Egyszerre 30-an hívták az 1830-as orvosi ügyeleti számot a hétvégén Pest megyében

2024. február 6. – 14:08

Másolás

Vágólapra másolva

Már az első napokban voltak fennakadások az új alapellátási ügyelet rendszerében, ami február 1-jétől indult Pest vármegyében. Mint írtuk, egy szentendrei nő a halott édesapja miatt tárcsázta az 1830-as orvosi ügyeleti számot, de hiába, a számot senki nem vette fel. Végül apja gondosórájával sikerült mentőt hívnia, de még így is öt és fél órát kellett várnia az ügyeletes orvosra, aki kiállíthatta a halotti bizonyítványt. Egy másik, Tahitótfaluban élő nő lábsérülés miatt hívta az ügyeletes orvosi hívószámot, azonban fél óráig senki nem vette fel neki a telefont.

Mindezek után a 24.hu megkereste az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ), hogy kiderítse, mekkora volt az ügyeleti forgalom hétvégén a megyében. Az OMSZ azt válaszolta, hogy az új ügyeleti rendszer első hétvégéjén 935 beteget láttak el az orvosok, a mentőtisztek és az APN-szakemberek, akik az emelt hatáskörű ápolók. A betegek közül 361 volt gyermek, illetve 18 év alatti fiatal.

Az OMSZ szerint 19 esetben a telefonos tanácsadás elegendőnek bizonyult, több mint 800 beteget valamelyik ügyeleti telephelyen láttak el, 105 beteg pedig az otthonában kapta meg a szükséges ügyeleti ellátást.

A mentőszolgálat tájékoztatásából az is kiderül, hogy a hétvégi betegforgalom nem volt egyenletes. Ugyanis voltak olyan órák, amikor

az 1830-ra érkező telefonhívások és az ambulanciákra érkező betegek száma is többszöröse volt az átlagosnak. Előfordult az is, hogy egyszerre 30-an hívták tanácsért a központi ügyeleti telefonszámot,

ahol az egy páciensre számított beszélgetési idő – a kikérdezéssel és tanácsadással együtt – átlagosan 6 perc volt.

Az OMSZ hozzátette, hogy az „1830-ra érkező ügyeleti hívások fogadása során nem várható el, és nem is szükséges az életmentésben megszokott, másodperceken belüli híváskezelés”. A mentőszolgálat szerint a hívót automatikus üzenet tájékoztatja, ha várakoznia kell a kezelők más betegnek történő, folyamatban lévő segítségnyújtása miatt. Valamint felhívták arra is a figyelmet, hogy sürgős vagy súlyos esetben azonnal a 112-es számot kell hívni.

Pest vármegyében több települést hátrányosan érint az ügyeleti rendszer átalakítása. A Népszava korábban azt írta, hogy például Tahitótfalu és a környező települések – Visegrád, Kisoroszi, Dunabogdány, Szigetmonostor, Pócsmegyer, Surány, Leányfalu – aláírásokat gyűjtenek, hogy a Dunakanyarban megmaradjon a tahitótfalui orvosi ügyelet.

A Magyar Orvosi Kamara háziorvosi csoportjának vezetője, Keczéry Attila szerint nagyon eltérő, hogy az ország különböző pontjain mennyire leterheltek az ügyeletesek, a miskolci ügyeleti ponton például rendszeresen visznek magukkal könyvet az orvosok, mert annyi idejük van, míg Budapest környékén nem is tudnak minden hívásra reagálni.

A kamara szerint amúgy sok háziorvos panaszkodik az ügyeleti rendszer miatt, mert ügyeletben sokszor olyan esetekkel kell megbirkózniuk, amikben nincs tapasztalatuk, vagy amihez valójában mentőt kellett volna hívni.

Az új ügyelet bevezetéséről, a lehetséges problémákról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!