A szarról talán még soha nem beszéltek ennyit a parlamentben
2024. november 25. – 18:30
„Miniszter úr múlt heti bizottsági meghallgatásán meglehetősen forradalmi elképzeléssel állt elő a vasútépítésnél használható anyagok kapcsán” – Lázár Jánostól idézett Arató Gergely, a DK országgyűlési képviselője a parlamentben hétfő délután. Az építési és közlekedési miniszter múlt héten azt mondta: a szarból kell várat építeni a közlekedés területén.
Arató Gergely a hétfői interpellációban a vasúti közlekedés állapotáról kérdezte Lázárt, miután közösen ellátogattak a Kőbánya-Kispest vasútállomásra. A DK-s képviselő szerint a miniszter múlt heti megfogalmazása valójában egy beismerés volt, amely azt mutatja, hogy „nincs ma szilárdabb anyag a trágyánál, mint amire önök építhetik a vasút fejlesztését.” Ezt a mindennapi tapasztalatok is megalapozzák szerinte: sorra állnak le a pályaudvarok, hétfőn épp a Déliben zárták le a pályaudvart, de pár napja menet közben állt le egy motorvonat Borsodban, mert kifogyott az üzemanyag.
„Amíg önök galacsinokkal gyurmáznak, addig szép lassan összeomlik a magyar vasút” – folytatta a DK-s politikus, aki szerint ilyen műszaki színvonal mellett a súlyosabb baleset veszélyét sem lehet kizárni. Azt is kritizálta, hogy Lázárék az újvidéki baleset körülményeit sem vizsgálták meg, pedig ugyanazok a cégek dolgoznak a Budapest-Belgrád vasútvonal szerbiai és magyarországi szakaszán.
„És ez nem pénz kérdése. Hiszen éppen miniszter úrtól tudjuk azt, hogy csak a tavalyi évben több mint 50 milliárd forint hasznot vett ki a vasútépítésből Lázár János (…) bocsánat, Mészáros Lőrinc. Elnézést kérek, néha összekeverem a hasonló szereplőket”
– javította magát a körülötte ülő képviselők nagy derültségére Arató. Arról is beszélt, hogy a Budapest-Belgrád vasútépítésből jó pár milliárdot szereztek az Orbán-bányák, és a MÁV sokmilliárdért vesz új székházat Garancsi és Tiborcz érdekeltségeitől.
Azt kérdezte Lázártól, hogy mikor vet véget a vasúti beruházásokkal és beszerzésekkel kapcsolatos pazarlásoknak és korrupciónak; mikor tesz érdemi lépéseket annak érdekében, hogy javuljon a vasúti pályák állapota; miért nem akarnak új vasúti szerelvényeket beszerezni 2028-ig; illetve kértek-e információkat a szerb hatóságoktól az újvidéki balesetről; és ellenőrzik-e, hogy a Budapest-Belgrád magyar szakaszának építése biztonságos-e.
Lázár János mezőgazdasági tanáccsal kezdte a válaszát: „Mint mezőgazdász, ajánlom a figyelmébe, hogy minden abból a bizonyos dologból indul el, hiszen a termőföld minőségéhez az a bizonyos dolog nagy mértékben járul hozzá, és ezzel gyarapítja a mezőgazdasági termelés hatékonyságát. Ne becsülje tehát alá annak a bizonyos szerves anyagnak a jelentőségét az evolúcióban, az életben és a biológiai körforgásban és természetesen utána az emberek ellátásában.”
Az építési és közlekedési miniszter szerint galacsinokról szó sincs, hiszen a kormány az elmúlt évtizedben 1200 kilométernyi vasúti hálózatot újított fel, és jó néhány új járművet vásárolt. Ezt Lázár szerint össze sem lehet hasonlítani a Gyurcsány-kormánnyal, mert akkor nem történt semmi.
Azt elismerte a miniszter, hogy jelentős forrásbevonásra van szükség a tömegközlekedés területén, a problémák elismerésével és asztalra tételével állítása szerint pont ez a célja. Azt is mondta, hogy a központi költségvetésből 1100 milliárdot költ az ország tömegközlekedésre, és „ebből képesnek kell lenni kigazdálkodni a fejlesztéshez szükséges erőforrások egy részét is”. Emellett fel kell venni államhitelt és nem ördögtől való szerinte a magántőke bevonása sem.
„A pazarlásnak gyorsan véget vetettem, mert a beszerzési érték 92 százalékát jelen pillanatban közbeszerzések formájában bonyolítja a MÁV Szolgáltató Zrt.”
– folytatta Lázár, emlékeztetve a DK-s képviselőt, hogy Gyurcsány alatt csak 23 százalék volt ez az arány. Azt ígérte, hogy rövid időn belül 500 kilométernyi vasúti pályát újítanak fel, amely „érdemben fogja a magyar tömegközlekedés gerincének minőségét javítani”. Állítása szerint a MÁV pontosan tudja, hogy milyen járművekre van szükség, és „ezek beszerzésének kidolgozása folyamatosan szerepel a kormány napirendjén.”
Arató kérdésére azt is mondta Lázár, hogy a magyar kormány nem kért tájékoztatást a szerb hatóságoktól az újvidéki vonatbalesetről, de lefolytattak egy belső vizsgálatot. Állítása szerint a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszán független, uniós tanúsítvánnyal rendelkező szakértők vizsgálják folyamatosan a biztonsági követelményeket és uniós elvárásokat. „A szerb eseményeknek a magyar építkezésekhez semmilyen köze nem volt, nincs semmiféle vasúti érintettségünk és párhuzam, viszont mindent megvizsgáltunk, hogy a biztonsági követelményeknek a Budapest-Belgrád vasútépítés megfelel-e. Megnyugtathatom önt és a nyilvánosságot, hogy mindenben megfelelünk a legszigorúbb EU-s elvárásoknak” – tette hozzá.
A válasz nem nyugtatta meg Arató Gergelyt, a DK-s képviselő úgy reagált, hogy szerinte 14 év után nem lehet visszamutogatni a Gyurcsány-kormányra. „Minden, ami most van, az a sár az önök sara. Az a helyzet, hogy ki lehet hagyni a vasbetonból a vasat és mással helyettesíteni, de ebből nem lesz jó minőségű vasútépítés.” Felszólalása végén egy feliratot idézett Arató, amit hétfőn egy vasúti mosdó falán olvasott: „Míg a MÁV rohad, addig Orbán zsebe dagad”.