Mindjárt 60 éves a legöregebb HÉV-szerelvény, és még mindig nem ment nyugdíjba

Legfontosabb

2024. október 12. – 14:06

Mindjárt 60 éves a legöregebb HÉV-szerelvény, és még mindig nem ment nyugdíjba
Utasok a csepeli HÉV Boráros téri végállomásán 1966-ban – Fotó: Bojár Sándor / Fortepan

Másolás

Vágólapra másolva

1965 májusában helyezték üzembe a legöregebb, menetrendszerű forgalomban közlekedő HÉV-szerelvényt, ami most is jár Budapesten, és ami egyben a világ egyik legkorosabb, használatban lévő tömegközlekedési járműve. A járműhiánnyal küzdő MÁV-HÉV-nél az eredetileg 30 évre gyártott vonat jövőre eléri a tervezett üzemidő kétszeresét.

Fél év híján 60 éves HÉV-szerelvényekkel is közlekednek a fővárosiak. Mint a MÁV-HÉV a 2021-es felújítás után közösségi oldalán beszámolt róla, a 847-624-848 pályaszámú, MIX/A típusú szerelvény a cég HÉV-flottájának legrégibb darabja. Azóta eltelt több mint három év, a jármű pedig jövő tavasszal tölti be a 60. üzemévét. A legutóbbi felújításnál lecserélték a forgóváz kopó alkatrészeit, a kerekeket, a kocsik új fényezést kaptak, felújították az ablakokat, ajtókat és üléseket. Ma az MIX/A (kiejtés szerint M9A) típushoz tartoznak a HÉV legéltesebb járművei, a fenti vonatot pedig 1965-ben helyezték üzembe. Az üzemben levő legrégebbi járművek közül a következő is csak egy héttel fiatalabb.

Az MIX/A típusú HÉV-szerelvényből 1966-ban még 27 darab volt, és bár a vonatok nagyon jól bírták az igénybevételt, fokozatosan fogytak. 2019-ben még hét felújított szerelvény üzemelt, ma már csak négy jár, főleg a csepeli vonalon. Plusz az elsőként elkészült 801-601-802 pályaszámú kisegység látható még, ami a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban áll.

A legidősebb üzemelő HÉV-szerelvény a MÁV-HÉV szerint is szinte nosztalgiakorú, de működés és használhatóság szempontjából tökéletes állapotban van, és jelenleg nincs semmi, ami fel tudná váltani. A szerelvény „retró festése” art deco stílust tükröz, ami járműveknél ritkaság, a megújult belső térben pedig szépen érvényesül a barna-pasztell színharmónia, írják.

Kevesen tudják, hogy a szerelvény prototípusát magyar mérnökök tervezték és magyar munkások gyártották egy kis budafoki műhelyben, szinte barkácskörülmények között.

A 60-as évek elejére ugyanis már nagyon kellett egy korszerű, gyorsvasúti üzemre és gyors utascserére képes motorkocsi a HÉV-járatok egyre nagyobb zsúfoltsága miatt.

Mint Szűcs Zoltán A BHÉV első gyorsvasúti motorkocsija című cikkében (Hobbim a vasút, 1993) leírja, a tervek elkészültek, de a kocsik gyártására nem volt ipari kapacitás. Ezért a BHÉV mérnökei a budafoki forgalmi telep régi kocsiszínében kezdtek hozzá kezdetleges és házilagos módszerekkel a két első MIX (M = motorvonat, IX = 9) motorkocsi elkészítésének. A prototípusban, amiben két összekapcsolt motorkocsi adta ki a szerelvényt, minden hazai volt, csak a vontatómotorokat vásárolták külföldről.

Az első MIX szerelvények gyártása – Forrás: BKV Az első MIX szerelvények gyártása – Forrás: BKV
Az első MIX szerelvények gyártása – Forrás: BKV

Nagyon kevés volt az anyag, ezért az első vázat olyan fémszelvényekből rakták össze, amilyeneket éppen találtak. Ennek ellenére egy nagyon jó konstrukciót hoztak össze. A budafoki műhelyben két szerelvény (a 801-802-es, és a 803-804-es pályaszámú) készült el, utána a gyártást átvette a MÁV Dunakeszi Járműjavító. Dunakeszin 1964 és 1966 között 25 szerelvényt gyártottak le. Ezekbe már keletnémet (Hans Beimler) villamos berendezéseket építettek az elavultabb Ganz-gyártmány helyett. Jelenleg is ez az alapja a forgalomban közlekedő járművek menet-fék rendszereinek.

1966-ban a Dunakeszi Járműjavítóban megszűnt a gyártás, és 1968-tól a BKV már a teljes motorvonatot az NDK-ból szerezte be. A 27 korszerűsített MIX-ből az elmúlt évtizedekben huszonhármat selejteztek le. Menet közben számos változtatást vezettek be, amit az utasok is megérezhettek.

Az első HÉV-ek még csavarrugó rendszerű forgóvázzal készültek, ami olyan ringást adott a HÉV-nek, hogy vágányhibáknál, főleg a kocsik végében levő üléseken ülők leállíthatatlan ide-oda lengedezésbe kezdtek a többiek nagy mulatságára. Kimeríthetetlen humorforrás volt eleinte a lenyíló felső ablak, amit tréfás kedvű utasok úgy állítottak be, hogy az első nagyobb zökkenőnél lenyíljanak, jól kupán verve az alatta ülő utastársat. Ennek a viccnek a BKV egy fémpánttal vetett véget, akkor viszont olyan kevés levegő jött be, hogy az utasok szaunának érezték nyáron az utasteret. A teljes megoldást az elhúzható ablakok beszerelése jelentette.

2011-ben a BKV úgy döntött, hogy a megmaradt szerelvényekből egyet – a korára való tisztelet jeléül – eredeti (krémsárga-zöld) színeire fest át a nagy felújítás után. A retró színek annyira bejöttek mindenkinek, hogy még hatot ilyen színűre festettek át.

A 826-os pályaszámú MIX/A szerelvény – Fotó: MÁV-HÉV Facebook
A 826-os pályaszámú MIX/A szerelvény – Fotó: MÁV-HÉV Facebook

A HÉV szakemberei 2013-ban vezettek be egy javítási protokollt. Az eljárásrendben terhelési próbának teszik ki a váz- és a kocsiszekrény-elemeket, kimérik pontosan a villamosrendszert, szigetelési teszteket végeznek. Ezzel a rendszerrel további tíz évvel ki tudják tolni az MIX-ek élettartamát, ami így a tervezett harmincéves élettartam kétszerese lett. Az MIX-es szerelvények futásteljesítménye jelenleg nagyjából 3,5 millió kilométernél jár.

Az öreg, átfestett-kicsinosított MIX szerelvényeket a HÉV-es zsargonban „Csinosnak” hívják. A járművezetők szerint még mindig kezesebbek egy kicsit a későbbi, NDK-ből vásárolt MX/MXA sorozatnál, amiket 1971 és 1975 között szereztek be. Bár ezek némileg frissebb technológiát jelentettek a múlt században, ma már szintén elavultnak és öregnek számítanak.

Mint arról beszámoltunk, a MÁV-HÉV-nél egyre nyomasztóbb a járműhiány, ezért nemrég egy kiszivárgott dokumentum szerint járatritkításra tettek javaslatot. A főváros részéről élénken tiltakoztak az elképzelés ellen, a MÁV-HÉV vezérigazgatóját pedig kirúgta Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki szerint még nincs döntés a HÉV működésével kapcsolatban. Utóbbit egyébként a miniszter egy rendkívül szokatlan hangvételű Facebook-posztban közölte, amiben „aberrált, belvárosi, libsi gyerekekről” értekezett. Azt egyelőre nem tudni, hogy a matuzsálemi korú szerelvényeket mikor és milyen járművek fogják váltani.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!