Október 23-án Szijjártó átadná a legdrágább vasúti pályát, de nem lesz sokkal gyorsabb átjutni a határon
2023. augusztus 29. – 05:00
Újra zakatolnak a munkagépek a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal felújításán. Szijjártó Péter pár napja jelentette be, hogy október 23-án ismét elindítják a két város közötti utasközlekedést, amit a menekültválság miatt 2015-ben szüntettek meg. A Röszkéig tartó 14 kilométeres magyar pályaszakasz az eddigi legdrágább hazai vasúti beruházás: 45 milliárd forintból, tisztán magyar állami pénzből újítja fel Mészáros Lőrinc cége.
Bár a tehervonatok már járnak, a Szeged és a Röszke közti pályaszakaszon még jórészt csak a sínek vannak kész. Hiányoznak a vasúti biztosítóberendezések, nem készültek el az állomások, és a vonal villamosításával is bőven van még a tennivaló. A munkálatokat nehezíti, hogy a tehervonatok közlekedése miatt nem lehet folyamatosan dolgozni a vasútvonalon.
Szijjártó Péter augusztus 20-án azt ígérte, hogy október 23-ától járhatnak újra a személyszállító vonatok Szeged és Szabadka között.
„Az ehhez szükséges nagy beruházások még előttünk állnak” – fogalmazott Facebook-bejegyzésében a külgazdasági és külügyminiszter.
Izgalmas kérdés, hogy minden kész lesz-e a megígért határidőre. Június végén derült ki, hogy a V-Híd Zrt. műszaki problémákra hivatkozva felfüggesztette a munkálatokat. Egyes hírek szerint ugyanakkor valójában pénzügyi vita volt a kivitelező és a megrendelő között. Szeged Szentmihály városrészében, a vasút mentén élők szerint már korábban is csak ímmel-ámmal dolgoztak az új pályán, és nem június végén, hanem hetekkel korábban abbahagytak mindent.
Most újra dolgoznak, és a július közepén látott állapothoz képest látványosan haladtak a Szeged és Röszke közötti vasút újjáépítésében, amely
kilométerenként több mint 3 milliárd forintba kerül.
A sínek mentén több helyen is tornyokat állítottak fel, amelyek tetején valamilyen készülék – vélhetően jeladó – van. A vágány mellett pedig már sorakoznak a felsővezeték-tartó oszlopok is. A röszkei és a szentmihályi állomásnál is láttunk vasúti munkagépeket, hétköznap délelőtt a sínek mellett több kisteherautó jött-ment.
A leendő szentmihályi és röszkei állomáson mindössze a peron oldalát készítették el, az útkereszteződéseknél még több helyen nyitott munkagödrök vannak. A kisebb hiányosságok két hónap alatt könnyen pótolhatók, a Szeged-Szentmihályon élők kéréseinek megvalósításából azonban még semmi sem látszik. Nem utal semmi arra, hogy októberig megépülnének a zajvédő falak, illetve a fény- és félkaros sorompók.
A MÁV a Telex kérdésére megerősítette, hogy augusztus elején újraindult a munkavégzés a Szeged–Röszke-vasútvonalon. „A nappali órákban – vonatmentes időszakban – végzik a hátralévő kivitelezési munkákat” – fogalmazott lapunknak a vasúti társaság. Megépül a szegedi állomás központi forgalomirányítási helyisége, felújítják a röszkei állomás üzemi épületét, és az akadálymentes magas peronok, illetve az esőbeállók építése is folyamatban van. „Minden érintett bevonásával gőzerővel zajlik az előkészítése annak, hogy a nemzeti ünnepen újraindulhasson a vasúti személyforgalom Szeged és Szabadka között” – tették hozzá.
Lassú lesz a vonatforgalom
Az Indóház Online közlekedési szakportál arról írt, hogy a MÁV Zrt. tervei szerint a kezdeti kisebb forgalom után naponta 26 nemzetközi személy- és 8 tehervonat halad majd át a Szeged és Röszke közötti pályán. Ezt a mennyiséget 2025 végéig fenntartják, várhatóan akkor adják át a Budapest–Kelebia-vasútvonalat, amit jelenleg szintén felújítanak.
A szentmihályiak a teherforgalom tavaly augusztusi megindítása óta panaszkodnak a nagy zaj és a füst miatt. Rossz hír lehet számukra, hogy dízelmozdonyok húzzák majd a személyszállító vagonokat is, amíg a villamos-felsővezeték elkészül. További bosszúságot okozhat a szegedieknek, hogy a vasútvonal két fontos átjárót is érint. Az egyik kereszteződés az 5-ös főút városból kivezető szakaszán van, a másik pár száz méterrel arrébb. A két átjárónál már most komoly autósorok szoktak állni, ha lezárják a sorompót. Az újabb 26 nemzetközi személyvonattal minden bizonnyal még durvább dugók várhatóak.
A közlekedési szakportál szerint több műszaki probléma is jelentkezhet, ha október végén valóban megindítják a személyforgalmat Szeged és Szabadka között.
A biztosítóberendezések hiánya miatt maximum hatvan kilométer/órával közlekedhetnek a vonatok, és csak állomásnyi távolságú követéssel járhatnak majd a szerelvények.
Szerbiában a Röszke és Szabadka közötti 31 kilométeren azonos időben csak egy vonat járhat, ezért a követési idejük több mint 40 perc lehet majd.
Arról hiába kérdeztük a MÁV-ot, hogy milyen sebességgel és milyen gyakran járhatnak majd Szeged és Szabadka között a személyvonatok, és mi lesz a sorompókkal, zajvédő falakkal.
Az ugyanakkor biztos, hogy a Szeged–Szabadka-járat nem lesz expresszvonat.
A fenti műszaki akadályok mellett az is lassíthatja a vonatközlekedést, hogy a szerb határon lévő drótkerítés nagykapuját kézzel nyitják-csukják a rendőrök. A vonal újjáépítésének egyik hivatalos indoka az volt, hogy a sűrű várakozásokkal terhelt röszkei közúti határátkelésnél sokkal gyorsabb lesz majd a vasút. Hogy valóban gyorsabb lesz-e a vonat, az várhatóan két hónap múlva kiderül.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.