Ez nem Amerika: alapból nem szoríthatnak le a rendőrök úgy egy autót, mint az M2-es ámokfutóját
2023. augusztus 3. – 13:20
Az akciófilmekből ismerős autós üldözéssé fajult egy közúti ellenőrzés Vácon, két járőr követni kezdte a száguldozó Mercedest, végül a három autó többször összeütközött az M2-es autóúton, mire sikerült megállítani az ámokfutót. Noha a rendőrség méltatta a fellépést, két rendőrségi forrásunk szerint szabálytalan lehetett az intézkedés néhány eleme, mert a hasonló helyzetekben fokozatosan, de nem szándékos ütközésekkel és leszorításokkal kell megállítaniuk a szabálytalan autót. A nem mindennapi eset kivizsgálása még csak most kezdődött, de a történtek hatalmas vitákat válthatnak ki a rendőrségen belül.
Két rendőrautó próbált megállásra kényszeríteni egy szürke, rendszám nélküli Mercedest kedden napközben az M2-es autóút Dunakeszihez közeli szakaszán. Egy mögöttük haladó autó fedélzeti kamerájának felvétele szerint a rendőrségi Škodák többször megpróbálták közrefogni és lelassítani a Mercedes kupét, ám a vezetéstől korábban eltiltott sofőrje ennek ellenállt. Az autók többször egymásnak ütköztek, majd a menekülő Mercedes felszaladt az M2-es két irányát elválasztó betonelemekre is.
Ekkor kitört a bal első kereke, de továbbgurult a leállósáv felé, és csak akkor állt meg, amikor az egyik rendőrautó bevágott elé, és az orrának ütközött. A Mercedest vezető férfi azt kiáltotta a rendőröknek, hogy „megdöglötök”, végül pisztollyal kényszerítették ki a volán mögül. Megbilincselték, őrizetbe vették, és a Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség gyanúsítottként hallgatta ki hivatalos személy elleni erőszak bűntette, közúti veszélyeztetés, rongálás, továbbá eltiltás hatálya alatti járművezetés miatt.
A Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság szerdán hosszú Facebook-posztban írt a történtekről, és méltatta az intézkedésben részt vevő őrmestert, aki azt mondta a történtekről: „Dolgozott az adrenalin, de tudtam, higgadtnak kell maradnom.” Az RTL-nek egy vezetéstechnikai oktató azt mondta, hogy szerinte a rendőrök jól végezték a dolgukat, a legkisebb kockázatú helyen és pillanatban léptek fel a leghatározottabban.
Csakhogy van ezzel egy kis gond, mert nem biztos, hogy a rendőröknek joguk volt az akciófilmbe illő intézkedéshez.
A szokatlan jelenetet kérésünkre megnézte egy rendőrségi szakértő is, aki elmondta a véleményét az esetről és a várható fejleményekről. Ez nem Amerika, sem ütközéssel, sem leszorítással nem kényszeríthetnek megállásra egy szabálytalan autót a magyar rendőrök, ezért bár a keddi üldözés végére elkapták az ámokfutót, a szakértő szerint az akcióban részt vevő Pest vármegyei járőrök akár bajba is kerülhetnek az ügy kivizsgálása során.
A neve elhallgatását kérő szakember kérésünkre megnézte a történtekről szóló fedélzeti kamerás videót, amelyen a szabályoknak megfelelő és szabálytalan intézkedési elemeket is felfedezett. Mint mondta, a felvétel első másodperceiben jól döntöttek a rendőrök, amikor az elöl haladó megpróbálta lelassítani a hátsó rendszám nélkül közlekedő, a hírek szerint korábban 200 km/órás sebességgel száguldó szürke Mercedes E osztályú autót.
A szakértő kifogásolhatónak tartja ugyanakkor, hogy noha az autóst előzőleg Vácon próbálták megállítani egy közúti ellenőrzés során, majd amikor nem engedelmeskedett, a nyomába eredtek, az M2-re érve sem csatlakozott a két rendőrautóhoz erősítésként néhány további egység. Ezeknek az lett volna a feladatuk, hogy fogják vissza a forgalmat a Mercedest követő járőrök mögött, hogy civilek ne kerüljenek balesetveszélyes helyzetbe, ahogy ez minden rendőri intézkedés esetében kulcskérdés, és az irányítás során szintén elsődleges szempont. A kockázatokat azzal próbálta csökkenteni a második rendőrautó jobb első ülésén ülő rendőr, hogy integetett a mögöttük haladóknak.
Nem járt sikerrel, hiszen a felvétel szerint a rendőrautók és a Mercedes mögött haladt egy Toyota Corolla, majd később felbukkant egy kék Ford Mondeo és végül egy vajszínű Volkswagen Passat is. Őket vissza kellett volna tartani, de ehhez valószínűleg nem volt elég járőr a közelben.
A szakértő felhívta a figyelmet arra is, hogy az ilyen típusú intézkedések során a rendőröknek egy hatvanoldalas, nem nyilvános módszertani útmutatót kell követniük.
Hivatalosan nem is létezik olyan Magyarországon, hogy rendőrségi autós üldözés, csak követés, de ennek is szigorú szabályai vannak.
Az útmutatóban nem szerepel a megengedett lehetőségek közt, hogy rendőrautóval ütközzenek egy menekülő autónak, ha az a felszólítások ellenére sem akar megállni.
Bár néhány kormánymozdulat túlzásnak tűnik, a szakértő szerint a rendőrségi Škoda Octavia azért kacsázott az ámokfutó előtt, hogy csökkentse az esélyét, hogy a Mercedes kikerüli, majd nagy gázzal elhajt. Látható, hogy ugyanez a rendőrautó megvárta, amíg társa melléjük ér, így közrefoghatják a Mercedest, amely előzőleg a leállósávon próbált megszökni.
A videó harmincadik másodpercénél úgy látszott, hogy valóban sikerült megállítaniuk a Mercedest, ezután viszont az autó vezetője mégsem húzódott félre, hanem visszatért a szélső sávra. A megkérdezett szakértő szerint ekkor vált egyértelművé, hogy nem sikerül a megszokott módon kivenni a forgalomból a szabálytalankodót, de a rendőrök rosszul mérlegeltek, és folytatódott az üldözés.
Az elöl haladó rendőrségi Škoda észlelte a Mercedes újabb manőverét, és lekövette a mozgását. A másik járőrautóval együtt igyekeztek szorosabban közrefogni, de a rendőrök valószínűleg nem számítottak arra, hogy az ámokfutó akár olyan áron is megpróbál majd kereket oldani, hogy a mellette haladó rendőrautóknak koccan. Miután ez megtörtént, a Mercedes megpróbált utat törni magának a két rendőrautó közt, ezért az, amelyik eddig előtte haladt,
egy határozott kormánymozdulattal az M2-es két forgalmi irányát elválasztó betonelem felé vezette a menekülő Mercedest, majd az nagy erővel a betonnak ütközött.
A szakértő ezt azért tartja indokolatlan kockázatvállalásnak, mert hasonló helyzetben fennáll a veszélye, hogy az autó átrepül az út szemközti oldalára, ami az ott közlekedőket sodorta volna veszélybe. Érdemes persze hozzátenni, hogy az intézkedésben részt vevő rendőr szerint az autók sebessége ekkorra 50-60 km/órára csökkent, miközben a Mercedes egy korábbi szakaszon 200-zal száguldott. A nem mindennapi jelenet végén a három keréken guruló autónak ismét nekiütközött a rendőrségi Škoda, ami a szakértő szerint ugyancsak indokolatlan és szabálytalan manőver volt.
A módszertani útmutató azt is előírja, hogy a követés során sem a személy-, sem a vagyon-, sem a közlekedésbiztonságot nem veszélyeztethetik a rendőrök, továbbá az intézkedésnek arányosnak, jogszerűnek és szakszerűnek kell lennie. Mint a Telexnek nyilatkozó egy másik szakértő elmondta, ha mostantól minden esetben szándékos ütközésekkel állítják meg azokat az autókat, amelyek nem engedelmeskednek a rendőri felszólításnak, rengeteg olyan baleset történhet, amelyek a volánnál ülő rendőr pillanatnyi mérlegelése miatt alakulnak szerencsésen vagy szerencsétlenül akár a többi autós, akár a rendőrautóban ülők szempontjából.
További probléma, hogy a rendőrség szolgálati autóin évek óta nincs casco biztosítás, ezért az eset belső és bírósági kivizsgálásának eredményén múlhat, hogy az összetört rendőrautókban keletkezett károkat kinek kell megtérítenie. Ha a rendőröket elmarasztalják, akkor a kárösszeg egy részét a fizetésükből vonhatják le, de a fegyelmi eljárásnak akár súlyosabb következményei is lehetnek.
Az M2-esen történt események nyilván nem változtatják meg a gyakorlatot, de alighanem komoly vitákat váltanak ki a kapitányságokon. Felmerül a kérdés, hogy milyen módszerrel lehetett volna elejét venni a három autó összetörésével végződő üldözésnek, de ez a körülményektől is függ. Hasonló esetekben több rendőrautó is csatlakozni szokott a követőkhöz, majd fokozott óvatossággal bekerítik a menekülő autót, és a vezetője egy idő után általában feladja, vagy elfogy az üzemanyaga. A lehetséges megoldások közt szerepel az is, hogy útzárakkal teszik lehetetlenné a szabálytalankodó továbbhaladását, de ez rendkívül összehangolt tervezést és gyors döntéseket igényel a művelet irányítóitól.
Az ügyben feltett kérdéseinkre az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóosztálya azt válaszolta, hogy forduljunk a Központi Nyomozó Főügyészséghez. A rendőrségi akcióval kapcsolatos vizsgálatról kérdéseket küldtünk a főügyészségnek is, ám cikkünk befejezéséig nem érkeztek válaszok.
A történtek másnapján hosszú Facebook-posztot írt az esetről a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság. A bejegyzés szerint az intézkedés során az elöl haladó Škodát vezető Gál Zsombor őrmester, váci körzeti megbízott – idézzük –
„folyamatosan figyelte a körülöttük haladókat is, fejben azt modellezte, mi lesz, ha balra húzza, mi lesz, ha jobbra húzza, ha növeli a sebességet, ha befékez, ha rátolja a betonelemnek, ha megpördül, ha átpördül, ha… Rengeteg körülmény, amit egy ilyen kiélezett helyzetben számításba kellett venni és vett is.”
Információink szerint minden megyében kiképeztek olyan rendőröket, akik szükség esetén az intézkedés elől menekülő autók és más, jellemzően embercsempészek által használt járművek után eredhetnek. Az ilyen típusú akciókat gondosan előkészítik, ügyelnek arra is, hogy a követett járműben utazók és a közlekedés más résztvevői ne kerüljenek veszélybe, ezért akár több vármegyei kapitányság összehangolt módon igyekszik biztosítani az érintett útvonalakat, de leszorítani vagy összetörni az embercsempészek járműveit sem szokták.