Megnéztük a Covid alatt rendelt, most töredékáron árverezett egyik lélegeztetőgépet

Legfontosabb

2024. január 5. – 10:51

Megnéztük a Covid alatt rendelt, most töredékáron árverezett egyik lélegeztetőgépet
Léglegeztetőgépekkel teli dobozok a ceglédi vámáruraktár árubemutatóján – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

„Tizenharmadik nap. Befutott a keleti portyázók újabb szállítmánya” – ezzel a címmel rakott ki győzedelmes hangvételű videót a Facebookra Orbán Viktor 2020. április 24-én, a Covid-járvány elején. A kisfilmben a miniszterelnök példamutatóan könyököt érintett kézfogás helyett, mosolygós kínaiakkal szelfizett, és elégedetten szemrevételezte az egyebek mellett lélegeztetőgépekkel dugig pakolt repülőt: „De jól néz ki!” – állapította meg.

Messze nem volt ennyire diadalmas pillanat, amikor csütörtök reggel egy ceglédi vámáruraktár bemutatótermében kipakoltuk a csillogós terítőre egy több mint három éve rendelt, soha nem használt kínai lélegeztetőgép alkatrészeit.

A pandémia alatt a kormánytól független újságírókat a hatalom sosem engedte közel az eseményekhez. Nem ismerhette meg a nyilvánosság, mi volt a valódi helyzet a Covid-osztályokon, sőt egy idő után már az operatív törzsnek küldött kérdéseinkre sem válaszoltak.

Amikor a Momentum posztjából értesültünk arról, hogy 749, a járvány alatt beszerzett lélegeztetőgépet árverez el egy végrehajtó, és csütörtök délelőttre hirdettek meg megtekintést Ceglédre, nem is volt kérdés, hogy ott a helyünk. Mivel a raktározást végző cégnek az egész ügylethez és az árverezéshez sincs semmi köze, először úgy tűnt, nem készíthetünk felvételeket a bemutatódarabról, de azért beengedtek minket.

„Ez egy speciális terület, nem egy szotyiraktár” – mondta a raktározást végző szövetkezet egyik munkatársa, aki azt is elárulta: egyáltalán nem szokványos, hogy valaki 3-4 évig parkoltatja náluk az árut. Ide csak addig kerülnek a termékek, amíg a vámkezelés zajlik. Valamiért azonban ezt a 749 lélegeztetőgépet nem vámkezelték, így ezek soha nem is jutottak el egyetlen kórházba vagy mentőautóba se.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Néhány hete a szövetkezet karácsonyi buliját tartották a bemutatóteremben, a kis asztalon még most is üdítős üvegek sorakoztak. A helyiség másik sarkát a padlótól plafonig érő, New York látképét ábrázoló óriásposzter töltötte ki, a felhőkarcolóktól néhány méterre pedig egy vaskályha duruzsolt, meghitt fénnyel és meleggel töltötte meg a termet. Kivételes élmény volt a családias hangulatú szobában megpillantani azt, amire több milliárd forintnyi közpénzt dobtunk ki.

De itt még nem ért véget a szerencsénk. Nem sokkal később a szövetkezet munkatársai a végrehajtóval egyeztetve végül megengedték, hogy felvételeket készítsünk, ezért fotókkal is meg tudjuk mutatni a terméket, hátha valakinek lenne kedve licitálni.

A kínai gyártmányú AEONMED Shangrila 510S típusú transzport-lélegeztetőgép arra szolgál, hogy lélegeztetett, többnyire intubált betegeket átmeneti ideig, szállítás közben lélegeztessenek vele. A szállítás történhet kórházon belül, például sürgősségi osztályról intenzívre vagy műtőbe, vagy kórházak, épületek között mentővel. A Telex által megkérdezett, névtelenséget kérő aneszteziológus orvos szerint ez a típus jelentősen kevesebbet tud egy valódi intenzíves lélegeztetőgépnél, előrehaladott Covid-betegek hosszabb távú, órákon, napokon át tartó lélegeztetésére nem alkalmas.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

A szakértő szerint intenzív osztályonként nagyjából két ilyen transzportlélegeztető elegendő, kell valamennyi a sürgősségi osztályokra és a magasabb besorolású mentőgépkocsikra. Valamennyi tartalék persze jól jön, ha a meglévő eszközök meghibásodnának, de ilyen mennyiségben biztosan fölösleges.

Az elmúlt három évben kiderült az is, hogy a borzasztóan túlárazott lélegeztetőgépek sokszor nem megfelelő minőségűek, néha még veszélyesek is, ezért már mindenki inkább szabadulna tőlük. A ceglédi raktárban porosodó lélegeztetőket 2020-ban még 10 millió forintos darabáron rendelte meg a Külgazdasági és Külügyminisztérium. Jelenleg ennek töredékéért, darabonként kb. 1,3 millióért árverezik őket, és ha február 26-ig nem kelnek el, akkor akár már 13 ezer forintért is meg lehet majd szerezni darabját.

A kormányzat gyakran azzal érvel, hogy a Covid elején még senki nem tudhatta, mi következik, és jól tettük, hogy bespájzoltunk. Igaz, a szakemberek már 2020-ban felhívták a figyelmet, hogy lélegeztetőgépből fölösleges túl sokat venni, mert szakképzett személyzetből már a járvány előtt sem volt elég.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Időközben az is kiderült, hogy a „fürkészek és portyázók” nem a magyar állam hivatalnokai, hanem pályázat nélkül kiválasztott haveri magáncégek voltak, akiknek zsíros üzletet jelentettek a Covid-beszerzések. Az egyik ilyen cég a TMT Technics Kft. is, amelytől 1000 darab lélegeztetőt rendelt a Külügyminisztérium. A beszerzéshez 4 milliárd forint előleget kapott a cég, de a szerződés nyilvánvalóan nem teljesült, ezek a berendezések ragadtak a ceglédi raktárban, most már több mint három évre.

Most a minisztérium az árveréssel próbálja meg visszaszerezni az előlegként kifizetett pénz kevesebb mint egynegyedét, 973 millió forintot – derül ki a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar által közzétett két hirdetményből, amiket Gelencsér Ferenc, a Momentum nemrég lemondott elnöke tett közzé a Facebookon. A végrehajtó becslése alapján azonban a gépek jóval kevesebbet érnek a szerződésben kialkudott árnál, ezért az üzleten legjobb esetben is minimum 3 milliárdot bukik az állam.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!