Maruzsa Zoltán szerint szó sincs arról, hogy 16 ezer pedagógus hiányozna a rendszerből
2023. augusztus 11. – 14:30
Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár interjút adott az Origónak, amelyben azt állította, hogy nem öten, hanem összesen 72-en jelentkeztek idén kémiatanár-képzésre az egyetemeken. A politikus szerint osztatlan képzésben 23 fő, osztott két féléves képzésben 24 fő, osztott négy féléves képzésben 20 fő jelentkezett, és csak a szaktanárira nyújtottak be öten jelentkezést. De mint mondta, ezeket a számokat össze kell adni, és akkor
„kijön, hogy 72 fő jelentkezett, és nem 5”.
A politikus a pedagógusoknak ígért 800 ezer forintos átlagbérrel és annak akadályaival kapcsolatban azt mondta: nem a magyar kormány kezdeményezte, hanem az Európai Bizottság kérése volt, hogy a Magyarországnak járó uniós források egy jelentős részét pedagógusbér-emelésre fordítsa a kormány. A tervezett béremelés emiatt a magyar költségvetési és európai uniós források kombinált felhasználásával valósulhat meg.
Maruzsa szerint ennek mértéke és ütemezése azon múlik, hogy a jelenleg is kifizetés alatt álló magyar költségvetési források mellé az Európai Unió is biztosítja-e a rá eső forrásokat. „Ehhez az EU-val fennálló – nem köznevelési – vitáinkat kell lezárni” – tette hozzá.
Maruzsa Zoltán kitért a sokat kritizált és a köznyelvben bosszútörvénynek nevezett új pedagóguséletpálya-modellre is. Azt mondta, hogy ezzel más közszolgálati dolgozókhoz hasonlóan önálló, szakmai hivatásrendet kaptak a pedagógusok. Szerinte a modell valójában „béremelésről, heti 24 óra tanításról, 10 hét szabadságról és szakmai megbecsülésről szól”.
Az államtitkár hozzátette, hogy a törvényről sok egyeztetés zajlott, és szerinte sikerült a legtöbb nézetkülönbséget feloldani, és úgy átalakítani a tervezet szövegét, hogy az megnyugtató legyen az érintetteknek. „A partnerek kérésére csökken az óraterhelés, amit egységesen, 24 órában határoz meg a törvény. A digitalizációnak köszönhetően csökken az adminisztrációs teher” – mondta. A státusztörvény részleteiről ebben a cikkben írtunk.
Maruzsa szerint arról viszont szó sincs, hogy 16 ezer pedagógus hiányozna a rendszerből.
„A tény az, hogy 2010 óta a tanulólétszám 13 százalékkal, a pedagóguslétszám pedig 3 százalékkal csökkent. A magyar köznevelésben a tanár-diák arány az uniós átlagnál jobb, ami persze nem jelenti azt, hogy nincsenek kihívások. Teszünk azonban annak érdekében, hogy ezeken úrrá legyünk.” Maruzsa szerint a kormány intézkedéseinek köszönhetően idén 67 százalékkal nőtt a pedagógusképzésre felvettek száma, így több mint tízezer hallgató került be a rendszerbe.