BKK: Nem jár külön sáv a reptéri busznak, a biciklisekkel közös út pedig veszélyes lenne

2023. augusztus 25. – 04:55

Másolás

Vágólapra másolva

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár részletes Facebook-posztokkal szállt be az Üllői úti védett kerékpársávja körül kialakult vitába, amit a Népliget és a Kálvin tér között megszüntetett buszsávból alakítottak ki. Vitézy szerint mivel a reptéri buszok külön sáv hiányában néha elakadnak a dugóban, ezért megnövekedett a menetidejük – szerinte akár egy közös kerékpár- és buszsáv lehetne a megoldás a védett sáv helyett. Egyetlen járat miatt nem éri meg fenntartani buszsávot, a közös kerékpár- és buszsáv sáv pedig épp a bicikliseket űzné el – válaszolta a Telex megkeresésére a Budapesti közlekedési Központ (BKK).

A Váci úti és az Üllői úti védett kerékpársávból komoly belpolitikai és szakmai vita alakult ki az utóbbi hetekben. A probléma alapja az, hogy a 3-as metró felújításának idejére ezeken az utakon ideiglenes buszsávokat hoztak létre. Ahogy a metró elkészült, a sávok egy részét a főváros a bicikliseknek adta át, ráadásul a több mint 2 méter széles kerékpársávot műanyag védőoszlopokkal választották el az autós forgalomtól.

A Váci úti sávok ügye a mentősök egy posztja miatt lett vitatéma, aztán beszálltak a taxisok is, akik most már nem használhatják a kerékpárosoknak adott külön sávot. Majd jött Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára is, aki szerint az új fővárosi kerékpársávok veszélyesek, aztán felmerült az Üllői úton a 100E reptéri busz megnövekedett menetidejének problémája. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ezzel a „fővárosi autósüldözés újabb szakaszához érkeztünk”.

A 100E reptéri busz útvonala, pirossal kiemelve a vitatott, Kálvin tér és Népliget közti szakasz – Forrás: Budapest GO / Képernyőkép
A 100E reptéri busz útvonala, pirossal kiemelve a vitatott, Kálvin tér és Népliget közti szakasz – Forrás: Budapest GO / Képernyőkép

Vitézy Dávid szerint több megoldással is lehetne orvosolni az Üllői úton kialakult problémát. A volt közlekedési államtitkár a Facebook-posztjában azt írta: rossz döntés volt az önálló biciklisáv, helyette közös busz- és kerékpársáv kellett volna. Véleményezte a városvezetés érvelését is, miszerint a „busz utasai ráérnek, mert turisták”. Vitézy szerint a reptéri busz utasainak többsége magyar, és a külföldi turistákat sem kellene dugóba kényszeríteni. A 100E busz elvégre a repülőtér megközelítésének mára legnépszerűbb módja, és a külföldiek számára a Budapestről alkotott kép egyik első eleme.

Azt a BKK sem tagadta, hogy nem a menetidő az elsődleges szempont a reptéri busz esetében, hanem az, hogy „egyszerűen, átszállásmentesen, közvetlenül lehessen közlekedni a belváros és a reptér között” – válaszolta a Telex megkeresésére a fővárosi közlekedési társaság.

Ezt azzal indokolták, hogy a busz útvonalán „naponként, napszakonként, irányonként hektikusan változik a közúti forgalom”. Itt is figyelembe veszik ezeket a körülményeket, tették hozzá, ennek megfelelően állítják a vonal menetrendjét, azaz a menetidő irányonként és napszakonként változik. Négyféle menetidő is van: hajnalban például 30 perc, reggeli csúcsidőben hétköznap pedig 47 perc alatt ér be a a repülőtérről a Deák térre a busz. A repülőtér felé is hasonló módon, különböző értékek szerepelnek a tervezett menetrendben.

A vállalat részletesen reagált Vitézy azon felvetésére is, hogy közös busz- és kerékpársávra lenne szükség az Üllői úton.

A BKK szerint a közös busz- és kerékpársáv ezen a szakaszon a 100E busz sajátosságai miatt ellehetetlenítené a biztonságos kerékpározást.

A 100E-nek ugyanis nincsenek megállói az Üllői úton, ezért viszonylag nagy sebességgel haladhat, ami a közös sáv esetén zavarhatja a kerékpárral közlekedőket. Kiemelték, hogy a buszsáv megtartása csupán a reptéri járat miatt nem indokolt. A BKK azt írta, hogy a sávokat eleve a 3-as metró pótlása miatt alakították ki, az, hogy a metrópótlók mellett a 100E is használni tudta „járulékos haszonnak volt tekinthető”.

A BKK szerint a volt államtitkár azon felvetése, hogy akár külön busz-, bicikli- és autóssáv is lehetne a szakaszon, indokolatlanul nehéz helyzetet teremtene az Üllői úton.

A menetidővel kapcsolatban a BKK a reptéri busz terelésére is kitért: ezzel a menetrendet igyekeznek betartani. A vállalat szerint a 100E esetében erre a célra ideális például az Üllői úttal nagyrészt párhuzamosan futó Baross utca. „A BKK figyelemmel kíséri a haladási körülményeket. Abban az esetben, ha ezek az eltérések veszélyeztetik a menetrendi forgalom fenntartását, a diszpécserek operatív intézkedéseket hoznak” – írták.

Vitézy arról is írt, hogy ideális esetben a reptérről közvetlen vonatokkal lehetne bejutni Budapestre, de elismerte, ha minden feltétel adott lenne, ehhez akkor is legalább hat év kell majd. Az államtitkár szerint a reptéri busz továbbra is realitás marad még jó sok évig. A BKK ezzel kapcsolatban azt írta, hogy minden fórumon támogatják a budapesti repülőtér kötöttpályás kapcsolatának megteremtését, mert „ez az a megoldás, amely megnyugtatóan, kompromisszummentesen rendezheti a repülőtér közösségi közlekedésének kérdését”.

A volt közlekedési államtitkár a Tarlós-korszak alatt elfogadott, Karácsonyék által is támogatott Budapesti Mobilitási Tervre is kitért. Eszerint a kerékpározás a megtett utak arányában maximum 10 százalékra, a megtett kilométereket tekintve 5 százalékig nőhet, addig a közösségi közlekedés részarányát a mai 45 körüli értékről 50 százalékra szeretné növelni Budapest.

A BKK szerint ha hagynánk, hogy a többlet közösségi közlekedési kapacitás ellenére növekedjen az általános közúti forgalmi sávok száma és ezzel az autóforgalom, akkor a Mobilitási Tervben kitűzött célok ellen dolgoznánk és „az Üllői út megújulása, élhetősége hosszútávon lehetetlenülne el”. A vállalat azt írta, hogy

az új kerékpársáv gyakorlatilag azonnal a másfélszeresére növelte a kerékpározók számát az Üllői úton, emellett gyakorlatilag eltűntek a járdán biciklizők a szakaszon.

A BKK-nál arra is rákérdeztünk, hogy a mentők Váci úti kerékpársávval kapcsolatos panasza után volt-e egyeztetés a BKK és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) között. Válaszukban azt írták, hogy a BKK, a Budapest Közút, az OMSZ, a katasztrófavédelem és a BRFK képviselői között konstruktív szakmai egyeztetés zajlott. Ezt a szeptemberi, nagyobb forgalmú időszak után mindenképpen folytatják majd, probléma esetén pedig hamarabb is összeülhetnek.

Karácsony Gergely csütörtökön reagált a pollerekkel védett biciklisáv körüli vitára: felhívta a figyelmet, hogy az első ilyet nem a főváros, hanem a kormány építette az Üllői úton. A BKK szerint egyébként nemhogy dugó nincs az új kerékpársávok miatt, de 6 százalékkal csökkent is a torlódási idő. Erről részletesebben itt írtunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!