Vitézy Dávid úgy hallotta, hogy Lázár János bosszúálló típus

2024. október 28. – 20:27

Másolás

Vágólapra másolva

„Budapest ma egy brutálisan lemaradó pályán van. Ha megnézzük, lengyel bányászvárosok nagyobb mértékben fejlődnek, mint Budapest” – fogalmazott a Telex hétfő esti élő műsorában Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, korábbi főpolgármester-jelölt. Vitézy az adásban beszélt a MÁV helyzetéről, a budapesti olimpia álmáról, és arról is, hogy nem tartja alkalmasnak Lázár Jánost a miniszteri posztjára, „nem véletlen szólítottam fel már korábban is őt a lemondásra”.

A politikus kitért arra is, hogy szerinte jelenleg törvényellenesen működik a főpolgármesteri hivatal, mert nincs helyettese a főpolgármesternek: hozzátette, erről nem tárgyaltak soha Karácsony Gergellyel, de munkakapcsolat van köztük, még ha van is köztük bizalmatlanság, „hiszen voltak kemény állítások egymásról a kampányban, amik nem múlnak el nyom nélkül”. Vitézy a fővárosi közgyűlési munkáját úgy összegezte: „amikor Magyar Péter azt mondja, hogy nem mehetnek tovább így a dolgok Budapesten, abban igaza van”.

Késő MÁV, vad táncot jár

Vitézy Dávid a műsor elején arról beszélt, hogy nem nyilvánosak a MÁV késési statisztikái, habár eddig elérhetők voltak, ő régóta követte is ezeket. „Ez elég jó mérőszáma annak, mi történik a magyar vasúton. Idén feltűnt, hogy egyszerűen elkezdett zuhanni a MÁV pontossága” – fogalmazott. Vitézy szerint pár éve még 70 százalék körül volt az IC-k pontossága, ez ma már 30-35 százalék, ami „egy nagyon súlyos válságára mutat rá a MÁV-nak”. Friss késési statisztikák viszont most nem ismertek, Vitézy szerint azért, mert

„kicsit azt érzem, hogy Lázár János leszólt, hogy többet ne publikáljanak vonatpontossági adatokat”.

A politikus szerint a MÁV zuhanórepüléséhez bőven van köze Lázár Jánosnak. Vitézy szerint egyrészt nem élt a miniszter a járműbeszerzési lehetőségekkel, hanem helyette százmilliárdos autópályák fejlesztését kezdte meg a minisztérium. Másrészt „Lázár János soha nem látott központosítást vezetett be” szerinte a MÁV-on belül. Vitézy hozzátette, „a központosítás szétcsúszással jár”, összességében pedig azt látja, hogy Lázár döntései súlyosbították a MÁV válságát.

„Ez valahol egy klímatagadó álláspont” – mondta Vitézy arra, hogy a minisztérium inkább autópályákra költene pénzt a vasút helyett. A politikus úgy látja, itthon „az, hogy felszálljak a vonatra Budapesten és leszálljak Londonban, ez utópia”, miközben más európai országok a vasút fejlesztésén dolgoznak. Vitézy szerint jó ideje nem történik semmi a vasútfejlesztések terén, pedig „Lázár János, amióta vasúti válság van, minden évben bejelent egy átfogó programot”, csak aztán Vitézy szerint abból nem lesz semmi. Mint hozzátette, eközben „az látszik, hogy a világ leggazdagabb, legjobb módú országai, Kína, Japán, Svájc vagy Ausztria a közlekedési forrást a vasútba rakja bele”.

A politikus azt is látja, hogy a kétezres évek elején a politikai vita része volt, hogy be kéne-e zárni villamosvonalakat az autósok javára, erről pedig „nem született az országban konszenzus”. Ő úgy látja, a vidéki polgármesterekre nagyobb nyomás nehezedik, ott új utakat akarnak a választók. „Ha leaszfaltozzuk a fél országot, az nem biztos, hogy jó megoldás. Ha sok a kamion a faluban, nem biztos, hogy az a jó, ha építünk még egy elkerülővonalat, és az erdőt is kivágjuk. Hanem a vasutat kéne fejleszteni, a teherautókról átpakolni az árut a vasútra.”

Vitézy pozitív példaként hozta a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-traint, amely szerinte megmutatta, hogy lehet az elővárosban is modern vasutat csinálni. Míg ebben dicsérte Lázár döntését, kritizálta őt a vasútbezárások miatt: szerinte nem bezárni kéne azokat, hanem „a Bz helyett egy korszerű vonattal bekötni [például] Komlót a vasúti hálózatba”. Szerinte tehát a helyi politika is hozzátesz a koncessziós nyomás mellett ahhoz, hogy a kormány nem fordul a vasútfejlesztés felé.

Lassan a HÉV-vel

Lázár János korábban a HÉV-járatritkításokról szóló hírekre úgy reagált egy posztban, hogy „úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is”. Lázár ezután Magyar Péterről és „seggnyalásról” is írt posztjában, amire Vitézy az adásban azt mondta,

csodálja, hogy egy miniszter ilyen stílusban ír, miközben Gyurcsány Ferencnél és az őszödi beszédnél pont ezen a stíluson lepődtek meg, jogosan, az emberek.

Vitézy arról beszélt, hogy hallott arról, hogy közéleti nyomásra mégsem lesz járatritkítás a csepeli vonalon, de szerinte amúgy is az a fő probléma, hogy a járművek elavultak. „Ebbe nem lehet beletörődni” – mondta Vitézy, aki szerint most nehéz a helyzet: szerinte a MÁV nem tudja megoldani a helyzetet a mostani járművekkel, ha újakat rendelnek, az pedig évek múlva érkezik még meg. Vitézy a problémára ideiglenesen villamosok átalakítását javasolta a fővárosi közgyűlés előtt, hogy „addig se maradjon Csepel összeköttetés nélkül”, amíg ez megoldódik.

Vitézy kitért arra, hogy amikor Palkovics László lemondott, és Lázár Jánosból építési és közlekedési miniszter lett, tíz perccel a rendkívüli kormányinfó után felhívták őt. Mint elmondta, nem beszélt sokszor Lázárral, titkos személyes konfliktus sincs köztük, de Palkovics lemondása után nem sokkal behívták őt, és

„közölték, hogy ők fideszes politikusokat szeretnének látni államtitkárként, és nem szakmai típusú államtitkárt szeretnének”.

„Én azt gondolom, hogy Lázár János azért haragszik rám nagyon, mert ő mégiscsak a megoldóember/fixer szerepében mozgott a nyilvánosságban. Nem érinti őt jól, hogy a vasút kapcsán a közvélemény már megismerte, hogy nem minden egészen úgy van”, ahogy Lázár mondta – tette hozzá Vitézy. Hozzátette, neki személyesen nincs baja Lázárral, őt az zavarja, hogy „a magyar vasút soha nem látott mélyrepülésben van”, ezért nem tartja alkalmasnak Lázárt a miniszteri posztra: „Ha annak tartanám, nem szólítottam volna fel lemondásra” – mondta.

Ne Athén, inkább Barcelona

Vitézy kitért a főpolgármester-választásra is: mint mondta, Rogán Antallal nem volt soha kapcsolata, a kampányban pedig „kommunikációs stratégiát nem egyeztetett a Fidesszel”. Vitézy kiemelte azt is, hogy a kampány alatt a közmédia nem hívta őt be, a Tényekben sem számoltak be a kampányáról, egyedül a Magyar Nemzet kért tőle interjút, de aztán „az se jelent meg soha”. Ő úgy látja, valóban őt támogatta a Fidesz táborának egy része, és a jelöltek közti pártos vitában „az is világos lett, hogy a Fidesz harmadik lesz”. Vitézy szerint a Fidesz azért lépett vissza és állt be mögé, hogy „így nem kellett senkinek azzal foglalkoznia, hogy a Fidesz harmadik lett, mert így nem lett”.

Csárdi Antal LMP-ből kilépett képviselő korábban a Telex műsorában azt állította, hogy látott egy fotót, ahol Ungár, Rogán és Vitézy egyeztet: Vitézy ezt bohózatnak nevezte, amelyben szerinte pont Csárdi cáfolta saját állításait. Mint mondta, őt „negatív értelemben meglepte”, hogy Csárdi ezzel állt elő. Szerinte egy ideje lehetett tudni, hogy Csárdi keresi az útját, de „az engem meglepett, hogy utólag ő úgy adja elő, mintha nem lett volna részese a kampányomnak, és Szentkirályi visszalépése után nem támogatott volna teljes mellszélességgel továbbra is” – mondta Vitézy. Hozzátette, nem zárná ki, hogy Lázárnak is van köze Csárdi állításaihoz, de erre csak annyit mondott, hogy ő úgy hallotta, „Lázár János bosszúálló ember”.

Vitézy a választásokról azt mondta: látta, hogy a Fidesztől és az ellenzéktől is álltak be mögé szavazók. Ezzel szerinte „olyan választói koalíció volt mögöttem, ami a magyar politikában ritkán fordul elő”. Úgy látja, bár rá szavazott Orbán Viktor, azért sok dolog van, amiben nem értenek egyet a kormánnyal: ilyen a közlekedéspolitika és Budapest helyzete is.

Vitézy Karácsonyra kitérve beszélt arról is, hogy szigorú feltételekkel támogatna egy esetleges budapesti olimpiát. Szerinte a mostani folyamat még csak az eleje az olimpiakérdésnek, de be kell szállni, mert például ez bebizonyíthatja, hogy „nagy stadiont nem szabad építeni többet”. Vitézy szerint Budapest most le van maradva, ezért ha lenne olimpia, akkor ki kell hozzá találni, hogy lehet a városfejlesztési vágyaknak alárendelni az olimpiát, mint Barcelonában és Párizsban, és nem fordítva, mint Athénban.

Vitézy szerint „annyira reménytelen lemaradásban van Budapest”, és olyan sok pénzre van most szüksége, hogy Budapestnek felelősen kitörési pontokat kell találnia: ilyen tudna lenni az olimpia is. Hozzátette, meglepte őt a kormány, pontosabban Szentkirályi Alexandra reakciója a Karácsony által feltételekkel, de támogatott olimpiára. Szerinte egy olimpiánál fel sem merülhet az, hogy a főváros ezt egyedül fizesse. Hozzátette, az olimpia ötletének „akkor van értelme, ha a Tisza és a Fidesz is azt gondolja, hogy érdemes tájékozódni arról, hogy Budapest tud-e olimpiát rendezni”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!