Az VW Konszernnél baj van, de a győri Audi gyárban minden rendben
2024. szeptember 22. – 15:28
A győri Audi gyárban hivatalosan is megkezdődött a Cupra Terramar sorozatgyártása. Győr tavaly elbúcsúzott ikonikus autójától, az Audi TT-től, de megkapta a Cuprát, az első, Audin kívüli konszernmárkát, amit a magyar üzemben készítenek. Ez stabillá teszi a győri gyár helyzetét. Az Audit is magában foglaló Volkswagen-csoport 2024 eleje óta ugyanakkor nem teljesít jól, a kérdés az, hogy a cégcsoport problémái hatással lesznek-e a magyarországi üzem termelésére. Győrt még nem, Brüsszelt viszont már elérte az Audi válsága, írtuk meg egy hete.
Amiről szó van: szeptember első napjaiban Németországban közleményt adtak ki, ebben szerepelt, hogy a Volkswagen Konszern már nem zárja ki az üzembezárásokat és az elbocsátásokat a VW márka költségcsökkentési programjának keretében. Várhatóan fel fogja mondani a jelenleg érvényben lévő, a kényszer-elbocsátásokat 2029-ig kizáró munkahelyvédelmi megállapodást is.
„A jelenlegi helyzetben gyors ellenintézkedések nélkül már a járműgyártás és az alkatrészgyártás telephelyeinek bezárása sem zárható ki” – állt az igazgatótanács közleményében. „Emellett a korábban tervezett, részleges nyugdíjazással és végkielégítésekkel megvalósuló létszámcsökkentés már nem lesz elegendő a megcélzott megtakarítások eléréséhez.”
A hétvégén még súlyosabb forgatókönyvek láttak napvilágot azzal kapcsolatban, miként reagálhat Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen-csoport a vártnál alacsonyabb keresletre, illetve a kínai autódömpingre. Az Automotive News Europe azt írta, középtávon akár 30 ezer fővel csökkenthetik a németországi dolgozók számát, ami 10 százalékos leépítést jelentene.
Nem egyenesen csapódik le a válság
A győri Audi a világ legnagyobb motorgyártójaként a VW központi beszállítója. Kevesebb motort rendelt-e idén a konszern? – kérdezte a Telex Michael Bremét, az Audi Hungaria igazgatóságának elnökét a Cupra sorozatgyártás elindítása után. Számot nem mondott, annyit igen, hogy nem minden VW márkához érkezik Győrből a motor (az Audi márkáknál igen), ezért a VW válsága sem egyenesen csapódik le. Breme úgy fogalmazott, „ez a helyzet kicsit csökkenti a rizikót”.
Az Audi Hungaria az e-motorokra koncentrál most elsősorban, arról kell dönteni Győrben, hogy a belső égésű motoroknál, illetve a elektromotoroknál milyen kapacitásokat tartsanak meg vagy építsenek ki.
Az a kérdés tehát, hogy mennyi embert hagyjanak meg a belső motorok gyártósorán és meddig. Most ez van közvetlen hatással a győri Audira, kevésbé a VW Konszern jelenlegi helyzete.
Mégis mit jelent a karcsúsítás, amiről a sajtóhírek szóltak? Breme azt válaszolta, hogy most, amikor nagyon magasak a darabszámok és a kihasználtság is, akkor kell ezekkel az intézkedésekkel felkészülni a jövőre. „Öt év múlva kell pályáznunk új termékek gyártására, és szeretném, ha akkor az Audi Hungaria minden szempontból optimális működéssel, struktúrával tudna a startvonalhoz állni a többi pályázóval szemben.”
Pozsony Győr versenytársa
A legnagyobb konkurencia – az Audi-elnök ki is mondta – a VW pozsonyi gyára, ahol az Audi Q7-est készítik. A gyártási költségek döntenek majd, tette egyértelművé Breme.
A Cuprának és a jövőre induló új Q3-nak köszönhetően csaknem teljes kihasználtsággal számol a győri igazgatóság. Hogy ezzel elég sok irigyet is szerzett-e magának a VW Konszernen belül, Breme csak annyit felelt:
„Most olyan, a kihasználtságot tekintve szerencsés helyzetünk van, ami a VW Konszernnél nem általános.”
Csaknem 12 ezer embernek közvetlenül, 50 ezernek pedig közvetve nagyon fontos volt, amit Michael Breme a munkatársak hosszútávú foglalkoztatását illetően mondott. „Minden egyes munkatársnak biztos a munkahelye, a következő évek magas kihasználtsága erre garancia.”
Hozzátette ugyanakkor: az elektromotorok előállításához kevesebb ember kell, mint a belső égésűekhez, az a terv, hogy a munkatársakat átképzik olyan körökre, amelyekre szükség van. Várható lesz olyan terület, ahová már nem képeznek ki újakat.
Amit a Cupráról tudni kell
A spanyol autómárkát 2010-ben alapították, és 2018-tól lett önálló márka. A vállalat 2018 óta több mint 650 ezer autót szállított le. Az új (győri) modellt, szeptember elején mutatták be Barcelonában. A magyar gyárban ugyanazon a gyártósoron készítik, mint az Audi Q3-at, a két modellen 3500-an dolgoznak, a kapacitásokat ezzel száz százalékban kihasználják.
A tervek szerint naponta 770 járművet gyártanak Győrben, ennek 60 százaléka Audi Q3 lesz, 40 százaléka pedig Cupra Terramar.
A modell piacbevezetési darabszáma 3700, utána naponta mintegy háromszáz darabot gyártanak belőle. A Terramar öt különböző hajtáslánccal lesz elérhető három különböző technológiában, benzin, mild hibrid és az új generációs plug-in hibrid. A benzin és a mild hibrid motorok is Győrben készülnek.
Az Audi Hungaria Zrt. az Audi konszern tagja, az Audi és Volkswagen konszern központi motorszállítója. 2023-ban 1 660 425 motort és 171 775 járművet gyártott. Győrben közvetlenül több mint 12 ezer embert foglalkoztatnak, a szolgáltatókkal és a beszállítókkal együtt pedig közel 50 ezret.