HÉV-járatritkítás: megvizsgálják, hogy a főváros tudna-e segíteni a felszabaduló régi villamosaival
2024. október 14. – 12:15
Hétfőn először ült össze főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága, aminek Vitézy Dávid (Podmaniczy Mozgalom) lett az elnöke. A rendkívüli ülés fő témáját a HÉV-ek járatritkításáról szóló hírek adták, a bizottság ki is mondta: nem értenek egyet a HÉV-ek kínálatszűkítésével, de megvizsgáltatják azt is, hogy a főváros szükség esetén tudna-e segíteni a felszabaduló villamosaival a csepeli HÉV vonalán.
Vitézy az ülés elején elmondta, hogy a HÉV járatritkítása lesz az egyetlen napirendi pontjuk. A bizottság elnöke szerint egymásnak ellentmondó hírek jelentek meg azzal kapcsolatban, hogy lesz-e ritkítás vagy sem. A MÁV és az ÉKM képviselőt hívták az ülésre, de ők nem jelentek meg. „Én nem vagyok nyugodt afelől, hogy ez a terv lekerült a napirendről” – mondta. Szerinte a fővárosnak készen kell állnia arra, hogy a HÉV szolgáltatáscsökkenése esetén átmenetileg biztosítani tudjanak segítséget.
A városvezetés részéről a Fővárosi Önkormányzat főigazgatója, Kiss Ambrus támogatásáról biztosította a felvetést, hogy ne csökkenjen a teljesítmény. Szerinte azonban egyelőre nincs egyértelműen meghatározva, hogy mit akar a kormányzat, konkrét nyilatkozatot viszont csak az alapján tudnának kiadni. Barabás Richárd, a Párbeszéd bizottsági tagja pedig felháborítónak nevezte, hogy miközben a kormány stadionokat épít, nem tud mit kezdeni a rohadó HÉV-ekkel. Balogh Balázs a Tisza párt nevében mélységesen elítélt minden olyan lépést, ami a fővárosi közlekedésben visszalépést jelent. Az is felháborítja őket, hogy olyan szerelvények közlekednek ma a fővárosban, amit a mozgássérültek és a kismamák nem tudnak használni.
Az elfogadott javaslatban végül kimondták, hogy nem értenek egyet a MÁV-HÉV a H6, H7, H8 vonalak kínálatszűkítésére kidolgozott javaslatával, és általánosságban is elutasítják a kínálatszűkítést. Felkérték a főpolgármestert, hogy a következő közgyűlésre készítsen elő egy olyan határozatot, amelyben a főváros, a közlekedési miniszter és a szolgáltatók között tavaly létrejött szerződés alapján, aminek része volt a tarifamegállapodás is, kifejezik a Fővárosi Önkormányzat egyet nem értését Lázár János miniszternek.
A bizottság azzal is megbízta a főpolgármestert, hogy a BKK-val és a BKV-val közösen vizsgálják meg, fel tud-e ajánlani segítséget a főváros, ha az ÉKM nem tudja biztosítani a korábbi színvonalon a MÁV-HÉV szolgáltatását. Erre az ősztől folyamatosan érkező CAF-villamosok miatt lenne lehetőség, mert azokkal folyton váltják ki a régi villamosokat. Azokat lehetne felajánlani a kizárólag Budapesten közlekedő H7 vonalra, elkerülve ezzel a kínálatszűkítést. Most azt vizsgálhatják majd meg, hogy ennek milyen műszaki, technológiai, engedélyezései és költségvonzata lenne.
A BKV minden segítséget megad, mondta a bizotságnak Bolla Tibor vezérigazgató. A CAF-ok érkezése miatt érkező TW6000-eseknél azt kell vizsgálni, hogy alkalmazhatóak-e a HÉV vonalain, és ha igen, milyen formában. Ne vigyék abba az irányba a dolgot, hogy Budapest megold mindent, vetette közbe ezen a ponton Kiss Ambrus.
„Rohadtul nincs az rendben, hogy a fővárosnak kell megoldania állami közszolgáltatási feladatokat. Ez nekünk is pénzbe kerül, tőlünk meg elveszik a pénzünket.”
– mondta a főigazgató. A jelenlévő közlekedési szakszervezetek is jelezték, hogy az ideális eset az lenne, ha a MÁV oldaná meg a szerelvények kérdését és nem kellene budapesti villamosokat bevetni.
Az elfogadott előterjesztésben arra is felkérték Karácsony Gergelyt, hogy készítsenek a főváros jogérvényesítési lehetőségeiről egy tájékoztatót. Ezt akkor vetnék be, ha az Építési és Közlekedési Minisztérium mégis a járatritkításról döntene. Az is része a bizottság által elfogadott javaslatnak, hogy a közgyűlés következő ülésén erősítsék meg elkötelezettségüket a HÉV-ek fejlesztése mellett, illetve felkérnék a kormányt a felújítások mihamarabbi újraindítására.
Az ülésen a Fidesz-KDNP nem vett részt. A tiszás Porcher Áron ezt szóvá is tette. érdekesnek tartotta, hogy a kormánypárt képviselői nem jöttek el. „Ők a budapestiek képviseletére kaptak felhatalmazást, nem a pártjuk érdekére” – mondta. A bizottsági elnök vitézi szerint a Fideszt képviselő Gulyás Gergely Kristóf nem jelezte, hogy milyen hivatalos elfoglaltság miatt maradt távol.
Újabb HÉV-járatritkítás merült fel, de a MÁV szerint még nincs döntés
Elsőként a Hvg.hu írta meg múlt héten: a birtokukba került terv szerint akárcsak tavaly, idén is járatritkítást tervez a HÉV több vonalán a MÁV-HÉV Zrt. A MÁV vezérigazgatója szerdán azt közölte, sajnálja, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett, azt írta, járműhiány van, döntés még nincs. Hegyi Zsolt hétfőn már azt ígérte, hogy olyan megoldást keresnek a HÉV problémáira, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti.
Lázár a HÉV-ek járatritkításáról megjelent hírekre reagálva szerdán közölte Facebookon: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is”. Azt írta, sem az általa vezetett minisztérium, sem a MÁV nem hozott döntést a HÉV működésével kapcsolatban. Külön üzent Vitézynek Dávidnak is. Lázár jelezte, hogy a közlekedési kormányzat biztosan nem tárgyal vele, majd hozzátette: aki „a Fidesz után Magyar Péter seggét nyalja, nem lehet tárgyaló fél”.
Vitézy válaszában egyrészt nyugtató gyógytea elfogyasztását javasolta a miniszternek, másrészt azt tanácsolta, hogy „az elmúlt évek sorozatos kudarcai nyomán a MÁV összes utasának idegeit is, mindenki jobban járna, ha lassan inkább abbahagyná” miniszteri működését. Szerinte Lázár már „visszatáncolt” járatritkítási terveiből, de a téma így is megéri a kitárgyalást, ezért a minisztert várják a rendkívüli szakbizottsági ülésen is a fővárosi városházán. Nem meglepő, de Lázár itt nem jelent meg hétfőn.
Karácsony Gergely legutóbb azt írta a HÉV-ritkításáról, hogy Lázár János nem mondott igazat, amikor tagadta a ritkítási terveket, de Vitézy Dávid sem, aki szerint a HÉV-ritkításról a főváros feje felett is dönthetnének. Közzétett egy BKK által a MÁV-nak küldött levelet, amiben a felkínált járatritkítási opciókra reagáltak. Eszerint BKK-nak választania kellett volna, hogy melyik régió menetrendjét veti alá a hátrányos módosításnak. A BKK a levélben visszautasította a választást, szerintük egy ilyen döntés nagyon súlyos következményekkel járna.