Zajvédő fal helyett a MÁV inkább új ablakokat ad a lakóknak Szegeden

2023. augusztus 10. – 04:59

Zajvédő fal helyett a MÁV inkább új ablakokat ad a lakóknak Szegeden
A kecskési ív, ahová a helyiek a zajvédő falat kérték – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Ha nem álltak volna le a munkálatokkal, akkor idén nyáron kezdték volna meg a zajvédő falak építését a felújítás alatt álló Szeged–Röszke-vasútvonalon, amelynek egy része igencsak közel van két szegedi városrészhez. Úgy egy éve ideiglenesen újra megindult itt a teherforgalom, és az éjjel-nappal tapasztalható zaj nagyon zavarja az itt élőket. Eddig nem volt tiszta, hogy a beláthatósági problémák miatt végül a Szegedhez tartozó kecskéstelepi kanyarban is lesznek-e zajvédő elemek. A MÁV korábbi ígéreteinek megfelelően idén elkészültek az új zajmérési eredmények, és ez alapján végül mégsem építik meg a zajvédelmet Kecskésnél. Ehelyett az ott élők házain cserélik ki a nyílászárókat.

Két, egymás mellett lévő szegedi városrész, Szentmihály és Kecskéstelep (bár utóbbit csak 1920-ban parcellázták fel) mellett fut már 1869 novembere óta a Szeged–Szabadka-vasútvonal, aminek közvetlen szomszédságában is élnek emberek. Az elmúlt évtizedekben meglehetősen kis forgalmú volt ez a szakasz, 2015-ben meg is szűnt rajta a vonatközlekedés, ekkor helyezték el Röszkénél, a határkerítéssel egy vonalban a mémmé vált „Madmax-vagont” is.

A kormány végül saját költségen döntött a vonal felújítása mellett, amivel jócskán élénkül majd a forgalom Szeged és Szabadka között, így főként az ún. kecskési ívnél lakók számára volt félő, hogy a minden eddiginél nagyobb forgalom és sebesség miatt nagy zaj lesz és rezgések keletkeznek majd a sínpár mentén, erről a Telex egyik helyi tudósítójának korábban be is számoltak.

Ez akkor volt érezhető igazán, amikor a pálya részben elkészült, és tavaly nyáron megindulhatott az ideiglenes teherforgalom, amely éjjel sem szünetel. Egyelőre – várhatóan három évre – a felújítás alatt lévő Budapest–Belgrád-vonal teherforgalmát helyezték át ide, de elképzelhető, hogy a Szegedre tervezett konténerterminálok miatt a későbbiekben is marad itt valamennyi ebből a forgalomból – a hamarosan induló személyforgalom mellett.

Még tavaly márciusban tartottak lakossági fórumot a beruházás miatt Szeged-Szentmihályon, a sínek melletti utcákban lakók külön kérésére. A helyiek a zajvédelemről és a vasúti átkelők biztonsági berendezéseiről szerettek volna világos választ kapni a beruházótól, ami végül nem történt meg. Az viszont kiderült, hogy nem lesz zajvédő fal a kecskési kanyarban, mert az akadályozná a Czibula Antal utcai átkelőhelyen a pálya beláthatóságát. Ezek után a lakosok azért küzdöttek, hogy a társaság olyan módon csökkentse a zajt, amivel a beláthatóság nem romlik.

Pafféri Zoltán, a vasúttársaság vezérigazgatója 2022 nyarán szólalt meg, a szegedi városi tévének azt mondta: várják a környezetvédelmi hatóság állásfoglalását arról, hogy meg lehet-e hosszabbítani az eredeti rövidebb, 200 méteres zajvédő falat, majd egy újabb zajmérés után döntenek. Sokáig csend honolt a téma körül, de csak a társaság részéről, ugyanis a felülvizsgálat miatt nem tudták megépíteni a zajvédelmet, mielőtt a tehervonatok – még ha ideiglenesen is, csökkentett sebességgel – elindultak tavaly augusztusban.

Aztán májusban kiadott egy közleményt a MÁV arról, hogy a méréseket elvégezték, és összesen 1408 méteren, három szakaszon építenek zajvédő falat Szeged térségében: a Verbéna utca vonalától a Gárdonyi Géza utcáig 765 méteren, a Gárdonyi Géza utca után Szeged Szentmihály új vasúti megállóhelyétől az Új élet utcáig 551 méteren és az Új Élet utcai útátjáró után 92 méter hosszban.

Azt ígérték, hogy a munkálatok június második felében kezdődnek meg, és őszre végeznek is, ez azonban minden bizonnyal csúszik, mivel leálltak a teljes felújítással. Amikor megkerestük őket, hogy végül építenek-e hosszabb zajvédő falat a kecskési ívben, rövid válaszukban közölték, hogy nem, méghozzá a beláthatóság miatt.

„Itt passzív akusztikai védelem kiépítésére van lehetőség, ennek megvalósításához hamarosan megkezdődnek az egyeztetések az érintett ingatlantulajdonosokkal”

– írta lapunknak a MÁV még tavasszal.

Fal építése helyett így inkább az érintett lakosok házain cserélik majd ki a nyílászárókat olyanokra, amelyek jobban szigetelnek, és így valószínűleg a dízelmozdonyok morajlása és a kocsik csikorgó zaja is kevéssé lesz hallható. A zajvédő fal építése bár fajlagosan magasabb költséggel jár, mint a passzív zajvédelem, arról azonban, hogy mit használhatnak egy adott helyen, és ez mennyibe fog kerülni, nem a MÁV dönt: azt a jóváhagyott környezetvédelmi engedélyek és az akusztikai vizsgálatok alapján határozzák meg.

Kíváncsiak voltunk, hogy a nyílászárók cseréje hogyan fog zajlani, ezért arra is rákérdeztünk a vasúttársaságnál és a kivitelező V-Híd Zrt.-nél, hogy mennyit fizetnek a lakástulajdonosoknak, honnan kell, esetleg lehet majd beszerezni az új ablakot. Rákérdeztünk arra is, előírják-e a kivitelezőt, vagy elég lesz számlát benyújtani később, illetve fix összeget adnak-e.

Kérdéseinkre eddig a MÁV válaszolt. A vállalattól azt írták, hogy a kivitelező később fogja felkeresni a tulajdonosokat, hogy a nyílászárócserékről egyeztessenek, beleértve annak időpontját is. A cserét szintén a kivitelező cég fogja intézni a vonal felújításának büdzséjéből a szakvéleményben meghatározott műszaki tartalom szerint.

A kecskési ív vége a Czibula Antal utcai átkelőhellyel – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex
A kecskési ív vége a Czibula Antal utcai átkelőhellyel – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

A pálya átépítésekor amúgy jobb rezgéscsillapítást raktak a sínek és az azt megtartó vasbeton keresztaljak közé (a modernebb sínleerősítések is rugalmasabbak), de a három szakaszon megépülő zajvédő falaknak távolabb is lesz hatása a MÁV ígérete szerint,

a vonatok erre pedig csak 80-nal mehetnek majd.

Az itt élők korábban felvetették, hogy ha gond a beláthatóság, akkor épüljön ide alacsonyabb építésű zajvédő falszerkezet, de az csak speciális domborzati adottságok esetén működik jól, illetve alacsony gördülési zaj ellen véd, mint amilyet a korszerű, tárcsafékes személyszállító vasúti járművek, motorvonatok keltenek, amik inkább a budapesti agglomerációban közlekednek.

A vasúttársaság szerint ezekkel ellentétben a tehervonatok más típusú zajjal járnak. A zaj a sínek felett, nagyobb magasságban jelentkezik (gondolhatunk itt az öreg dízelmozdonyok viszonylag magasan fekvő motorjának morajlására), így ettől az alacsony falak nem óvnak meg. Válaszukból az is látható, hogy a tehervonatokkal hosszabb távon tervezhetnek a vonalon.

Miután befejezték a falak építését, ígéretük szerint további méréseket is végeznek majd, hiszen a sebesség is nőni fog (a méréseket most 60 km/órás sebességnél végezték). Amennyiben szükséges, a környezetvédelmi hatósággal egyeztetve intézkednek a lakók érdekében.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!