Napokon belül hivatalos kormányelőterjesztéssé válik az Építési és Közlekedési Minisztérium tízéves vasútfejlesztési koncepciója – jelentette be Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár csütörtökön.
Az MTI beszámolója szerint Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen azt mondta, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek.
Az államtitkár szerint a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. „Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is” – mondta.
A régi rendszerbe nem öntünk új pénzt. Ez azt jelenti, hogy a MÁV–Volán-csoportnak szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására
– mondta az államtitkár.
Hozzátette, hogy a vasútfejlesztési koncepció az árufuvarozás mellett arra is kiterjed, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját. Nagy Bálint szerint ez utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része „mára elérte a nyugdíjkorhatárát”.
Az államtitkár szerint a vasúttal kapcsolatos nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt. „Ebből azonban ki kell metszeni Palkovics László miniszterségét, mert ekkor újították fel a székesfehérvári és az esztergomi vasútvonalakat és szerezték be a FLIRT és a KISS motorvonatokat” – mondta Nagy Bálint.