Vitézy: Lázár János újabb hadüzenetet küldött Budapestnek
2024. május 22. – 09:06
„Lázár János újabb hadüzenetet küldött Budapestnek: Debrecenbe költöztetné a Közlekedési Múzeumot. Ráadásul a BMW-gyár mellé, egy csak autóval megközelíthető, világvégi autópálya-csomópont mellé” – írja Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt egy közleményben. Lázár János kedd este jelentette be, hogy a kormány Debrecenbe vinné az új Közlekedési Múzeumot, az országjárásra indult építési és közlekedési miniszter a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Nagykállón tartott lakossági fórumot, a helyszínen lévő tudósítóink jelentése szerint ott is beszélt erről.
„A rombolás olyan újabb szintje ez, amire már nehéz épeszű magyarázatot találni. Ez a kormány 2015-ben zárta be a városligeti múzeumot. Ezt követően, 2016-tól vezettem az intézményt, és elértük, hogy ne a Városligetben építsük újjá, ahol jelentős föld alatti bővítéssel és kétséges építészeti megoldásokkal terveztek. Így kiváló új otthont kapott a múzeum, a kőbányai Északi Járműjavítót” – írja Vitézy. A főpolgármester-jelölt szerint a járműjavítónál alkalmasabb helyszínt keresve sem lehetne találni: ipari műemlék, gyönyörű vasúti csarnok, Budapest megújuló rozsdaövezetében, de mégiscsak könnyen megközelíthető helyen minden budapesti és vidéki polgár számára, az 1-es villamos mellett, busszal 10 percre a Deák
tértől, írja.
Lázár Nagykállón azt mondta, hogy be akarja bizonyítani: még magaskultúrát is lehet a keleti országrészbe hozni, ezért javasolja a kormánynak, hogy Debrecenben építsék meg a Közlekedési Múzeumot.
Korábban a Debrecen Televízió Közügy Extra című műsorának felvételén beszélt ugyanerről: „Ezt a kormány első olvasatban megtárgyalta, és ezt a 150 milliárd forintos beruházást meg lehetne valósítani valahol a BMW-gyár közelében. Úgyhogy én azt szeretném, hogy az új Közlekedési Múzeum, a közösségi közlekedés reneszánszát is szimbolizálva, illetve a 21. századi mobilitás jelentőségét kiemelve, itt lenne, Debrecenben.” Hozzátette, hogy céljuk, hogy mindenki megértse, mit jelent autóval járni napjainkban, és milyen perspektívát ad e mellé a tömegközlekedés. „Ezen gondolat mentén szeretnénk egy kifejezetten modern épületet felépíteni az autópálya mellé, ennek vizsgáljuk most a lehetőségeit” – mondta.
„Mint az intézmény volt főigazgatója és mint főpolgármester-jelölt is egyértelmű az álláspontom: a Közlekedési Múzeumnak Budapesten a helye. Az országnak ez a város a közepe, a központi régióban él az ország harmada, és összességében minden távolabbi országrészből is ide a legkönnyebb eljutni. Ráadásul a magyar közlekedéstörténet legfontosabb epizódjai Széchenyitől Barossig, Ganztól az Ikarusig mind ide kötődnek. A magyar közlekedéstörténet finoman szólva sem a debreceni akkumulátorgyárral kezdődik” – írja Vitézy. Azt is megjegyezte, hogy az új múzeum terveit Lázár mellett Karácsony Gergely is kritizálta, szerinte ez szolgáltatja az alapot Lázár Budapest-ellenes politikájához.
Ne feledkezzünk meg a többi intézményről sem, írja a közleményben: „a kormánynak végre újra kellene indítani a gyönyörű Iparművészeti felújítását és hagyni Budapesten működni a Természettudományi Múzeumot. Bármelyik intézmény természetesen kiváló vidéki testvérmúzeumot tud létrehozni Debrecenben, ha ez a szándék, de a legfontosabb magyar múzeumoknak az ország fővárosában, Budapesten van a helye!”
Maga az ötlet, hogy Debrecenben épüljön meg az új Közlekedési Múzeum, egyébként nem új, már 2022 novemberében is szóltak arról sajtóinformációk, hogy Lázár minisztériuma ide vagy Nyíregyházára vinné az intézményt.