Jézus ihlette a középkori festményekről ismert horrorgyerekeket

2020. október 14. – 05:07

frissítve

Jézus ihlette a középkori festményekről ismert horrorgyerekeket

Másolás

Vágólapra másolva

Ide kattintva olvashatók a Telex legfrissebb hírei.

Az emberábrázolás rengeteget fejlődött az évezredek alatt. Elég belegondolni, hogy korábban még a pálcikaemberek voltak a művészet csúcsai, míg ma már tehetséges művészek akár egy darab grafittal is képesek fotorealisztikus képeket rajzolni. Ennek a fejlődési folyamatnak sok állomása volt, de az egyik legbizarrabb talán a középkori gyermekábrázolás lehetett. Mondjuk ki: ezek a gyerekek igen csúnyák, de ez nem egyszerűen azért van, mert a középkori festők direkt bénáztak.

Azért néznek ki a Jézuskák úgy, mintha egy viszontagságos élet hatvanadik évében járnának, mert ez volt az elvárás.

Vannak kivételek, de a legtöbb festményt az egyház rendelte meg, és ha gyerekről volt szó, természetesen volt egy egyértelmű favorit (bár néha megjelentek más bibliai gyerekek is). Matthew Averett művészettörténész szerint a középkori festők nagy hívei voltak a homunculus elméletnek, miszerint Jézus egy apró, de teljesen kifejlett férfiként született. Mivel Jézus volt a leggyakrabban ábrázolt gyerek, ez a fajta ábrázolás általánossá vált, és a legtöbb gyereket már így festették meg.

Ez a hagyomány a reneszánsz korában véget ért, mert a művészektől egyre több világi alkotást rendeltek, és a gazdag kereskedők például inkább élethűnek, vagy ha az túl középkori lett volna, legalább gyönyörűnek akarták látni a festményeken a gyerekeiket. Így születtek meg a reneszánsz festmények angyali arcú gyerekei.

Tehát a középkorú középkori gyerekek és a reneszánsz angyalkák között világnézeti különbségek állnak. A középkori festők nem rossz szakemberek voltak, hanem egy bizonyos stílusban festettek.

„A stílus egy választott dolog. Nézhetünk úgy egy középkori festményre, hogy azok az emberek nem néznek ki jól, de ha például az a célod, hogy picassói legyen a képed, de egy realista művet festesz, akkor mindenki azt fogja mondani, hogy elrontottad”

– mondta Averett a Voxnak.

A Madonna gyermekkel című festmény részlete a 16. századi AthénbólForrás: Byzantine Museum / AFP
A Madonna gyermekkel című festmény részlete a 16. századi AthénbólForrás: Byzantine Museum / AFP

Időközben az is megváltozott, ahogy az emberek a gyerekekre tekintettek. Míg a középkorban inkább apró felnőttekként kezelték őket, a reneszánszban elterjedt a gyermeki ártatlanság eszméje, és ez is befolyásolta az ábrázolásukat.

(Borítókép: Duccio di Buoninsegna Madonna és gyermek a trónon című képének részlete / Wikimedia Commons)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!