Vitézy Dávid: A MÁV következő három-négy éve mindenképpen nagyon nehéz lesz

2023. október 12. – 23:22

Másolás

Vágólapra másolva

Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár éppen múlt csütörtökön jelentette be, hogy hamarosan hivatalos kormány-előterjesztéssé válik az Építési és Közlekedési Minisztérium tízéves vasútfejlesztési koncepciója, melynek célja többek közt az, hogy új alapokra helyezze a MÁV-Volán csoport finanszírozását. Ez nagyon jól hangzik, Vitézy Dávid közlekedési szakember viszont az ATV Egyenes Beszéd című műsorában nemcsak azt mondta el csütörtök este, hogy az ebben szereplő fejlesztések nagy része már 5-10 éve is létezett, hanem azt is, hogy nem látja, miből lehetne finanszírozni a minisztérium szerint is durván 6 ezer milliárdos programot.

Vitézy a műsorban több témát is érintett, kezdve az osztrák vasút által a nyugat-európai hálózatról egyoldalún levágott magyar vonatok kérdéskörével, amellyel korábban is foglalkozott már a Facebook-oldalán. Emellett szó volt a vasút helyzetéről is, ahol a szakember elmondta, az elmúlt években egyre népszerűbbé vált a klímaszempontból kiemelt fontosságú vasúti közlekedés, nemcsak a személy-, hanem az áruszállításban is, a MÁV azonban ennek az igénynövekedésnek nem tudott megfelelni.

Mint mondta, a kormány sok uniós forrást felhasznált a járműpark lecserélésére, és sok beruházás meg is történt, az elmúlt években viszont lényegében minden fontos projektet leállítottak, különösen Budapest környékén. Ahogy arról Vitézy korábban is beszélt már, ezek között olyanok is voltak, amikre már a forrás is megvolt egy korábbi ciklusból, de inkább visszaadták a pénzt, mint hogy folytassák a tervezési ciklusban lévő projekteket. A szakember szerint ez a Budapest-vidék ellentét felszítása mellett azért is káros, mert az egész ország rosszul jár, ha a budapesti vonalak rossz állapotban vannak és kapacitáshiánnyal küzdenek.

Ebből a témából aztán egyenesen következett a Nagy Bálint által múlt héten bejelentett program, amelyben szerinte régóta létező koncepciók vannak, de szerinte az sem baj, ha ezeket új ötletként bemutatva hozzák tető alá, a lényeg, hogy megvalósuljanak. Szerinte a múlt héten belengetett 6 ezer milliárd forint nagyságrendileg reális szám ahhoz, hogy elérjünk oda, ahol az osztrákok most vannak, vagy ahol a csehek és a lengyelek lesznek tíz év múlva a jelenleg zajló fejlesztésekkel. Azt viszont nem látja, hogy ez a pénz honnan fog érkezni.

Vitézy úgy látja, hogy eddig annyi pénz jutott a vasútfejlesztésre, amennyit az EU biztosított rá, így ameddig az uniós források nincsenek feloldva, addig minden fejlesztés állni fog.

Szerinte arról is beszélni kellene, hogy miért van az, hogy amikor nincs uniós forrás, akkor a magyar adófizetők pénzéből az útépítés tovább zajlik, de a vasút nem fejlődik, pedig a MÁV állapota kritikus. Szerinte ebben egy komoly prioritásváltás kellene, de hozzátette, hogy ha most meglenne minden forrás, a következő 3-5 év akkor is nagyon nehéz lenne. A pályaállapotok, az IC-k kocsijai, a vidéki mellékvonalak bezárásai szerinte mind olyan válságtünetek, amelyek folytatódni fognak a következő években, és ha a legjobb szándékkal el is indulnak a beruházások, amik le lettek állítva, akkor is hosszú évekbe fog telni, mire ezt a trendet meg lehet fordítani.

Vitézy egyébként az elmúlt hónapokban rendszeresen bírálta Lázár János minisztériumát a MÁV állapota miatt, ezzel korábban ebben a cikkben foglalkoztunk részletesen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!