A budapesti repülőtéren 133 gép késett, és 16 járatot töröltek estig az informatikai összeomlás miatt

2024. július 19. – 18:32

A budapesti repülőtéren 133 gép késett, és 16 járatot töröltek estig az informatikai összeomlás miatt
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telx

Másolás

Vágólapra másolva

Este fél hétig 30 697 repülő késett, és 3 477 járatot töröltek pénteken a világszerte jelentkező informatikai leállások miatt. A hvg.hu a flightaware.com statisztikája alapján arról írt, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren eddig összesen 133 késés és 16 járattörlés történt pénteken.

A tengerentúlon okozta a legnagyobb fennakadást a kiterjedt informatikai hiba, csak az Egyesült Államokban 5 944 késést és 2 162 járattörlést kellett eddig elkönyvelni, miután az ország teljes légiforgalmát érintette és több repülőterén is ideiglenes zárlatot okozott.

Péntek reggel világszerte tömeges leállásokat okozott egy informatikai hiba, ami miatt repterek, vasúttársaságok bénulnak meg, gépek százai nem tudtak felszállni. A budapesti reptéren is fennakadást okoz a globális informatikai hiba, a Budapest Airport közlése szerint az utasfelvételt manuálisan végzik. A Telex tudósítójának a helyszínen azt mondták, ez azt jelenti, hogy a check-in pultoknál kézzel írnak mindent a beszállókártyára, ami miatt nagyjából három perccel hosszabb a beszállás, mint online check-in esetén.

A Budapest Airport pénteken délelőtt közölte, hogy a hiba Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. „A Budapest Airport a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít” – írták.

Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoftnál van a hiba, mert a cégnél csütörtök éjjel történt egy leállás, amikor több amerikai légitársaságnál jelentkeztek informatikai problémák a cég Azure felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba miatt, de azt néhány órával később javították. A péntek reggeli globális kimaradásoknál is jelezte a Microsoft, hogy vizsgálja, mi történt. Csakhogy nem náluk, hanem a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél történt hiba.

A cégnél kiadtak egy hibás frissítést, amely több ezer windowsos pécét és szervert bénított meg. A cég Falcon Sensor nevű termékével kapcsolatos hiba miatt az érintett gépek lefagynak, és a kék halál után nem tudnak megfelelően újraindulni. A világ legnagyobb utasszámával dolgozó légitársasága, az American Airlines is megerősítette, hogy a Crowdstrike-nál jelentkező hiba miatt álltak le a járatai. Később maga a Crowdstrike is kiadott egy közleményt ugyanerről.

A hiba okairól és következményeiről itt írtunk bővebben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!