Egy informatikai hiba tömeges leállásokat okoz világszerte repülőtereken, bankokban és a médiában is, a gépek nem tudnak felszállni, vasúttársaságok bénulnak meg – írja a BBC. A légitársaságok és repülőterek problémákat jelentettek, sok járat nem közlekedik, leállt a Delta, a United és az American Airlines is – írja a CNN.
Péntek déli adatok szerint csaknem 1400 repülőjáratot töröltek világszerte a péntekre tervezett mintegy 110 ezerből. Az USA-ban eddig 512 repülőt töröltek, Európán belül, Németországban (92) és Olaszországban (45) mondták vissza a legtöbb járatot.
A Sky News brit tévécsatorna péntek reggel nem tudott adást sugározni, és később is akadozva működött. Több ausztrál tévéadó is hasonló gondokkal küzd. A brit háziorvosi szolgálat foglalási rendszere és a gyógyszerlogisztikai rendszerek sem működnek megfelelően. Amerikában a 911-es segélyhívó vonalak is elérhetetlenné váltak. Két német kórházban leállították a nem sürgősségi műtéteket. A londoni tőzsdén is vannak fennakadások. A párizsi olimpia IT-rendszere is érintett, de a szervezők szerint van erre az esetre vészhelyzeti tervük.
A Redditen is több száz IT-adminisztrátor jelezte, hogy kiterjedt problémákat tapasztalnak a cégüknél. Egyikük arról számolt be, hogy a teljes vállalati rendszerük offline, egy másik szerint a céges laptopok hetven százaléka használhatatlan.
A CrowdStrike-nál a hiba
Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoftnál van a hiba, mert a cégnél csütörtök éjjel történt egy leállás, amikor több amerikai légitársaságnál jelentkeztek informatikai problémák a cég Azure felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba miatt, de azt néhány órával később javították. A péntek reggeli globális kimaradásoknál is jelezte a Microsoft, hogy vizsgálja, mi történt. Ezúttal azonban úgy tűnik, nem náluk, hanem a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél történt hiba.
A cégnél kiadtak egy hibás frissítést, amely több ezer windowsos pécét és szervert bénított meg. A cég Falcon Sensor nevű termékével kapcsolatos hiba miatt az érintett gépek lefagynak, és a kék halál után nem tudnak megfelelően újraindulni. A világ legnagyobb utasszámával dolgozó légitársasága, az American Airlines is megerősítette, hogy a Crowdstrike-nál jelentkező hiba miatt álltak le a járatai. Később maga a Crowdstrike is kiadott egy közleményt ugyanerről.
Mivel világszerte számos vállalat használja a CrowdStrike termékeit a Windows-alapú rendszerei védelmére, a hiba kiterjedt leállásokat okozott. A CrowdStrike azonosította a hibát, és visszahívta a problémás frissítést, de a már érintett gépek a jelek szerint ezután sem álltak azonnal helyre. A Microsoft is jelezte, hogy dolgoznak a helyzet megoldásán.
Brody Nisbet, a CrowdStrike egy vezető szakértője megerősítette, hogy náluk van a hiba, és egy kerülőmegoldást is javasolt az érintetteknek, amíg a hiba központilag elhárul, de azt is elismerte, hogy ez nem mindenkinél oldja meg a problémát, és egyelőre ő sem tud jobban tanácsolni.
Hasonló globális káoszt okozott 2017-ben előbb a WannaCry, majd még inkább a NotPetya nevű zsarolóvírus (illetve zsarolóvírusnak álcázott adattörlő kártevő), akkor is világszerte jelentettek fennakadásokat, és több száz cég volt érintett. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezúttal minden jel arra mutat, hogy nem történt kibertámadás, a leállásokat nem külső beavatkozás okozza.
Repterek, tévéadók, légitársaságok bénulnak meg
Péntek délelőttre több európai, ázsiai, amerikai és ausztráliai reptér és légitársaság is leállt vagy akadozva működik, sorra érkeznek a jelentések beléptetőkapuk lefagyásáról, rendszerek elérhetetlenné válásáról.
A berlini repülőtér az X-en hívja fel az utasok figyelmét arra, hogy technikai probléma miatt késésekre kell számítani az utasfelvételnél is, hasonló a helyzet a brit, a spanyol reptereken, illetve Prágában, Belfastban, Zürichben is. Helyi tudósítások szerint a hongkongi reptéren is káosz van, de Malajziában, Ausztráliában és egy sor másik országban hasonló a helyzet – írja a Sky News.
Közleményt adott ki a Budapest Airport is: „Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését” – írták, az utasok türelmét és együttműködését kérve.
A Ryanair a Facebookon arról posztolt, hogy „a teljes hálózatán fennakadások lehetnek”. A légitársaság azt tanácsolja, hogy aki ma utazik, ellenőrizze a Ryanair applikációját, hogy friss információkkal rendelkezzen a járatáról.
A Wizz Air közölte, hogy leállt a weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszere, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, és kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása is. A légitársaság arra kéri az utasokat, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt menjenek ki a budapesti repülőtérre.
A BBC szerint az amszterdami Schipol és a londoni Stansted forgalmában is fennakadás van, Japán, India és Új-Zéland repterei is érintettek, utóbbi országban a parlament rendszereivel is gond van. A BBC szerint egy angliai pékség kiírta az ajtajára, hogy technikai probléma miatt nem tudnak bankkártyát elfogadni a fizetésnél.
A Cirium légi közlekedési elemző cég szerint pénteken több mint 1000 járatot töröltek világszerte, és ez a szám várhatóan még tovább fog nőni.
„Ahogy telik az idő, valószínűleg egyre többet fogunk tudni, de mindez megmutatja, hogy mekkora a függőségünk bizonyos technológiáktól és cégektől, a szervezetek mekkora bizalmat helyeznek beléjük és a biztonsági gyakorlataikba, valamint azt is, hogy a leállások milyen káoszt okozhatnak” – mondta a Sky Newsnak Lauren Wills-Dixon, a Gordons nevű jogi cég adatvédelmi szakértője.