Késő délutánig zárva volt a Déli pályaudvar, több dunántúli vonat más végállomásra ment
2024. november 25. – 15:02
Cikkünket bővítjük a friss információkkal.
„Hétfő délután a Déli pályaudvarról induló járatoknál jelentősen hosszabb eljutási időre kell számítani, mert a Déli pályaudvar átmenetileg nem fogad és nem indít vonatokat” – közölte a MÁVINFORM a Facebookon hétfőn. A vasút szerint az érintett járatok jellemzően Kelenföldre érkeztek és onnan indultak. Hozzátették:
„A győri fővonal elővárosi, a székesfehérvári, valamint a pusztaszabolcsi vonal járatai más budapesti állomásokról indulnak, és oda is érkeznek.”
Budapesten belül a következőképp lehetett megoldani a közlekedést: A két állomás között a BKK 139, 140, 140A buszaival utazhatnak a Sasadi útig, ahonnan pár perces sétával volt elérhető a kelenföldi állomás. A felsorolt buszokon, illetve az M2-es és az M4-es metró teljes hosszán elfogadták a vonatjegyeket.
A Mávinform 16.20-kor írt arról, hogy a Déli és Kelenföld között „jelentős korlátozással újraindulhatott vonatforgalom”. Változik persze több vonat menetrendje, így a Zágrábba menő Agram InterCityé és a veszprémi személyvonaté is. Korábban azt írták, „a Déli pályaudvarról induló járatoknál jelentősen, 20-40, esetenként 40-60 perccel hosszabb eljutási időre kell számítani várhatóan estig, késő estig”. Az érintett vonatokról a Mávinform Facebook-oldalán lehetett tájékozódni, de be is ágyaztuk ide a vonatkozó posztot.
Peiper Károly, a Mávinform munkatársa az MTI érdeklődésére annyit mondott, hogy műszaki probléma miatt szünetelt a vasúti közlekedés a Déli pályaudvaron, konkrétumokra nem tért ki.
Egy felháborodott olvasónk arról írt, „a MÁV megint elesett, a Déli pályaudvar nem fogad és indít vonatokat, tájékoztatás nulla az utasok felé, Tárnok állomáson fejetlenség, szállítanak le mindenkit a Déli felé tartó vonatokról, a pénteki káosz megismétlődik, és még hó se kell hozzá”.
Egy második olvasónk, Brigitta szerint „Kelenföldről a 16:02-es Oroszlány-Győr felé tartó S12-es vonat 16:49-kor tömve utasokkal még nem indul. Teljes fejetlenség az állomáson, a kijelzők és a MÁV app szerint kis késéssel mennek a vonatok, a valóságban azonban 1-2 vonat indul, a többi fullra töltve áll.”
Szintén Kelenföldön szenvedte végig a káoszt Joe, aki így írt: „Kelenföldön volt egy kis káosz, folyamatos késéseket írtak ki, de nagyjából fél óra alatt sikerült 1-1 vonatot megfordítani, indítani. A gond a tájékoztatás, illetve a 14.42-es Balaton IC kiírása 15.12-re, majd 16.26-kor is még Kelenföldön vesztegelt. Közben a Tópart IC 15.42-kor elment, amivel minden utas eljutott volna Balatonszentgyörgyig a Balaton IC helyett. Na, erről semmi tájékoztatás nem volt.” Olvasónk azt javasolta, a MÁV büdzséjéből költsenek néha arra, hogy taxival szállítsák a lehető leggyorsabban ilyenkor a helyszínre a masinisztákat.
Át a piroson
A Telex megkereste a MÁV-ot és a vasutat felügyelő Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) kérdéseivel, hogy megtudjuk, miért volt szükség erre az intézkedésre. Az ÉKM a MÁV-hoz irányított minket, amint válaszol a vasút, közöljük.
Több kommentelő a Mávinform oldala alatt arról írt, és a Telex is ilyen információkat kapott, hogy két vonat ment szembe egyazon vágányon, ez okozta a leállást. Hegyi Zsolt MÁV-vezér azonban friss Facebook-posztjában közölte: „Nem volt szembe menesztés!” Azt közvetetten elismerte, hogy egy vasúti jármű meghaladta a vörös jelzést, köznyelvileg átment a piroson, de nem állt fenn veszély.
Mivel Hegyi szerint alaposan ki kell vizsgálni az esetet, a pályaudvar egy ideig nem tud vonatokat indítani és fogadni. Hegyi végül elnézést kért, és jelezte, a Mávinform oldalán segítenek az utasoknak továbbutazni.
Rosszul kezdődő hét a MÁV-nak
Mint reggel írtuk, ez a hét sem indult zökkenőmentesen az államvasutaknál. Kelenföldnél áramszedőtörés miatt voltak korlátozások, de utasrosszullét, váltóhiba és egyéb, nem részletezett ok miatt is késett sok vonat.
Pénteken délután összeomlott a vasúti közlekedés Kelenföldön egy felsővezeték-szakadás miatt, több utas inkább a sínek mellett gyalogolt a hóban. Kora délután kezdett nőni a várakozó tömeg a leálló vonatok miatt, több járatot ki sem írtak a kijelzőkre, vagy csak jelentős késésekkel érkezett tájékoztatás. Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója erre azzal reagált, hogy a kelenföldi eset megmutatta, valóban szükség van az Országos Haváriaközpontra. Hozzátette, jövőre már új szemléletű és gyakorlatú, központi támogatást kapnak a MÁV dolgozói.
A vasút már komoly belpolitikai tematizáló erővé is vált. A hétvégén személyeskedésig fajuló, trágárkodásoktól sem mentes politikai vita alakult ki Hadházy Ákos független képviselő és Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter között a fennakadások miatt.
Kora estére fejezték be a helyszínelést
A Mávinform délutáni tájékoztatása szerint délután háromnegyed hat után befejeződött a helyszíni vizsgálat, így a Déli pályaudvar és Kelenföld között ismét korlátozás nélkül közlekedhetnek a vonatok. Fokozatosan csökkennek a késések és újra teljes útvonalukon közlekedhetnek a vonatok, írták hozzátéve, hogy éjszaka állhat helyre a menetrend a Budapest-Győr-Hegyeshalom, a Budapest-Székesfehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon. További átmeneti változás, hogy a torlódások gyorsabb csökkentése és a menetrend mielőbbi helyreállítása érdekében a Déli pályaudvar és Martonvásár közötti Z30-as vonatok, illetve a Déli és Százhalombatta közötti S40-es vonatok átmenetileg nem közlekednek.
Ezután a közlemény után újabb hiba következett, de ez nem csak a Délit érintette, hanem az összes MÁV-hoz tartozó vonatot, amelyek egy informatikai hiba miatt 10-20, esetleg 20-40 perccel a meghirdetett időpont után indultak el állomásukról.