Kurva jól meg van ez csinálva, két busz megy üresen

2023. augusztus 1. – 16:25

Kurva jól meg van ez csinálva, két busz megy üresen

Másolás

Vágólapra másolva

Augusztus 1-jétől tíz magyarországi mellékvonalon szüntették be a vasúti közlekedést jármű- és emberhiányra hivatkozva. A Dombóvár és Komló közötti 47-es vonal is ezek közé került. Az itt döcögő Bzmot motorvonat megtelt utolsó útjára, a retúr gyászmenetet mi is végigutaztuk, majd másnap kipróbáltuk a vonatpótló járatot is, amelyekhez modern buszokat ígértek.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

„Hová mennek? Álljanak meg! Ne szálljanak fel arra a vonatra, nem megy az sehova!” – kiáltott rá egy kalauz arra a néhány vasútrajongóra, akik megrohamozták a dombóvári állomás 6/b vágányára bekocogó Bzmotot. Lelkesen fotózni és filmezni kezdték, mint nagy idők nagy tanúját, de mint kiderült, egy másik szerelvényről van szó. Száz méterrel odébb indult a komlói járat. Természetesen az ott álló Bzmotnak is kijárt a nagy idők nagy tanújának járó tisztelet, kamerák sűrűjében készülhetett utolsó startjára.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A hétfőn 20:12-kor induló vonat egyszerre volt protestjárat, nosztalgikus utazás és búcsú. A két motorkocsira úgy nyolcvan ember kapaszkodott fel, és közülük csak néhányan voltak olyanok, akik nem az utolsó alkalom miatt jöttek. Egy pár például tőlem tudta meg, hogy másnaptól már csak pótlóbuszok járnak. A komlói járatra vasútbarátok, a vonal egykori és mostanság is rendszeres használói ültek fel, hogy elbúcsúztassák, de Keresztes László Lóránt LMP-s országgyűlési képviselő és a korábbi közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid is ezt a szerelvényt választotta. Utóbbitól meg is kérdeztem a retúr utazás végén, hogy miért pont ide jött el, mikor kilenc másik vonal is hasonló sorsra jutott.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

„Ez az egyik olyan vonal, hogy ha a tíz legkihasználatlanabb mellékvonalat kerestük volna, akkor ez nem került volna bele. Talán ez a vonal illusztrálja a legjobban, hogy ez a döntés elhibázott és elkapkodott volt. Egy korábbi kormányzat idején is áldozatul esett már ez a vonal is hasonló intézkedésnek, de az sem hozott semmilyen megtakarítást. Mára újra visszanyerte egy elég komoly civil összefogásnak köszönhetően az életerejét. Nem tökéletes, egy Bzmot hogy is lehetne tökéletes, de voltak rajta sokan és használták. Még jobb, ütemes menetrenddel még többen lehettek volna. Mi sem mutatja jobban azt, hogy ez a vonal elkezdett újraéledni, hogy a Magyar Falu Program részeként új padok, állomásnévtáblák jelentek meg a vonal által érintett falvakban” – mondta Vitézy.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A 47-es vonal turbulens időket élt át a közelmúltban. 2009-ben a Bajnai-kormány leállította a vonatközlekedést, ekkor is pótlóbuszok vették át a feladatot, majd a hatalomba lépő Orbán-kormány újraindította a vonalon a személyforgalmat. Komlóiak beszámolói szerint kisebb reneszánsz kezdődött a vonalon, amelyen pár évtizeddel korábban rengeteg utas ingázott a komlói bányáknak és ipari létesítményeknek köszönhetően. A 2010-es évek elején naponta hét vonatpár közlekedett, jó csatlakozások voltak, Komlón is lehetett helyben IC-jegyet venni, Budapestre is könnyebb lett az eljutás, nem kellett már Pécs felé kerülni. A felvirágzás után újabb visszaesés következett. Amikor utoljára, 2020-ban ezen a koronavírus-járványra hivatkozva alaposan megritkított járaton utaztam, nagyítóval kellett keresni az utasokat.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Azóta, legalábbis alkalmi utastársaim beszámolói alapján, átrajzolódott a kép. Főleg a nyári szezonban vonatoznak sokan, egy motorkocsi simán megtelik, szóval olyan 40 utassal lehet számolni. Sokan inkább gyerekkorukban voltak gyakori vonatozók, de azután is rendszeres használók maradtak.

„Minden hajnalban háromnegyed négykor keltünk, aztán kilométereket gyalogoltunk Oroszlóról, hogy elérjük a negyed ötös vonatot. Ma már nagyon elkényelmesedtek az emberek. A legtöbben még a kertkapun is bemennének az autójukkal, hogy minél kevesebbet kelljen nekik sétálni. Tizennégy éves korom óta járok ezzel a vonattal, én elsírom magam, ha visszafelé leszállunk” – mondta egy idősebb nő.

A vonat kalauza 1997 óta dolgozott ezen a vonalon. „Szívfájdító út most ez nekem is” – mondta, majd sorolta, miért ültek a falvak lakói vonatra. „A komlói állomásnál ott van a Penny, a Lidl, a húsbolt és a posta is. Könnyű volt elintézni a bevásárlást.”

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Egy már nyugdíjas mozdonyvezető is méltatlankodott. „A legszomorúbb az, hogy egy nagyvárost vonat nélkül hagynak. Kinek éri meg ilyen benzinárak mellett egyáltalán buszt közlekedtetni. Lehet, hogy a MÁV-nál is személyzethiány van, de a Volán is mindig sofőröket keres” – érvelt a bezárás ellen.

A komlói vasútállomáson egy nagyjából százfős csoport várakozott a sötétben, mozdulatlanul. „Ez egy temetés, gyerekek! Égnek a gyertyák!” – szakadt ki a vonaton egy nőből, majd egy másik egy szatyrot vett elő tele mécsesekkel, ha esetleg valakinek kellene. A vasútállomás falánál már sorakoztak a gyertyák, amelyekből még a vonalra utalva a 47-es számot is kirakták. A temetői hangulatot tovább fokozta egy vasútbarát egyesület, amelynek tagjai fekete ruhában érkeztek, majd egy koszorút akasztottak a motorkocsi elejére.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

„Nem régóta élek csak Komlón, inkább a vasúthoz van kötődésem. Mindig rossz, amikor valaminek vége van. De úgy látszik, hogy sokan eljöttek, és érzelmileg érintettek” – mondta egy férfi. „Már most hiányzik ez a vonat. Nekem nem mindegy, hogy csak ide jövök el kocsival vagy Dombóvárra, hogy aztán IC-vel mehessek a lányomhoz Pestre” – mondta a mellette álló nő.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A vonat utolsó útja Dombóvárra vezet. A komlói hangszóróban felhangzik az akkurátus utastájékoztatás, de miután a másnapi közlekedésmód-váltásról is szó esik, néhányan gúnyos tapsba kezdenek.

Vitézy szerint a tíz bezárt vonal közül többet érdemes lett volna fejleszteni, a tiszafüredi turisztikai szempontból is érdekes, Miskolc és Szeged környékén pedig elővárosi vonalakként működhettek volna.

„Ezeknek a vonalaknak láng szerepe volt, hogy életben tartsák ezeknek a térségeknek a vasúti közlekedését, és azt mutassák például a 26 ezres Komlónak, hogy itt vagyunk, létezünk, és lesz még ez jobb. Ettől az ígérettől esett el Magyarország számos térsége” – mondta a közlekedési szakértő.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Meglehet, a mellékvonalak nem nyereségesek, de Vitézy úgy látja: csak ez nem lehet szempont, a társadalmi hasznot is vizsgálni kell, ami például jelentheti a munkába- és iskolába járás lehetőségét is.

„Nem szabad abból kiindulni, hogy milyen állapotban vannak. Pontosan tudom, hogy lehet rémséges fotókat csinálni az újszegedi állomáson, a menetrendek sem ideálisak, de a mai állapotból is sokkal többet ki lehetne hozni. A fővonalaink nem életképesek, ha levágjuk róluk a mellékvonalakat. Ez olyan, mintha a testről amputálnánk a végtagokat, és csodálkozunk, hogy elhal a többi része is. Ráhordó szerepe megadja például Komlónak és térségének, hogy a lehető legjobb kapcsolata legyen a főváros felé, mert elérhető vele a pécsi Intercity. Ilyen típusú vonalakra van szükség, és ezek összességében tudnak egy jó minőségű vasúti hálózatot biztosítani” – mondta Vitézy, aki szerint Nyugat-Európában már leselejtezett motorkocsik vásárlásával is sokat lehetne javítani az olyan vonalakon, amelyeket most bezártak. A vásárlást nem is feltétlenül az államnak kéne megoldania, hiszen több ország jó példa rá, hogy ha a szolgáltatást kiszervezik, még hatékonyabb is a működés.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A MÁV tíz nap alatt számolt fel tíz mellékvonalat, de kommunikációjuk szerint minden jobb lesz, a varázsszavuk pedig a „modern és klímával felszerelt busz”, mintha ezzel mindent felül lehetne írni. Dombóvárról kedd hajnal 6:06-kor egy vasutas indítójelzésére valóban egy beígért Credobus Econell 12 indult el vonatpótlóként. A komfortérzet természetesen magasabb, mint egy dízelszagtól átitatott negyven-ötven éves motorvonatban. A klíma is ment már, rögtön tüsszögni is kezdtem. Az üléseknél is ott a beígért USB-csatlakozó, de az elektronikus utastájékoztatás nem működött, sötét maradt az előttem lévő monitor. Az ország- és vármegyebérleteket egy konzolon be lehet olvasni, de a MÁV-applikációban vásárolt jegyemmel már nem bírt el a technika, a sofőr szemrevételezéssel olvasta be saját memóriájába.

Mielőtt a vonatpótló elindult, a sofőrt a Volán-társaságtól személyesen megkérték, hogy majd jelentse le az utasszámot Komlónál. Dombóváron rajta kívül csak hárman ültek a buszon, egy másik volános, egy titokzatos férfi, aki hivatalból ült fel a buszra, de nem árulta el, hogy kinek a megbízásából és én. A végállomásig ezután még öt utasnak látszó személy szállt fel.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A közlekedési ágazat vezetői már szinte mantraszerűen ismétlik, hogy a vonat- és buszközlekedést össze kell hangolni, míg a párhuzamosságokról le kéne mondani. A komlói vonal jelen állapotában inkább csak az abszurditást fokozza. Reggel 6:05-kor a Dombóvárról Komlóra induló vonatpótló busz után egy perccel, 6:06-kor elstartol egy vonat is, amely egy darabig ugyanazokat a településeket érinti, majd Godisánál át lehet szállni a vele szinte egyszerre induló vonatpótlóra. A vonat onnan Pécsre kanyarodik el, Komló felé mostantól nem jár.

A vonatpótló busz mögött néhány perccel lemaradva, jórészt azonos útvonalon, de több megállóval viszont egy Volán-busszal is el lehet jutni Komlóig. Ez a helyieket is megkeverte. Néhányan felléptek a buszra, majd csalódottan vették tudomásul, hogy ez a vonatpótló. „Kurva jól meg van ez csinálva, két busz megy üresen” – mondta az egyik felszálló.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A falvakhoz bekanyarodó buszjárat 25 perccel lassabb, mint a vonat volt, igaz, néhány esetben a megállók könnyebben megközelíthetők. A lassabb menetidő nem feltétlenül zavaró, de egy nő, akivel az esti vonattal együtt jöttünk Godisáig, jobban aggódott amiatt, hogy hogyan fog eztán hazaérni. Az átalakított menetrend miatt csak néhány perce van elérni a csatlakozást Komlón. Hétvégén még rosszabb a helyzet, már kérte is, hogy ne osszák be hétvégi munkára a mecsekjánosi idősek otthonában.

Volt, aki azt mondta, hogy a vonatpótló is csak egy hónapig jár majd, aztán megszüntetik azt is. A vasutat egyelőre nem számolják fel teljesen, úgy tudni, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó kőbányából novemberig biztosan szállítanak majd. Van, aki szerint vasutasok sem sokáig maradnak már Komlón, mert olyan munkarendet akarnak rájuk kényszeríteni kevesebb pénzért, pótlékok nélkül, amit nem vállalnak majd.

Találkoztunk azért optimista utasokkal is. Egy fiatal nő szerint csak meg kell várni a következő választásokat, és újranyitják a vonalat.

Kedvenceink