Szinte a sarki boltba is csak magángéppel járnak, a kritikán meg röhögnek

2022. szeptember 27. – 15:39

Szinte a sarki boltba is csak magángéppel járnak, a kritikán meg röhögnek
Kim Kardashian, Kourtney Kardashian és Kris Jenner a McCarran repülőtéren, Las Vegasban – Fotó: Denise Truscello / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Egyre többen kritizálják azokat a sztárokat, akik luxusmagángépeikkel és jachtjaikkal utazgatnak a világban. Pedig a magánrepkedés és hajókázás megsokszorozódott a koronavírus-járvány kitörése óta a világon, és minden jel arra utal, hogy ez a trend csak folytatódik. A szupergazdag celebek pedig ahelyett, hogy felhagynának súlyosan környezetkárosító szokásaikkal, inkább rejtőzködnek, röhögnek vagy magyarázkodnak.

Miközben a klímaváltozás egyértelmű hatásaként egész nyáron súlyos aszály és hőhullám sújtotta a világot, híresek és gazdagok egy csoportja szó szerint magasról tesz a klíma- és gazdasági válságra, és nemhogy nem tartják be a takarékossági előírásokat, de egyre többet repülnek magángépeikkel rövid, általában 15-20 perces utakra is. Egy brit fenntarthatósági ügynökség, a Yard készített egy jelentést, amelyben összegyűjtötték, hogy mennyit repülnek a celebek a magángépeikkel, és ezzel mennyit ártanak a Földnek.

A lista a Celebrity Jets Twitter-oldal adatai alapján készült, ami a radarinformációk alapján mutatja meg, hogy mikor és hol szállt fel az adott gép, mennyi ideig repült, és ez milyen károsanyag-kibocsátással járt. A magánrepülők útjait rögzítő Twitter- és Instagram-fiókokat Jack Sweeney, a Közép-floridai Egyetem egyik hallgatója hozta létre, aki orosz oligarchák és Elon Musk techmogul utazásait is végigkövette. Musk állítólag 5000 dollárt ajánlott Sweeney-nek, hogy hagyja ezt abba, de az egyetemistának esze ágában sincs leállni. „Amennyi időt és energiát fektettem ebbe az egészbe, az nagyon király. Ötezer dollár nem elég ahhoz, hogy abbahagyjam” – mondta Sweeney a Bloombergnek. (Sweeney később az orosz oligarchák gépeit is elkezdte követni.)

Az oldalon jól nyomon követhető, mennyit és hova repülnek az olyan sztárok, mint Taylor Swift, a családi valóságshow-ból meggazdagodott Kim Kardashian és Kylie Jenner, a kanadai rapper Drake, Floyd Mayweather bokszoló vagy éppen a Paris Saint-German focistái. Mayweather egy-egy tízperces repülőútja például egy tonna szén-dioxidot termel, míg az EPA jelentése szerint egy átlagos autó évente bocsát ki 4,6 tonnát.

A lista élén Taylor Swift amerikai énekesnő áll, ő január óta 170-szer repült a magángépével, így 15,9 napot töltött a levegőben, és ezzel 8293,54 tonna szén-dioxid-kibocsátás írható a „klímaszámlájára”, ami több mint ezer háztartás összes energiakibocsátásának felel meg egy évben az Egyesült Államokban. Szorosan ott van Swift nyomában Floyd Mayweather, akinek magángépe az összesítés szerint az idén eddig valamivel több, mint 7 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátásért felelős, miután gépe idén 177 utat tett meg a levegőben. Ez havi lebontásban 25 napot jelent, tehát olyan, mintha egy hónapon át majdnem minden egyes nap repülővel közlekedett volna.

Mayweather tartja egyébként a legrövidebb repülés rekordját is: az egyik alkalommal ugyanis mindössze 10 percet repült a gépe, mielőtt leszállt volna Las Vegasban, miközben 1 tonna szén-dioxidot bocsátott ki. Swift és Mayweather mögött Jay-Z amerikai rapper, Beyoncé férje került a képzeletbeli dobogó harmadik helyére, mivel magángépe ez évi 136 repülőútjával 6,9 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki. Ez 997,3-szer több egy átlagember éves kibocsátásánál.

A teljes lista:

  1. Taylor Swift énekesnő;
  2. Floyd Mayweather profi bokszoló;
  3. Jay-Z rapper, producer;
  4. Alex Rodrigez korábbi baseballjátékos, Jennifer Lopez volt férje;
  5. Blake Shelton amerikai countryénekes;
  6. Steven Spielberg filmrendező;
  7. Kim Kardashian realitysztár;
  8. Mark Wahlberg színész;
  9. Oprah Winfrey műsorvezető, producer;
  10. Travis Scott rapper.

Igaz, hogy a magánrepülőzés koronázatlan királynője eddig egyértelműen Taylor Swift, de többen is pályáznak a helyére, és a legtöbben szívesen mutogatják a közösségi médiában is a magángépeiket. Irtó sokat repked például Travis Scott amerikai rapper és milliomos celeb barátnője, a Kardashian klán legfiatalabb tagja, Kylie Jenner, és természetesen valóságshow-szereplő, milliárdos féltestvére, maga Kim Kardashian is. A tavaly milliárdossá vált, négygyerekes Kardashian az év elején vette meg Kim Air nevű, 150 millió dolláros magángépét, és az Instáján be is mutatta a nagyrészt kasmírral borított fedélzeti luxust.

Kylie Jenner előszeretettel pózol repülőkkel, a nyár közepén például ezzel a szöveggel tett ki egy fotót az Instájára: „A tiéddel, vagy enyémmel?” A képen Scott-tal egymásba bújva állnak, a hátuk mögött pedig két gép között parkol.

A Celebrity Jetsről végül kiderült, hogy az utazáshoz Jennerét választották, és kemény 17 percet repültek a géppel.

Változatos védekezés

Míg celeb kollégái szívesen pózolnak a gépeikkel, Taylor Swiftet már annyian támadták felesleges repkedései miatt, hogy egyik alkalommal egy fekete esernyő takarásában szállt le a magángépéről Los Angelesben. Swift képviselői egyébként cáfolták, hogy az énekesnő ennyit repülne, azzal hárították a vádakat, hogy rendszeresen kölcsönadja a gépét.

Védekezésre kényszerült Kanada legnépszerűbb rappere, a luxusimádó Drake is, aki rendszeresen repül a több száz ember szállítására alkalmas Boeing 767-esével. Az egyik húszperces útja után azzal próbálta védeni magát, hogy ő csak saját ízlésére formálta a korábbi teherszállítót, és különben is, a rövid úton nem szállított utasokat, csak egy másik hangárba vitték. „Oké, de ez még rosszabb, nem érted, miért?” – reagált az egyik rajongója.

Az évi 70 millió dollárt (28 milliárd forint) kereső Drake kb. 185 millió dollárt (115 milliárd forint) érő gépe, az Air Drake, ami az amerikai elnök gépnél, az Air Force One-nál is nagyobb, a nyáron hat héten belül háromszor is extrém rövid – egy 7, egy 12 és egy 14 perces – útra szállt fel, és mindháromszor Toronto és a közeli Hamilton között repült. A 14 perces út alatt az Air Drake kb. 1617 liter üzemanyagot égetett el és négy tonna szén-dioxidot bocsátott ki, pontosan annyit, amennyi egy átlagember egy évi szén-dioxid-kibocsátása.

Szeptember elején nagy felháborodást váltott ki, hogy a francia futballsztár, Kylian Mbappé és a csapat vezetőedzője kiröhögte az egyik újságírót, aki megkérdezte, miért kellett a csapatnak magánrepülőgéppel utaznia Párizsból a mintegy 380 kilométerre fekvő Nantes-ba.

Pazarló életmódja miatt magyarázkodnia kellett Sylvester Stallonénak is, amikor a nyáron kiderült, hogy ő is a között a kétezer lakos között van, akiknek a kaliforniai vízművek „túllépésről szóló értesítést” küldött, mert elhasználták a havi vízköltségvetésük 150 százalékát. A sztár ügyvédje azt mondta, Stallone azért használt annyi vizet a veszélyhelyzet kellős közepén, mert próbálta életben tartani a birtokán élő 500 fát.

Az Air Drake áll a Kuba mellett található Turks- és Caicos-szigetek repterén – Fotó: Laurent Thomet / AFP
Az Air Drake áll a Kuba mellett található Turks- és Caicos-szigetek repterén – Fotó: Laurent Thomet / AFP

Közben a klímaválságra egyre több aktivista egyre látványosabb akcióval igyekszik felhívni a figyelmet, a legutóbb például Roger Federer utolsó meccse előtt, a teniszpályán gyújtotta fel a karját egy klímaaktivista. A férfi egy „Tiltsák be a magánrepülőgépeket Nagy-Britanniában!”-feliratú pólóban és egy öngyújtóval szaladt be a pályára, ott valószínűleg olajjal leöntötte a jobb karját, majd felgyújtotta azt, amivel együtt a pálya egy része is lángolni kezdett.

A környezetvédők már számtalanszor fújtak riadót az olyan a pazarló szokások megfékezése érdekében, mint amilyen magánrepülők és jachtok használata, eddig szinte teljesen hiába.

A magánrepkedés és -hajókázás a koronavírus-járvány kitörése óta megsokszorozódott a világon, és minden eddiginél népszerűbbé vált.

Kanada például szeptember 1-jétől új, 10 százalékos adót vezetett be a luxusrepülőgépekre és jachtokra, ennek célja részben az, hogy visszaszorítsa ezeknek a tevékenységeknek az éghajlatra gyakorolt hatását.

Colin Murphy, a Kaliforniai Egyetem Energia-, Környezetvédelmi és Gazdaságpolitikai Intézetének igazgatóhelyettese szerint azt is fontos figyelembe venni, hogy mennyire gyakoriak ezek a rövid repülőutak, és hogy milyen gyakran repülnek ezek a gépek üresen, vagy kevés utassal a fedélzetükön.

Milyen hatással van az éghajlatra egy magángép?

A légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása valamivel kevesebb mint egymilliárd tonna, ez a világ teljes szennyezésének a 2,5 százalékát teszi ki. És az éghajlati válsághoz nagyban hozzájárul ugyan, a hatás nagy részéért egy szűk réteg felelős. Az Egyesült Királyságban 2013-ban és 2014-ben végzett felmérések szerint a felnőttek mindössze 15 százaléka áll a repülések 70 százaléka mögött, a tiszta közlekedéssel foglalkozó Transport & Environment kampánycsoport szerint pedig a Franciaországból 2019-ben induló összes járat 10 százaléka magángép volt.

A Gallup januári felmérése szerint egy átlag amerikai 12 hónap alatt 1,4 alkalommal ül repülőre, miközben a kutatás résztvevőinek 62 százaléka egyáltalán nem utazik repülővel.

Miközben egy átlagember évente 7 tonna szén-dioxidot bocsát ki, a Yard számításai szerint a híresek és gazdagok 3300 tonna káros anyag kibocsátásáért felelősek.

A magánrepülőgépek évente több mint 33 millió tonna üvegházhatású gázt bocsátanak ki – többet, mint Dánia önmagában. Csekély utasforgalmuk miatt ezek a gépek utasonként 5-14-szer szennyezőbbek, mint a kereskedelmi járatok, és 50-szer több szennyezőbbek a vonatoknál. A világ népességének mindössze 1 százaléka felelős a repüléssel kapcsolatos károsanyag-kibocsátások feléért.

De mire fel ez a nagy repkedés?

Gond egyébként nemcsak magával a magánrepüléssel van, hanem a repülőút hosszával is, a legtöbb celeb ugyanis 20-30 perces, rövid utakra használja a gépet, pedig az utazások többsége pár órás. Míg a koronavírus világszerte home office-ba küldte az irodisták jó részét, sokakat elszigetelve, más szektorokat pedig teljesen ellehetetlenítve, a világ 500 leggazdagabb emberének vagyona együtt több mint 800 milliárd dollárral nőtt 2020 januárja és októbere között.

Az utazási korlátozásokra reagálva az ultragazdagok jól bevásároltak magánrepülőkből és jachtokból, sőt van olyan repülőgépeket kezelő és magánjáratokat üzemeltető vállalat, amelynek fel kellett függesztenie az eladásokat, mert nem tudtak lépést tartani a megrendelésekkel. „Azt gondolom, hogy aki egyszer átváltott a kereskedelmi járatokról, az többé nem tér vissza hozzájuk” – magyarázta a Reutersnek Jamie Walker, a Jet Linx vezérigazgatója.

Pedig ahogyan a nyári szezonban is jól látszott, a légi közlekedési szektor válságára egyelőre nincs gyors orvosság, úgyhogy a gazdagok inkább kihagyják a járattörlésekkel, túlfoglalással, limitekkel terhelt reptereket, és a földre meg a klímára fittyet hányva inkább magángépre ülnek.

Nem csak a magánrepülőkkel van a baj

Hasonló terhet rónak a bolygóra a luxusjachtok is, az Indiana Egyetem professzorai legalábbis „környezetvédelmi szempontból messze a legrosszabb eszköznek nevezték” őket egy, a Deutsche Wellének adott interjúban. Egy elemzés szerint a világ top 20 milliárdosa összesen nyolcezer tonna szén-dioxid kibocsátásáért volt felelős 2018-ban, ennek a kétharmadát pedig a szuperjachtok okozták. Ugyanebben az évben Roman Abramovics Putyin-közelinek tartott orosz milliárdos luxusjachtja önmagában 22,440 tonna szén-dioxidot bocsátott ki, ugyanannyit, mint amennyit több mint 4800 benzinüzemű autó bocsát ki egy év alatt az Egyesült Államokban. Az orosz–ukrán háború miatt Oroszország ellen hozott nyugati szankciók elől Abramovics egyébként augusztusban Törökországba menekítette a nagyjából 1,5 milliárd fontot, azaz mintegy 700 milliárd forintot érő szuperjachtflottáját.

A Boat International idei riportjából az derül ki, hogy csak ebben az évben 25 százalékkal nőtt az új hajókra leadott rendelések száma, ami már zsinórban harmadik éve folyamatosan növekvő tendenciát mutat.

Mindenki szabadságra vágyik, és az ultragazdagok meg is engedhetik maguknak azt, hogy oda meneküljenek a világ elől, ahova csak akarnak. A jelenlegi helyzetben ez nagyon vonzó, és azt is gondolják, hogy ha milliókat érek, akkor miért is ülnék egy irodában

– jellemezte a hajóvásárlási kedv mögött húzódó okokat a Guardiannek Will Christie szuperjachtbróker.

Roman Abramovics egyik jachtja, az Eclipse, a törökországi Muğla kikötőjében – Fotó: Sabri Kesen / Anadolu Agency / AFP
Roman Abramovics egyik jachtja, az Eclipse, a törökországi Muğla kikötőjében – Fotó: Sabri Kesen / Anadolu Agency / AFP

Hiába jelezte számos szakértő, hogy ezek a hajók milyen negatív hatással lehetnek az éghajlatra, az érdekvédő csoportok szerint ez még mindig nem elég. A tisztább, zöldebb szállítmányozásért kampányoló NGO, a Transport & Environment januárban kiadott egy jelentést, amely az Európai Bizottság zöldmegállapodásában szereplő mentességeket vizsgálta. Ebből kiderült, hogy a tengeri ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló intézkedések ellenére ez nem vonatkozik a bruttó 5000 tonnánál nagyobb hajókra és a jachtokra.

Pedig a károsanyag-kibocsátás a pandémia előtti szintre ugrott vissza, az elmúlt hét év volt a mérések kezdete óta a legmelegebb időszak a történelemben. Ha szeretnénk tartani a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott 1,5 Celsius-fokos maximális átlaghőmérséklet-emelkedést, a jelenlegi vállalásokban állónál hétszer több kibocsátáscsökkentést kellene vállalniuk az országoknak 2030-ra.

(TIME, Yard, Deutsche Welle, Reuters, Guardian)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!