Népligeti felüljáró: összetörnek egy tartógerendát, és kiderül, le kell-e bontani a hidat
2023. március 7. – 18:26
Hétfőn lezárták az autósok elől a forgalmas népligeti felüljáró egyik belváros felé vezető sávját, mert a rossz állapotban levő szerkezetet meg kell bontani. A vizsgálat őszig tart, akkor kiderül, le kell-e bontani a felüljárót, vagy maradhat. Addig főleg a reggeli csúcs idején torlódásokra lehet számítani a belváros felé, bár a BKK Inform szerint szerda-csütörtökre nagyjából normalizálódhat a forgalmi helyzet.
A népligeti felüljáró használata biztonságos, de a szerkezet állapota rossz. Ahhoz, hogy minden eddiginél pontosabb képet kapjon a felüljárót üzemeltető Budapest Közút a szerkezet állapotáról, jelenleg bontással járó vizsgálatokat végez. A műszaki felmérés eredményeinek kiértékelése után készül el a részletes szakvélemény a szerkezeti elemekről, valamint a híd további használhatóságáról, a felújítás vagy elbontás lehetőségéről, válaszolta érdeklődésünkre a főpolgármesteri hivatal.
A korábbi vizsgálat azt hozta ki, hogy egy gerendát ki kell szedni a hídból, össze kell törni, és a roncsolásos vizsgálat után kiderül, mit bír még a felüljáró, és mit nem – mondta lapunknak egy, a folyamatokra rálátó külső szakember.
A BKK szerint a népligeti felüljáró több éve vár a felújításra. A korszerűsítési munkák sokáig elmaradtak, 2022 elejétől pedig a 12 tonnánál nehezebb BKK-járatok sem hajthatnak át a felüljárón.
A felüljáró műszaki felmérése már a sávlezárás előtt, februárban elkezdődött. Most a felüljárón ideiglenes védőkorlát épül, és az ideiglenes vízelvezetést is kialakítják a híd és az alatta haladó forgalom biztonsága érdekében. A műszaki felmérés eredményeinek kiértékelése után 2023 őszére készül részletes szakvélemény a szerkezeti elemekről, valamint a híd további használhatóságának feltételeiről.
BKK Inform: Az autósok kitapasztalják az elkerülő útvonalakat
Az állapotfelmérés több hónapon keresztül fog tartani, mondta az InfoRádiónak Schilling Zsolt, a BKK Inform munkatársa. Jelenleg befelé csak a belső sávban közlekedhetnek az autósok, kifelé viszont két sáv maradt. Sokan áttértek az M5-ös autópálya bevezető szakaszára, viszont itt is torlódásra kell számítani.
A BKK Inform munkatársa szerint még pár napba telik, mire az autósok kitapasztalják az elkerülő útvonalakat. Szerda-csütörtökre tehát normalizálódhat a helyzet, de ma még minden útvonalon torlódásra kell készülni. A torlódás elkerülése érdekében Schilling Zsolt az javasolja, hogy az utazók inkább a tömegközlekedést válasszák. A 3-as metróval Kispestről a Deák Ferenc térig be tudnak jönni az utasok, mert a pótlóbusz a Göncz Árpád városközpont és a Deák Ferenc tér között közlekedik.
VEKE: Elbontani!
A közel féléves vizsgálódásra nincs szükség a VEKE szerint, hanem egyből le kellene bontani a felüljárót. A szervezet vezetője, Dorner Lajos lapunknak elmondta, hogy korábban többször is vizsgálták a hidat a tudomása szerint, és ezeknek a vizsgálatoknak az volt az eredménye, hogy a felüljárót nem éri meg felújítani, több mint 10 milliárd forintba kerülne az újjáépítése.
Ráadásul Dorner szerint nincs is szükség a felüljáróra, mert a Könyves Kálmán körút és az Üllői út csomópont szintbeli kereszteződésként is jól működne. Hozzátette: szintbeli csomópont forgalmi modellezését, fázistervét (lámpaprogramját) a Főmterv korábban már letette az asztalra. Dorner közölte azt is, hogy a felüljárón sem közösségi közlekedés nem halad át, sem kerékpárral nem lehet átmenni. Valójában semmi más ez már, mint egy luxus az autósoknak, akik így 2x2 sávon száguldhatnak a belváros felé. Azt mondta, nem is érti Karácsony Gergelyt, akinek egy ilyen lépés tökéletesen beleillene a programjába.
A civilek az Üllői buszsávjait is akarják
A főpolgármester nagy garral beharangozott, majd kissé visszafogott lendületű forgalomcsillapításába egyébként valóban beleillene a felüljáró elbontása, csakúgy, mint az is, amit most több civil szervezet is kér: hogy a 3-as metró felújításának végeztével ne adják vissza az autóknak a megszűnő buszsávokat. A metrófelújítás előtt kerékpársáv volt a buszsáv helyén, ami – a nagykörúti kerékpársávokkal együtt – koalíciós feszültséget okozott a fővárosi vezetésben.
Mint azt korábban Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester, fővárosi képviselő elmondta, elég kemény csaták zajlottak az ügyben a főváros vezetése és a DK között. Ha most visszaállítják a kerékpársávokat és zöldítik a megszűnő buszsávot, ahhoz egyfelől jól csatlakozhatna a népligeti kereszteződés szintbelivé alakítása, mert megszűnne az akadály a kerékpársáv normális folytatása előtt, ám a politikai feszültség is borítékolható.
Orbán Viktor nem szereti a pesti felüljárókat
A főváros óvatoskodásának okát most valószínűleg nem abban kell keresni, hogy a főpolgármester tart a kormány vagy kormányzati sajtó hisztérikus reagálásától, miszerint újabb autósüldözésbe kezdett. Az ugyanis már Tarlós István főpolgármestersége idején kiderült, hogy Orbán Viktor nem szereti a pesti felüljárókat.
A miniszterelnök régi rögeszméje a Nyugatinál és a Keletinél álló felüljáró eltüntetése, ugyanis a kommunizmus jelképének látja még mindig őket. Ezt maga Tarlós is megerősítette egy sajtótájékoztatón. Inkább a fővárosi koalíción belüli törésvonalakat kell keresni, az egyik koalíciós párt ugyanis rendszeresen kikel azok ellen a forgalmi fejlesztések ellen, amikkel az autósok egy kicsit is háttérbe szorulnának a gyalogosok vagy a kerékpárosok javára.