Ez már nem a milliárdos Zuckerberg, hanem a milleniál Zuckerberg

2024. november 3. – 23:22

frissítve

Ez már nem a milliárdos Zuckerberg, hanem a milleniál Zuckerberg
Mark Zuckerberg egy MMA mérkőzésen Las Vegasban 2024 áprilisában – Fotó: Jeff Bottari / Zuffa LLC / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

„Különösen fontos az, hogyan jelenek meg, mert én vagyok a generációm legismertebb személye”

írta Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója 2020-ban mentorának, Peter Thielnek, amikor Thiel felvetette neki, hogy itt lenne az ideje Zuckerberg kinézetét újrafazonírozni, hogy egy új generációnak is szimpatikusabb legyen.

Mert Mark Zuckerbergre sok mindent el lehetett mondani, de az, hogy a kinézete alapján szimpatikus volt, egészen biztosan nem. Ez nem a szubjektív véleményem, hanem a világ egyik megmásíthatatlan ténye volt évekig, akár a budapesti rakparton sétált, akár éppen húsokat füstölt a hátsó kertjében, a Facebook-alapító kinézetében és viselkedésében mindig volt valami nem emberi, valami robotikus. A helyzeten nem segített, hogy bevallottan szinte csak és kizárólag szürke pólót és kék farmernadrágot viselt. Igaz, hogy a szürke póló az olasz Bruno Cucinellitől volt, és 360 eurótól indult az ára, de a benyomás volt a lényeg. A benyomás pedig abból állt, hogy Zuckerbergnek mintha nem lenne személyisége, vagyis pontosabban: mintha a személyiségét a folyton ugyanazt a garbót és nadrágot hordó Steve Jobsról mintázta volna, csak egy generációval később.

Erről a divattalanságról még 2014-ben úgy nyilatkozott, hogy egyszerűen próbálja az életét minél letisztultabbá tenni, hogy minél kevesebb döntést kelljen hoznia, „azon kívül, hogy hogyan tudja a közösséget szolgálni”. Zuckerberg arról is beszélt, hogy kifejezetten bántotta az, ahogy a Közösségi hálóban Jesse Eisenberg eljátszotta, de elismerte, hogy a ruhatárát sikerült eltalálnia a 2010-es filmnek. Ez még a Facebook embereket összehozó korszaka volt, nem az a pokolplatform, ami manapság. De jellemző, hogy Zuckerberg divatjáról akkor értekeztek először komolyabban, amikor az alapítónak az amerikai Kongresszus előtt kellett beszélnie. A közvélemény számára ez volt a kevés alkalmak egyike, amikor öltönyben láthatták, a New York Times szerint kifejezetten feszengett benne, amikor az adatbiztonságról feltett kérdésekre kellett válaszolnia. A székre egy vastag párnát is vitt, hogy ne tűnjön olyan gyámoltalannak.

Megítélés kérdése, de a gyámoltalanság aztán már szerencsétlenségbe hajlott. 2020-ban például megszületett karrierjének egészen biztosan legviccesebb fotója, amikor egy légdeszkával próbált lavírozni a tenger vízén Hawaii partjainál, miközben annyi naptej volt az arcán, mintha egy oroszkrém tortával dobták volna meg. A Facebook átnevezte magát Metává, de Zuckerberg maradt ugyanolyan. Amikor egy évvel később a Metaverzumba akarták megvetni a lábukat, akkor az ő, egészen gyerekszerű, lebutított avatárja volt az, ami miatt széles körben vicc lett a tizenöt évvel ezelőtt videojátékok esztétikáját visszahozó virtuális valóságból. De abban az időszakban valami meg is változott: Zuckerberg ugyanis elkezdett őszintén és határozottan érdeklődni a harcművészet, pontosabban a brazil jiu-jitsu iránt. (Elon Musk roppant kínos párbajkihívását most inkább hagyjuk is.)

Mielőtt idén betöltötte volna a negyvenet, Zuckerberg áprilisban posztolt arról, hogy nemsokára bemutatják a Meta AI új verzióját, és őszintén szólva akármi is volt az, eltörpült amellett, hogy Mark Zuckerbergen nem szürke póló volt, az ókori római frizuráját megnövesztette, és egy lánc lógott a nyakában. Ha ez nem lett volna elég, elterjedt egy kép ugyanerről a bejelentésről, csak kicsit megbolondítva: Zuckerberget egy névtelen hős barnábbá és szakállassá varázsolta, amitől tényleg úgy tűnt, hogy sikerült teljesen levetkőznie a gépemberségét. Július negyedikén már ő maga rakott ki magáról egy szörfdeszkás videót, csak éppen már nem úgy tűnt, mint egy gyíkember, akit lelepleztek a napfénynél: sört ivott, szmokingban volt aranylánccal, mezítláb, és az amerikai zászló lobogott az egyik kezében.

Zuckerberg a Twitter-kihívóként indított Threadset arra is használta, hogy a megjelenéséről kommenteljen. Egy, a kinézetéről szóló poszt alatt például arról írt, hogy az esetlensége, és az amiatt kapott visszajelzések miatt elkezdett jobban odafigyelni arra, hogyan néz ki. „Még mindig nem az, amiben a legjobb vagyok, de ahogy öregszem, egyre kényelmesebben érzem magam” – írta.

A kényelem meg is mutatkozott a ruhaválasztásaiban, a kapucnis pulcsikat és pólókat nem mindig, de néha felváltotta egy Overland báránybőr kabát, vagy az indiai Anant Ambani előesküvőjén egy ezüst szitakötőkkel kirakott Alexander McQueen-öltöny, vagy egy Buck Mason-pulóver, egy John Elliot-kardigán, egy Todd Snyder, egy Vuori – majdnem mind amerikai, kifejezetten menő, de nem csendes luxusmárkák. Idén augusztusig soha nem fotózták le úgy, hogy karóra volt rajta, aztán egy hónap alatt nem egyet, nem kettőt, hanem rögtön öt különböző, kifejezetten drága karórát villantott, Patek Philippe-től kezdve a Kingsman: A kezdetek című filmhez kiadott Jaeger-LeCoultre-ig. A legutóbbi, októberi Instagram-posztja arról szólt, hogy szervezett egy diszkópartit a diszkókirálynő feleségének, Priscilla Channek (és nem a szülinapjára, mert az februárban van), amihez a szettje is alkalomhoz illő volt, köldökig kigombolt fekete inggel, és egy csillogó felsővel. Chan egy külön cikket megérne, ahogy tartotta a lépést a férjével – a Business Insider egyenesen az idén divatos „mob chic”-kel, a maffiatagok barátnőinek stílusát imitáló trenddel kötötte össze a kinézetét.

Annak ellenére, hogy az amerikai sajtó által megkérdezett több divatszakértő is arról beszélt, hogy Zuckerbergék egészen biztosan segítséget kapnak az öltözködéshez mostanában, a Meta szóvivője azt válaszolta a New York Timesnak, hogy ez nincsen így. „Mark leginkább olyan ruhákat vesz, amiket Instagramon talál”, bár hozzátették, hogy a hivatalos eseményekre néha kap tippeket.

Victoria Hitchcock stylist mondta azt a Guardiannek, hogy mostanában a vezérigazgatók nem szeretnének csak és kizárólag vezérigazgatók lenni, egyre többen akarják megmutatni az öltözködésükkel, hogy mi az általános érdeklődési körük. Érdemes ilyen szemmel megnézni a techmilliárdosokat, akik tíz évvel ezelőtt a közvélemény szemében még sokkal menőbbnek számíthattak, de nem feltétlenül az ízlésük miatt. Jeff Bezos, az Amazon atyaúristene például mostanában cowboyként pózol a párjával, mint például a Vogue portréjában. Jensen Huang, az Nvidia vezérigazgatója bőrdzsekikre váltott – Zuckerberg egyszer cserélt is vele felsőt, akárcsak egy focimeccs után lettek volna. Elon Musk legnagyobb adaléka a divathoz egyelőre egy MAGA-sapka.

Kathyrn Hamed, több A listás sztárral együtt dolgozó stylist azt nyilatkozta a Daily Beastnek, hogy Zuckerberg átalakulása nemcsak arról szól, hogy elkezdett öltözködni, hanem arról is, hogy a Facebook alapítója szeretné teljesen megváltoztatni az imidzsét. „Ez már nem Zuckerberg, a milliárdos CEO, hanem Zuckerberg, a millennial bro”. Minden szakértő egyetért abban, hogy egyértelműen emberibb, megközelíthetőbb lett tőle, ami kihathat aztán az általa készített és felügyelt termékek megítélésére is. Érdekes, hogy éppen akkor lesz emberségesebb a vezető, amikor a Meta szeretné a mesterséges intelligenciát szélesebb körben elterjeszteni a Meta AI nevű asszisztenst.

Fotó: Picture Alliance / (c) Copyright 2024, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
Fotó: Picture Alliance / (c) Copyright 2024, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

Ez mind persze nem azt jelentette, hogy Zuckerberg a stílusában teljesen maga mögött hagyta volna azt a világnézetét, ami az előző tíz évben a sajátja volt. Szeptemberben a Los Angeles-i ruhatervezővel, Mike Amirivel elkezdett egy saját pólókollekciót tervezni: mind nagyméretű, szellős pólók, latin vagy görög idézetekkel. A férfiak rajongása az ókori Róma iránt már mémesedett, de Zuckerberg még 2018-ban, egy New Yorker-portréban kifejtette, hogy mennyire tiszteli Augustus császárt, amiért világbékét tudott teremteni. Annyira tiszteli, hogy még az egyik lányát is Augustnak nevezte el, és egészen biztos vagyok benne, hogy a loknis frizura előtti haját is egy császártól szedte. Idén augusztusban egy szobrot állított feleségének azzal a kommentárral, hogy „visszahoz egy régi római szokást”.

Az idén bemutatott pólóin a következő feliratok álltak: „aut Zuck, aut nihil”, azaz „Zuck vagy semmi”, a „Cézár vagy semmi” mintájára. A negyvenedik szülinapján egy olyan felsőt hordott, amin az állt, hogy „Carthago delenda est”, azaz „Karthágónak vesznie kell”. A görög feliraton az állt, görög betűkkel, hogy „Pathei-mathos”, Zuckerberg szerint ez egy családi mondás náluk, ami annyit jelent: a tanulás szenvedés. Húsz évvel azután, hogy elindult a Facebook, negyven éves korára Mark Zuckerberg megtudhatta, hogy az öltözködésnek nem kell annak lennie.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!