Szijjártó biztosra ígérte, de nem tudják átadni a Szeged és Szabadka közötti vasutat október 23-ra

2023. október 18. – 13:02

Szijjártó biztosra ígérte, de nem tudják átadni a Szeged és Szabadka közötti vasutat október 23-ra
A vonal vajdasági szakasza – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Nem tudják átadni hétfőn a Szeged és Szabadka közötti felújított vasútvonalat, mert a magyar szakaszon nem készültek el határidőre – értesült a Szegeder. Ugyanerről ír a Magyar Vasút című portál és a Szabad Európa is.

Információink szerint a hírt Szegeden kedden tudták meg, de ekkor is „óráról órára” változott, hogy mi lesz végül. Szijjártó Péter külügyminiszter korábban már biztosra ígérte, hogy október 23-án elindulnak.

Az R-Kord a cseh AZD Praha vasúti biztosítóberendezését szereli be, ez ugyanakkor a Szabad Európa információi szerint még nem kapta meg az engedélyt a próbaüzemre. Így várhatóan legkorábban november közepén adhatják át a vonalat a személyforgalomnak.

A Mészáros Lőrinchez köthető V-HÍD Zrt. korábban arra utasította az alvállalkozókat, hogy vonuljanak le az építkezésről, ami hosszú időre felfüggesztette a munkálatokat. Ez is az okai között lehet a csúszásnak.

Még ha a személyforgalom november közepén meg is indulna, akkor is sok más munkálat, mint például a zajvédő falak építése és a felsővezeték kihúzása nincs még befejezve. Ez azt jelenti, hogy az utasoknak eleinte korszerű villamos motorvonatok helyett dízelüzemű vonatokkal kell utazniuk a magyar oldalon, amelyet a szerb határon egy villanymozdonnyal cserélnek le, mivel a szerbek már korábban befejezték a vasútvonaluk felújítását.

Hogy pontosan mi várható október 23-tól, esetleg a szerb oldalon elindul-e a vasút, arról megkérdeztük a MÁV-ot.

Cikkünk megjelenése után a MÁV azt írta reakciójában, hogy „határozattan cáfolja azt az értesülést, hogy a biztosítóberendezés engedélyeztetésével kapcsolatban merültek fel problémák. Ugyanakkor megerősítjük, hogy a személyforgalom nem október 23-án, a nemzeti ünnepen indul újra. Ennek oka részben a munkálatokban a nyár folyamán beállt 1 hónapos kényszerszünet, részben pedig az, hogy biztosító és vonatbefolyásoló rendszerek új, Magyarországon először beépítésre kerülő nemzedéke az eredetileg tervezettnél ugyancsak hosszabb tesztidőszakot igényel.”

Mint írták, a tulajdonos Építési és Közlekedési Minisztérium jóváhagyta, hogy később induljon meg a személyforgalom. Ennek hivatalos időpontját majd a jelzett munkák előrehaladásának függvényében határozzák meg.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!