A debreceni BMW-gyár mellett, egy szántóföldön húzzák fel az új Közlekedési Múzeumot
2024. július 4. – 08:07
A város külterületén fekvő, az M35-ös autópálya és az új BMW autógyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel a 14 ezer négyzetméteres Közlekedési Múzeumot is tartalmazó létesítményt – írja a Népszava a hozzájuk eljutott pályázati dokumentáció alapján.
Lázár János még májusban jelentette be, hogy a kormány Debrecenbe vinné az új Közlekedési Múzeumot. A miniszter arról beszélt, hogy a kormány első olvasatban megtárgyalta a javaslatát, hogy a 150 milliárd forintos beruházást valahol a debreceni BMW-gyár közelében valósítsák meg. A tervek alapján úgy néz ki, hogy végül ez az opció lesz a befutó. Lázár szerint a Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetése az ország gazdasági érdeke.
A pályázati dokumentáció szerint az új intézménynek az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítania majd konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek. A célok között az is szerepel, hogy a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”. A tervezési program szerint erre a kijelölt helyszín ideális, mivel „szerves, intenzív kapcsolatban áll a BMW gyárral”. Bár elismerik, hogy hogy a környezete „vegyes”, tehát körülötte autópálya, szántóföldek, állattartó telepek és mezőgazdasági létesítmények vannak. Az új múzeum kijelölt helyétől
Debrecen központja körülbelül 10 kilométerre van.
Ez jelenleg kizárólag autóval közelíthető meg. A Népszava szerint a tervezőknek egy transzfer buszjárattal kell majd számolniuk, amennyiben biztosítani akarják a közösségi közlekedést. Már a kiírásban rögzítik, hogy nem kell figyelembe venni a jelenleg hatályos szabályozási előírásokat.
Az új létesítményben nem csak közlekedési múzeum lesz, sőt a 14 ezer négyzetméteres komplexum kevesebb mint felét, 6800 négyzetmétert foglalna el az állandó és az időszaki kiállítás. A műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely 3900 négyzetméteren rendezkedhet be, az irodákra és az üzemeltetésre 1900 négyzetméter jutna. Ezentúl terveznek még:
- 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia és rendezvényteret,
- 3D mozitermet,
- egy 350 négyzetméteres oktatási központot,
- egy 350 négyzetméteres éttermet és közösségi teret is.
Mindehhez még egy 150 négyzetméteres panorámaterasz is járna. Az épület köré szabadtéri tevékenységekre alkalmas teret is szeretnének, amelynek legfontosabb eleme a 15 ezer négyzetméteres tesztpálya, de lesz több ezer négyzetméteres autóparkoló is. A létesítményt 27 ezer négyzetméter parkosított terület venné körbe. Az állandó kiállítás négy szekcióra bomlik: járműtörténet, járműtechnika, innováció és a jövő interaktív fóruma. A pályázati dokumentáció szerint stratégiai együttműködés jöhetne létre a múzeum és a BMW között, ami több lehetőséget is biztosít.
A dokumentáció szerint augusztus elején írnák ki az egyfordulós nyílt ötletpályázatot, míg a pályaművek beadásának határideje novemberben lenne, az eredményt még karácsony előtt kihirdetnék. A pályamunkák díjazására 120 millió forintos keretet határoznának meg. Schneller Domonkos, a Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója korábban a Telexnek azt mondta, szerinte Debrecenben is csinálhatnának egy jó múzeumot, amiben partnerek lesznek, de a döntést a kormány hozza majd meg. „A Közlekedési Múzeum egy hálózatos múzeum, most is vannak már vidéki telephelyeink, minden bővülésnek örülünk” – fogalmazott az igazgató.
A kormány terveit többen is kritizálták: Karácsony Gergely főpolgármester szerint mindenképpen Budapesten kell felépíteni a múzeumot, amelynek tervezésére már 16 milliárd forintot elköltöttek. A közlekedési múzeum városligeti épületét 2015-ben zárták be, majd a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepén terveztek új kiállítóhelyet. Már a tervezőket is kiválasztották egy nemzetközi építészeti tervpályázat keretében, és már az építési engedély is megvolt, de Lázár János sok más állami projekttel együtt ennek kivitelezését is leállította. Vitézy Dávid pedig arról posztolt, hogy a miniszter ezzel újabb hadüzenetet küldött Budapestnek.