedéves bevétele 37,1 milliárd dollárra emelkedett az egy évvel korábbi 33,8 milliárd dollárról, de jelentősen nőtt a felhőszolgáltatásokból származó bevétel is, a tavalyi harmadik negyedévi 2,379 milliárd dollárról 3,444 milliárd dollárra.

A Facebook bevétele és nyeresége és túlszárnyalta a várakozásokat a harmadik negyedévben, a bevétel éves szinten 22 százalékkal, 21,47 milliárd dollárra emelkedett, a reklámokból származó bevétel pedig ugyancsak 22 százalékkal, 21,22 milliárd dollárra bővült. A negyedéves adózott eredmény 29 százalékkal, 7,85 milliárd dollárra nőtt. A harmadik negyedévben a Facebook napi használóinak száma 12 százalékkal, 1,82 milliárdra emelkedett, a közösségi hálózatba havonta legalább egyszer belépők száma ugyancsak 12 százalékkal, 2,74 milliárdra nőtt.

A vártnál nagyobb lett az Apple bevétele és profitja is a legutóbbi negyedévben, ezúttal azonban nem az iPhone-ok tolták meg a számokat, hanem az, hogy megugrott a kereslet a cég számítógépei iránt. Az amerikai cég bevétele az idei telefonok eltolását sem sínylette meg különösebben, éves összevetésben 1 százalékkal rekordszintre, 64,7 milliárd dollárra nőtt. Az Apple bevétele így a szeptember végén lezárt pénzügyi évben 5,5 százalékkal, 274,52 milliárd dollárra, adózott eredménye pedig 4 százalékkal, 57,41 milliárd dollárra emelkedett. Az adózott negyedik negyedéves eredmény 7,4 százalékkal, 12,67 milliárd dollárra, részvényenként 73 centre csökkent az egy évvel korábbi 13,68 milliárd dollárról, részvényarányosan 76 centről.