Cáfolja a MÁV, hogy újabb vasútvonalak megszüntetéséről döntött volna

2023. augusztus 8. – 18:04

Másolás

Vágólapra másolva

Az augusztus 1-ével feladott tíz vicinális után most még hét vonalat helyettesítene buszokkal a szakminisztérium, írja cikkében az iho.hu.

„Alig telt el egy bő hét a magyar vasút jelenkori fekete napját követően, amikor is a MÁV-Start tíz mellékvonalon váltott szolgáltatási módot – vagyis leállította a személyszállító vonatokat, hogy azokat buszokkal pótolja –,

máris újabb hír sokkolja az ágazatot: a vasúti közlekedésért is felelős Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) további hét vicinálisra tenne lakatot”

– fogalmaznak. A cikkben fel is sorolják a „halállistára küldött” hét vonal némelyikét. A cikkel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot, valamint az Építési és Közlekedési Minisztériumot, a MÁV válaszában azt írta, hogy

nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra.

„Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasainknak. Az augusztus elsejétől – 10 mellékvonalon – érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része. A próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-VOLÁN-csoport” – válaszolták.

A MÁV júliusban jelentette be, hogy augusztustól tíz magyarországi vasútvonalon megszűnik a közlekedés. Vitézy Dávid volt államtitkár szerint a döntés rossz, és egy sor érvet hozott fel amellett, hogy miért nem lenne szabad ezt meglépni. A MÁV a bezárást azzal indokolta, hogy jármű- és személyzethiány van. Nem ért egyet Vitézy Dáviddal Gyulás Gergely abban, hogy az összeomlás szélén lenne a MÁV, de azt ténykérdésnek tartja, hogy vannak fennakadások és nehézségek.

„Az egy luxus, hogy egyidejűleg úgy nyújtsunk kétféle szolgáltatást, hogy arra nincs igény”

– fogalmazott Gulyás a bezárt vasútvonalakról. Szerinte meg kell vizsgálni, hogy a közszolgáltatás hasonló színvonalon folytatható-e, ha buszjáratokat indítanak. A szaktárca úgy látta, hogy a Volán el tudja látni a szolgáltatást, ahol 3-5-10 ember használ egy-egy járatot, ilyen például a megszűnt újszegedi vonat. A Dombóvár és Komló közötti 47-es vonalon döcögő Bzmot motorvonat megtelt utolsó útjára, a retúr gyászmenetet mi is végigutaztuk, majd másnap kipróbáltuk a vonatpótló járatot is, amelyekhez modern buszokat ígértek.

A magyar vasút nem marad ki a kötöttpályás közlekedés reneszánszából, de forráshiányos időkben átmeneti megoldásokra is szükség van – mondta Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport elnök vezérigazgatója.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!