Az osztrákok nem szeretnék eladni a GYSEV-et, a bírósághoz fordultak Lázár János döntése miatt
2023. december 1. – 20:58
„Hana Delleman elbocsátása fenyegetést jelent a cég jövőjének fenntarthatóságára nézve Ausztriában és Magyarországon. Azért kellett lépnünk, hogy megakadályozzuk a további károkat” – mondta az RTL Híradónak Leonore Gewessler, Ausztria környezetvédelmi, közlekedési, innovációs és technológiai minisztere, miután Lázár János november elején indoklás nélkül menesztette a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vezérigazgató-helyettesét, az ausztriai kirendeltség vezetőjét.
A GYSEV osztrák-magyar vasúttársaságnak három tulajdonosa van: az osztrák és a magyar állam, valamint a Strabag nevű ausztriai cég. A magyar fél a többségi tulajdonos, 65,5 százalékát birtokolja a cégnek, 28,3 százalékot az osztrákok, míg a Strabagnak 6,3 százalékos tulajdonrésze van.
Leonore Gewessler arról beszélt az RTL-nek, a cég eredményes közös történelme azon alapszik, hogy külön döntenek a saját országukra, a saját hálózatukra vonatkozó kérdésekben, erről szerződéses megegyezések is születtek. Ám ez a megegyezés csak az idei év elejéig tartott, amikor az első jeleit látták annak, hogy a közös döntéshozatal egyre nehezebb. Ennek egyik példájának nevezte a GYSEV osztrák vezetőjének menesztését.
„Természetesen ezt nem fogadhatjuk el, mivel ez ellentétes a régóta fennálló szerződéses megállapodásunkkal, ezért is kell most bírósághoz fordulnunk. Arra kértük a magyar bíróságokat, hogy változtassák meg ezeket a döntéseket.”
Azt mondta, ők sosem szóltak bele a magyar fél döntéseibe, és ezt Magyarországnak sem lenne szabad.
Lázár János múlt héten a parlament gazdasági bizottságában sem árulta el, hogy miért és milyen jogalapon menesztette az osztrák vezetőt, de azt mondta, a magyar állam lát fantáziát abban, hogy megvegye az osztrák állam több mint 20 százalékos részesedését a cégben, ahogy az osztrák Strabag részére is tett már ajánlatot. Szerinte most húsz százalék körüli részesedéssel az osztrákok vannak felül a GYSEV-ben, 60 százalék körüli résszel pedig a magyar fél balekként alul van.
Az osztrák közlekedési miniszter ugyanakkor azt mondta, ők nem látnak indokot a részvények eladására, és szerinte kár lenne egyszerűen elengedni a 100 éves közös múltat, ezért kell módot találni a továbblépésre, az együttműködésre. Megerősítette, hogy személyesen is egyeztetett a magyar kollégájával. „Meglátogattam Lázár minisztert Budapesten. Megismertük egymás álláspontját, de ezen a megbeszélésen nem találtunk módot a közös továbblépésre. Jeleztem neki, hogy ezen a ponton nincs más választásom, mint bíróságra vinni az ügyet.