Két évtizede nem volt akkora trösztellenes ügy az USA-ban, mint ami a Google és az Apple ellen indult
2020. október 26. – 09:54
frissítve
Fontos részleteket derített ki New York Times arról a Google és az Apple közötti megállapodásról, ami miatt trösztellenes eljárást indított az amerikai Igazságügyi Minisztérium.
A múlt héten kezdődött perben – amely két évtizede a legnagyobb versenyjogi ügy – illegális monopólium fenntartásával vádolják a Google-t. A két cég vezetése 15 évvel ezelőtt állapodott meg abban, hogy az Apple számítógépein és telefonjain a Safari böngészőben a Google keresőmotorja legyen az alapértelmezett, természetesen sok pénzért cserébe. Becslések szerint a Google által fizetett összeg a hirdetési bevételek növekedését lekövetve meredeken ível felfelé, 2014-ben még csak évi 1 milliárd dollár volt, ma már 8-12 milliárd dollár között lehet, ami az Apple profitjának 14-21 százaléka. De az Alphabetnek még így is bőven megéri, hiszen a keresési eredmények között feltűnő reklámok jelentik a cég fő bevételi forrását, és az Apple-termékekről rengeteg keresést futtatnak le a felhasználók: a forgalom mintegy fele Macekről, iPadekről és iPhone-okról érkezik. 2018-ban Tim Cook Apple-vezér és Sundar Pichai Google-főnök egy találkozón arról beszélgettek, hogyan tudnák növelni az együttműködésből származó bevételeket. Ezután az Apple egy szenior munkatársa azt írta egy Google-ös kollégának, hogy „a vízió az hogy a két cég úgy dolgozzon együtt, mintha egy lenne”, ami jól kifejezi, mik a versenyjogi aggályok a fennálló helyzettel kapcsolatban.
Rivális techcégek panasza szerint a Google-Apple megállapodás versenyjogi aggályokat vet fel, ez az egyik oka annak, hogy más keresők nem tudnak jobban elterjedni, és manapság az online keresések 92 százaléka a Google-ön történik. A Google azzal védekezik, hogy más cégek is fizetnek az Apple-nek hasonló konstrukcióban, a Microsoft például azért, hogy második számú keresőként ajánlják fel a Binget az Apple cuccok.
Amennyiben a trösztellenes eljárásban az egyezség felbontására kényszerítik a két céget, az komoly érvágás lehet mind a Google-nek, mind az Apple-nek, utóbbi például arra kényszerülhet, hogy saját keresőmotort fejlesszen vagy vásároljon. A Google mondjuk reménykedhet abban, hogy az emberek maguktól is az ő keresőjüket használják a legszívesebben, de az alapértelmezett opció elvesztését a Safariban azért minden bizonnyal az ő hirdetési bevételeik is megéreznék.